Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Weer Boxmeer
#8854
Hallo allemaal,
Ik had/heb een paar doelen voor 2008 - 2009
Mijn weerstation online, dat heb ik inmiddels gerealiseerd.
Een weerhut aanschaffen of maken, dat heb ik ook inmiddels gerealiseerd (zelf gemaakt).
Mijn volgende doel is het aantal zonuren meten.
Heeft iemand voor mij aanwijzingen c.q. tips hoe een en ander gerealiseerd kan worden.
Ik heb een La Cross 2350 en verwerk de data via Weather Display.
Ik ga er vanuit dat het losse apparatuur moeten gaan worden omdat La Cross dit niet in zijn station heeft.
Graag jullie hulp.

Groet Rob van Veldhuijzen van Weer Boxmeer
Door Edwin
#8860
Rob,

Ik heb veel geexperimenteerd met de oplossing waarnaar Theo verwijst. Vooral in combinatie met de WMR928 van Oregon Scientific. Het nadeel van deze lichtgevoelige sensor is het smalle bereik wat de sensor heeft. De zon heeft een breder spectrum dan de Conrad sensor kan detecteren.

Wat ik wel heb gedaan is de waarden verrekenen met formules van Bird en Hulstrom. Het leuke is dat je dan een heel eind kunt komen. Alles boven de 120w/m2 wordt dan beschouwd als zijnde zon en dan gaat de zonuren teller lopen. Nadeel is dat een mistige dag voldoende licht kan zijn om de teller ook te laten lopen. Zo zijn er ook andere omstandigheden waarbij het net even minder nauwkeurig is.

Dan is er ook nog de temperatuurmeter in een glazen pot methode. Zodra er zonlicht is, warmt de temperatuur in de pot op en zal deze dus gemeten worden. De software corrigeert dan de waarden. Leuk principe.

Ik vertrouw echter liever op een echte zonnesensor. Ik weet niet of er ook eentje beschikbaar is voor de La Crosse WS-2350.
Door wslangerak
#8866
Hallo,

Ik ben al een aantal weken aan het exprimenteren met de temperatuursensor in de anemometer van mijn TFA-Nexus. Deze vangt vrijwel ieder zonnestraaltje wat er is en de temperatuur loopt dan ook direct op als de zon er even op schijnt.

In Weather-Display gebruik ik voor deze experimenten de solar-in-a-jar instellingen. Het is opvallend dat je hier toch leuke resultaten mee kan behalen. Ik vergelijk de zonneschijnresultaten die ik krijg met stations die een solarsensor hebben en het valt op dat de meeste stations soms wel 50% of meer zonneschijn aangeven terwijl het nevelig is of zelfs zwaar bewolkt.

Vandaag (04-02) bijvoorbeeld is bij mij het percentage zon niet boven 20 uitgekomen. Het aantal zonuren is nul. En dat klopt, want ik heb de koperen ploert vandaag niet gezien.

Ik weet, het is voor velen een paardemiddel (paardenmiddel zeker?) en het moet met de seizoenen waarschijnlijk een paar keer worden bijgesteld, maar het is leuk om mee te experimenteren en ik heb een redelijk goede indicatie van de zonneschijn. En daar gaat het toch om?

Ik laat nu zelfs mijn "current conditions" baseren op deze gegevens (tussen bepaalde tijdstippen althans) en dat gaat ook goed.

Voorbeeldje: http://www.weerstationlangerak.nl/20090130.gif

Helemaal onderin de oranje grafiek is de zonneschijn.

Gr,
Door tvg
#9735
Jan
Als je software het ondersteund moet dat kunnen

Groet
Theo
Door jansmit
#9736
tvg schrijft:
Jan
Als je software het ondersteund moet dat kunnen

Groet
Theo

Gebruik weather display, ze zijn niet te koop ?
mvg
Jan Smit
Door MarTan
#15770
Beste,

Zelf heb ik ook een tfa Nexus en WsWin en ben benieuwd of dit werkt en hoe het gedaan is. Helaas spreek/lees ik geen wordt duits.
Door Luc
#15772
Edwin schrijft:
Wat ik wel heb gedaan is de waarden verrekenen met formules van Bird en Hulstrom. Het leuke is dat je dan een heel eind kunt komen. Alles boven de 120w/m2 wordt dan beschouwd als zijnde zon en dan gaat de zonuren teller lopen. Nadeel is dat een mistige dag voldoende licht kan zijn om de teller ook te laten lopen. Zo zijn er ook andere omstandigheden waarbij het net even minder nauwkeurig is.
Hoi Edwin,

Zou je mij deze formules kunnen sturen? Ik heb daar ook heel lang mee zitten experimenteren maar ik kwam er niet uit. Ik wil dit ook op HWA implementeren voor alle weerstations met een solar sensor. Zo wil ik een kaartje maken zoals zonneradar.

Ik krijg het echter niet voor elkaar om de solar energie om te rekenen naar wel/geen zonneschijn.

Gr,
Luc
Door wslangerak
#15780
jansmit schrijft:
Zou dit ook werken met een sensor van het weerstation WMR-200 ?


Als je Weather-Display gebruikt en je zet de instellingen goed in Control panel > Solar setup > Solar-in-a-jar werkt het met iedere (extra) sensor.
Ik gebruik de tempsensor die bij de TFA Nexus in de windmeter is ingebouwd, zie eerdere berichten.

Gr,