Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jansmit
#9611
Regards schrijft:
jansmit schrijft:
De poort bij Wietse is 8080 en geen 8888
mvg
Jan Smit

Jan, ja lekker slim van mij hé, had het ook net door toen ik op Wietse zijn site zat te kijken.
Maar even een vraagje aan jouw (heb zelf geen XP Pro meer, dus kan het zelf niet meer testen) kan jij kijken of het werkt met de 127.0.0.1 IP adress?


Bij mij werkt het wel
mvg
Jan Smit
Door jansmit
#9612
Poorten openzetten in je router
Bijlagen
router.png
router.png (11.56 KiB) 2316 keer bekeken
Door Regards
#9613
jansmit schrijft:
Poorten openzetten in je router

Jan, bedankt dat je gekeken hebt en dat het werkt.
Zijn router heeft hij goed ingesteld voor buiten naar binnen anders kunnen wij dit niet zien: http://87.208.188.56:8080 het gaat (volgens mij :blush: ) er om dat Wietse zelf dit niet kan zien (ligt ergens aan maar wat weet ik ook niet, heb het zelf ook gehad).
Door jansmit
#9614
Regards schrijft:
jansmit schrijft:
Poorten openzetten in je router

Jan, bedankt dat je gekeken hebt en dat het werkt.
Zijn router heeft hij goed ingesteld voor buiten naar binnen anders kunnen wij dit niet zien: http://87.208.188.56:8080 het gaat (volgens mij :blush: ) er om dat Wietse zelf dit niet kan zien (ligt ergens aan maar wat weet ik ook niet, heb het zelf ook gehad).


Ja inderdaad ze staan al open
Jan Smit
Door Wietse
#9615
Het ligt aan de router, je kan daarom niet op je eigen wan ip kijken. Daarom wil ik graag die methode van WSP leren, snapt iemand hoe dit moet?
Door Oxize
#9617
Even tussendoor

Ik heb ook een hele tijd WebcampXP voor mijn site gedraaid. Mocht je dingen willen instellen, kom dan even op irc, Wietse. Je weet ons te vinden.

Een andere ding is dat WebcamXP ontzettend veel bandbreedte vreet. Een paar gebruikers kost je al snel 30kb/s. De frames per second die de gebruiker te zien krijgen is echter nog teleurstellende.

Wat doet WebcamXp infeite? Hij maakt van elke frame die de webcam maakt een plaatje (Jpeg) en zet deze om in Motion Jpeg. Nadeel is dat elke plaatje geupload/verwerkt moet worden.

Vorige jaar toen ik mijn webcam online had bij een zware onweersbui had ik rond 5 gebruikers die mij dik 100kb/sec upload koste.

Dit jaar heb ik een andere oplossing gezocht en dat is echt volledig streamen van beelden via een video-codec, en niet zoals bij WebcamXP via mjpeg.

Het programma wat ik daarvoor gebruik is "Windows Media Encoder". Eenmaal ingesteld schrok ik van de lage bandbreedte die hij gebruikte en dan stond de kwaliteit redelijk hoog. De fps lag voor elke gebruiker rond 15 frames per seconde, wat je bij WebcamXP echt niet lukt met 5 a 10 gebruikers tegelijk. Daar haal je hooguit een paar fps.

Windows Media Encoder gebruikt de standaard WMA-codec. Deze kan door elke browser herkend worden. Het is mogelijk dat hij voor 1 keer om een ActiveX Component vraagt, maar deze is zo geinstalleerd. Internet Explorer komt met deze vraag automatisch.

Even paar feiten bij elkaar:


WebcamXp

5 a 10 gebruikers tegelijk online: 100kb/sec
Geen hoge fps streaming. Streaming via Motion Jpg
Beeld kwaliteit ligt lager

Windows Media Encoder

5 a 10 gebruikers tegelijk online: 30/40kb/sec
Hoge fps streaming via de standaard WMA Video codec
Beeld Kwaliteit ligt veel hoger dan WebcamXP

Als je het verschil eens wilt zien, kan ik ze beiden wel online zetten.

(Ter Info)

@Wietse en anderen:

Als jezelf iets wil testen via webcamXP kan je dat nooit op je externe ip. Dit moet je ten allen tijde op je interne IP doen. Als je dit wilt doen in WebcamXP moet hij Interne IP selecteren en het daarmee testen. Eenmaal goed ingesteld, selecteerd hij weer de Externe IP (wan ip) en gooit de boel online.

