Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door weerstation
#9772
In de Gamma folder van deze week staat een houten lantaarn. Deze lantaarn is voorzien van beweegbare lamellen en is met een kleine aanpassing prima als weerhut te gebruiken.

Schroef via 4 afstandbusjes een plaatje triplex op de bovenkant.
Fixeer de lamellen met constructielijm.
Zaag met een decoupeerzaag een gat in de onderkant.
Voorzie je weerhut met een spuitbus van een witte verflaag. Hoe meer lagen, zoveel langer je weerhut tegen weer en wind beschermd is.

Er is meer als genoeg ruimte om een sensor te monteren in deze weerhut.

Ik heb 2 jaar geleden een kleinere variant van deze "lantaarn" in een tuincentrum gekocht en deze voldoet nog steeds prima als weerhut.

Groeten,
Harrie


Bijlagen
lantaarn.jpg
lantaarn.jpg (10.12 KiB) 3224 keer bekeken
Door wsp
#9780
is deze ruimte niet te klein?
Niet voor de sensor, maar voor de lucht doorlaat, zelf denk ik dat de ruimte te klein is en de warmte toch toe neemt als er de zon op schijnt.

Maar ik ben een leek wat betreft weer hutten, dus graag correctie als dat niet zo is.
Door nolversteeg
#9781
Marcel,
Alle beetjes helpen, ga uit van de plaats die je tot je beschikking hebt, of een kale sensor. Die van de wmr828 heeft standaard een kleine weerhut een kapje over de sensor die weer in een huisje met gaatjes zit niet groter dan 3 cm, het probleem hiervan is dat de zon daar invloed op heeft, hang je hem uit de zon dan heb je weer geen doorstroming van de lucht. ik ben zelf iets aan het timmeren geweest ,juist formaat maar bij de wederhelft was dit een doorn in het oog, dit is voor mij de juiste oplossing

Groeten Nol
Door weerstation
#9789
Marcel,

Ik heb vorig jaar met de kleinere variant geexperimenteerd, en ik heb hem nog steeds naast de gewone weerhut in gebruik. De afmetingen van deze kleinere uitvoering is lxbxh 20x20x25cm. Hierin heb ik een maximale temperatuur afwijking van +0.3 graad t.o.v. de grote weerhut die ik gebruik.

Deze "weerhut" is bijna de helft groter en zou dus nog beter moeten presteren. Bovendien is er nog genoeg ruimte over voor een ventilator.

Groet,
Harrie
Door wsp
#9803
@Allemaal,

Ok, bedankt voor de info.

Zoals ik al schreef weet ik totaal niks van weer hutten af en dat de wederhelft dit niet leuk vindt kan ik begrijpen ;-)
Gelukkig heeft hier de wederhelft niet 100% het zeggensschap, hahaha.

Alle gekke op een stokje, maar ik dacht inderdaad dat daar bepaalde waarde's voor waren, net zoals bij luidsprekers, maar zat ik dus verkeerd en inderdaad, iets is beter als niets, dat klopt 100%.

Maar weer wat bij geleerd, alvast bedankt jongens voor dde tekst en uitleg en inderdaad, de waarde's zijn niet zo groot, bijna niks.

groetjes en suc6, och ja heb er zelf geen, zit er wel aan te denken, maar we moeten de tuin nog veranderen en dan ga ik meteen rekening houden met ;-)

groetjes.
Door nolversteeg
#9813
hallo Marcel,
Goed werk,tuin opknappen maar dan ook rekening houdem met de plaats van alle attributen die aan het weerstation zitten, zo had ik een 20mtr hoge mast voor zendamateur activiteiten waarvan nu nog 1,75 mm3 beton in de weg zit ,Ik zie trouwens langs de weg weerhutten (pagode's) die ongeveer hetzelfde formaat hebben als het gamma windlicht alleen rond. ik heb vandaag zo'n ding gehaald familie enthousiast ongeveer 2 uur werk om de deksel te maken en schilderen (spuitbus nu leeg)ff proberen en morgen op z'n plaats zetten en afwachten wat de temp. gaat doen

groeten Nol
Door wslangerak
#9818
Maar Nol... wat moet een zendamateur nou met 1,75 kubieke millimeter beton?

Da's geen fullsize yagi voor 14 MHz geweest zeker op die mast :-)

hi
Door nolversteeg
#9821
hi Kees,

Bijna goed 4 X 15 elements voor 144Mhz.op 20 mtr ,is nu weg gelukkig,maar het beton zit nog in de grond en niet meer weg te krijgen, wel geprobeerd,

gr nol