Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Schier
#12163
Helaas windmetingen op mijn locatie op het eiland zijn vrijwel niet mogelijk. Het weerstation staat in de tuin van mijn woning en is omringd door bomen.

Temperatuur en neerslag metingen zijn wel nauwkeurig.

We zijn bezig met plannen voor het inrichten van een compleet weerstation op de zeedijk. Daar staat een zogenaamd peilhuisje. De ideale locatie: in 500 meter omtrek geen enkel obstakel en op de zeedijk.

Als het allemaal doorgaat (en dat zit er wel in) wordt redelijk professionele apparatuur geplaatst ( trapje hoger dan Davis). Alle gegevens komen dan live op het internet met een webcam.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Door Schier
#12182
Hallo Bert,


Ik heb geen website. Maar zoals ik al vertelde gaan we wel een semi professioneel weerstation inrichten in een peilhuisje op de zeedijk. De gegevens komen op een website te staan en we kunnen dan ook meedoen met hetweeractueel.

Mijn huidige weerstation is een simpele WS 1600. De windmeter bevindt zich op een paal van ca. 7 meter hoogte. De metingen zijn nog geen kwart van de werkelijke windsnelheden boven zee/vlakte, omdat mijn woning omringd is door bomen.

De windmeter is wel zeer nauwkeurig. Ik heb 'm eens vergeleken met de windmeter van de kustwacht/vuurtoren Schiermonnikoog en de verschillen waren nihil.

Verder is de WS 1600 een prima station. Storingsvrije ontvangst, iedere 4 seconden worden de gegevens ververst (!!) en de temperatuurmeter is zeer nauwkeurig.


Groeten van Schiermonnikoog

Kees.