Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door groet
#75083
Ik wil een bliksemdetectie sensor aansluiten op een Raspberry Pi en via MQTT de informatie naar Home Assistant en Weewx te sturen. Kan iemand mij helpen met de sensor aansluiten op Raspberry Pi en de sensor werkende te krijgen op de rpi?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75084
Al een zoekopdracht geprobeerd binnen dit forum of via Google met zoekterm = AS3935 raspberry ?
Misschien is een gevonden bericht niet direct van toepassing, maar kun je mbv een PB via de betreffende berichtgever verder vragen.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#75085
ik heb een aantal jaren geleden een bliksemdetector gemaakt met een AS3935 en een arduino nano board
Het makkelijkste is om niet gebruik te maken van een pi maar van een Arduino board een Wemos D1 pro of een nodemcu
Tevens zijn de boards niet erg duur, de Wemos D1 pro heeft de mogelijkheid om er een externe antenne aan te sluiten voor beter bereik
Daar zit wifi ingebouwd en je kunt de AS3935 aansluiten en via mqtt de data verwerken
Ik gebruikte daar het programma Tasmotizer voor, dit is een programma welke je kunt gebruiken om de Wemos te programmeren
Wifi kun je via een interface instellen evenals mqtt en het type sensor welke eraan hangt de pins kun je kiezen en het is een kwestie van aansluiten en dan werkt het vrij vlot
Werkt goed alhoewel ik hiermee de laatste tijd niet meer mee bezig ben geweest, de Arduino hobby staat momenteel op een laag pitje wegens tijdgebrek
De Wemos D1 pro is moeilijk te verkrijgen maar eventueel heb ik nog wel een liggen en eenAS3935 heb ik ook nog wel
Google eens op tasmota/ tasmotizer

Via een pi zal het ook wel mogelijk zijn maar ik heb weinig kennis van linux
Door groet
#75086
Ik kwam op Google verschillende bedradingen tegen en ben een 'ervaren' beginner op het gebied van Arduino (aantal temperatuursensoren gekoppeld aan Weewx en een fijnstofmeter gemaakt).

Ik ga mij even inlezen of de Arduino route mij eenvoudiger lijk! Dank je wel, ik was zelf nog niet op dat spoor gekomen.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75087
Inderdaad bij zoeken met Google een hele collectie met 'oplossingen'.

Voor AS3935&HomeAssistant kun je hier een ontwikkelings-discussie vinden:
moet je wel eerst helemaal doorlezen om al ondervonden blunders en valkuilen te vermijden.
Dit artikel is erg kort&krachtig, en moet je daarom ook eerst goed lezen.

Voor AS3935&WeeWX_op_Raspberry is een Python_script_oplossing, maar dat lijkt mij geen technisch optimale oplossing,
omdat de AS3935 dan vanwege verbinding dicht bij mogelijke stoorbronnen blijft.

Voor scheiding t.o.v. stoorbronnen lijkt een betere opzet met een AS3935 aan ESP8266 of Arduino als stand-alone 'satelliet',
met draadloze data-overdracht daaruit naar 'elders'.
Misschien daarvoor bruikbare discussies bij de alternatieve forums LetsControlIt en Domoticz.
Ook Adafruit heeft een beschrijving voor AS3935+ESP8266

Aanpassing 13December2023:
uitgebreid met diverse weblink-verwijzingen
Door groet
#75090
Ik heb Tasmota geleerd en het flashen is echt supermakkelijk.

Ik zie alleen de AS3935 niet in de opties of sensoren, wat zou ik in moeten stellen op GPIO2??

bron: https://tasmota.github.io/docs/AS3935/#tasmota-settings
tasmota.png
tasmota.png (90.84 KiB) 824 keer bekeken
tasmota2 (Gemiddeld).png
tasmota2 (Gemiddeld).png (375.64 KiB) 824 keer bekeken
tasmota3.png
tasmota3.png (277.31 KiB) 824 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door T.J.
#75091
Ik denk dat de IRQ pin op d4 aangesloten dient te worden

SDA en SCL op de gekozen pinnen

Daarna device rebooten
Door groet
#75092
Wat voor soort input moet ik op D4 zetten dan?
Schermafbeelding 2023-12-16 093106.png
Schermafbeelding 2023-12-16 093106.png (136.98 KiB) 808 keer bekeken