Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door nolversteeg
#10420
hij staat op z'n zij maar dan is hij groter
Bijlagen
Afbeelding_002.jpg
Afbeelding_002.jpg (50.79 KiB) 2053 keer bekeken
Door nolversteeg
#10421
het is net GSM (geen snoer meer) dat wil ik due ook bij dw Davis maar eerst even sparen
Bijlagen
Afbeelding_003.jpg
Afbeelding_003.jpg (46.79 KiB) 2053 keer bekeken
Door nolversteeg
#10422
Hallo Luitjes,

Op het verkeerde been,de andere foto's staan in het topic goedkope weerhut.

groetjes Nol
Eersel

Berichten samengevoegd voor Nol
Door nolversteeg
#10439
Hallo Olaf,

Het ontwerp is dus van Gamma, je moet alleen even de maten van de plankjes en latjes opmeten, en dit opslaan in een bestandje, als na een jaar het geheel uit elkaar valt kan je met deze maten en beter hout (banqiray of eiken ) dit simpel nabouwen ik moet zeggen dat de metingen in dit kastje ook veel rustiger geworden zijn .dus hij is groot zat (geen last van direkte zonnewarmte.

groeten Nol
Door jango
#10514
nolversteeg schrijft:
hij staat op z'n zij maar dan is hij groter


Mooi stukje werk Nol en dit zou voor verschillende stations die data aanleveren aan HWA een voorbeeld moeten zijn om hun temperatuursensor ook zo te beschermen tegen directe zonnestraling.

Ik heb de laatste tijd een onderzoek gedaan met aangeleverde data en ben tot het oordeel gekomen dat minimaal 5% van de stations hun sensor niet beschermen tegen directe zonnestralen en daardoor op de gekste momenten maximale temperatuur waarden halen.
Door de sensor bloot te stellen aan directe zonnestralen word het omhulsel van de sensor opgewarmd waardoor deze niet meer de luchttemperatuur meet maar de temperatuur van het materiaal en dat kan erg veel schelen.
Een muur waar de zon op schijnt word ook veel warmer dan de buitenlucht.
Ik denk dat komende zomer hierdoor metingen van boven de 40° zullen voorkomen als de sensor niet is afgeschermd.


Gebleken is dat het in alle gevallen ging om stations van Cresta, Oregon, LaCrosse en Vericom.

Ik hoop dat mensen die deze stations of soort gelijke gebruiken hun sensor ook zullen beschermen zodat de aangeleverde data ook een vergelijk is aan de werkelijke buitenlucht temperatuur.

Hierdoor krijgt je meting ook de werkelijke waarde die het toekomt en daar doen we het toch voor.

Groet Jan.
Door Eckie76
#10515
Volledig mee eens!

Ik gok al op de eerste 40'ers halverwege mei indien hier niets aan verbeterd wordt.
In juni, juli en augustus zullen we Sahara-toestanden krijgen :)
Door nolversteeg
#10516
Dank je Jan en Olaf,

Het werk valt wel mee, zeker als je weet dat het een hut is die maar 1 jaar mee gaat, maar het voorbeeld is te gebruiken als nabouw project omdat de maten van de latjes en de plankjes standaard zijn. Als ik even tijd heb zal ik er een tekening van maken en die op het forum zetten.De maten van het kastje zijn volgens mij en zoals je op de foto ziet niet te klein. Ik heb wel het hoedje van de sensor gehaald, dan krijg je een iets betere doorstroming van de lucht.

Groeten Nol Eersel
Door duck1966
#10561
ik heb ook een weerhuisje bij mijn oregon zelf gemaakt.ben bij de praxis 3 kunstof luchtroosters wezen halen van 20x30 en van de bouw voor geverft hout ben totaal 9 euro kwijt en werkt perfect hij staat wel in de schaduw maar opde camping heb ik er ook een en die staat in de zon werkt ook goed.
Ik heb wel bij alle twee de voor kant opengehouden
Door Thorbon
#10918
is dat goedkoop weerhutje nog te koop bij gamma? zoja ook in Belgie?
indien niet, is er soms iemand die nog een klein weerhutje heeft?
ik wil het gerust overkopen.. want op dit moment haal ik 25 graden in de zon al:)