Je kan wel op je interne ip kijken, maar de moet je de bepaalde routes verleggen in je router. Als ik dat ga uitleggen wordt het nog moeilijker.
Door weerzoetermeer
#9618
Hoi Oxice en andere,

Ook ik maak gebruik van WebcamXP. Ik heb op mijn website ook de streaming beschikbaar gemaakt (men moet wel eerst op het plaatje klikken). Ik kan op elke pc in het thuis netwerk via mijn website mijn streaming zien. Dus dat het niet zou kunnen klopt niet. Maar als je mij vraagt hoe ik dat dan heb gedaan??? Ik zou het echt niet weten. Ik heb alleen maar in de router de poorten voor webcamXP open gezet en meer niet. Helaas kan ik jullie hier dus niet verder mee helpen. :(

Overigens kan ik met mijn upload van 1 Mb/s zeker 30 webcam bezoekers aan. Beeld kwaliteit is inderdaad niet super...

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door Oxize
#9627
weerzoetermeer schrijft:
Hoi Oxice en andere,
Ik heb op mijn website ook de streaming beschikbaar gemaakt (men moet wel eerst op het plaatje klikken). Ik kan op elke pc in het thuis netwerk via mijn website mijn streaming zien.


Ik heb ten eerst nooit gezegt dat het niet kan. Het kan wel, maar dat is veelste moeilijk uitleggen.

Het zou kunnen dat je een spoofed ip hebt. Dit betekent dat je interne en extern ip gelijk zijn. Het bovestaande verhaal gaat dan niet op, en kan je gewoon connecten op dat ip. Zowel intern als extern.

Een andere manier is je routes aanpassen in je router zodat je zowel intern als extern kan connecten op je IP, wat ik dus heb gedaan in mijn Cisco router.

En bij sommige Speedtouch modems of KPN Experiabox modems staat dit automatisch al ingesteld. Je kan dan ook gewoon zowel intern als extern connecten.

Ligt er maar net aan wat je hebt.

1mb/sec upload? Heb je een dikke glasvezel lijn daar liggen? 1mb/sec = 10mbit. Via ADSL kan je maximaal 100kb/sec halen. Bij BBned is dat maximaal 200kb/sec. Oftewel 1mbit voor KPN Netwerk en 2Mbit voor BBned.

Ikzelf heb 16mbit download = 1.4mb/sec en 1mbit upload = 0.1mb/sec of 100kb/s ;) Als iedereen een dikke upload van 10 of 20mbit had, dan kon je gewoon een dikke server laten draaien. Om een voorbeeld te noemen: HD Kwaliteit streamen die dikke 50 bezoekers aankan. Helaas zijn hoge uploads alleen beschikbaar bij glasvezel internet.

Trouwens als je 30 bezoekers hebt, wordt je volledig upload gebruikt van 100kb/sec. Ik denk dat de kijkers dan niet meer dan 1 of 2 frames per seconden hebben(of minder), terwijl WME gewoon vrolijk op 15 fps doorgaat ivm compressie-techniek die het gebruikt.

Iets waar kijkers een hekel aan hebben is een streaming die een heel lage fps heeft. Vooral bij onweer of mooie donkere luchten.
Door Wietse
#9628
Ik bedankt iedereen voor de moeite, ik ben er samen met Oxize helemaal uit gekomen. Ik gebruik nu Windows Media Encoder, echte live stream beelden i.p.v. Motion stream.

Klik hier om de webcam te bekijken.
Ik kan hem nu zelf ook gewoon bekijken via een andere url, ik ben superblij.

Ook is de kwaliteit van Windows Media Encoder veel beter dan Webcam XP.

Dank jullie wel allemaal ;).
Weltrusten.
Door weerzoetermeer
#9630
Hoi Oxize,

1mb/sec upload? Heb je een dikke glasvezel lijn daar liggen? 1mb/sec = 10mbit. Via ADSL kan je maximaal 100kb/sec halen. Bij BBned is dat maximaal 200kb/sec. Oftewel 1mbit voor KPN Netwerk en 2Mbit voor BBned.


Hmmm....ik had mijn upload snelheid voor het gemak even van de xs4all site afgehaald aangezien ik dat altijd door elkaar heen gooi. Dit is wat er stond op de site van hun maar dat is dus niet goed begrijp ik uit jou verhaal. Ik had het overigens over 1Mb/s, ze zullen daar wel iets anders mee bedoelen dan wat jij schreef namelijk 1mb/sec. Nou ja...opgelost maar weer...

Gr.
Thierry van Wijland