Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#11587
En als je hem op je kamer zet, koop dan fanless! Met ventilator maakt hij steeds lawaai en dat kan op jouw zenuwen werken als je gaat slapen.
Door amvih
#11588
Kijk ook eens op xxodd.nl, daar staat ook een mooie kleine mini-pc.

http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=444&e=1

Hier zit ook het moederbord in:
INTEL Desktop Board D945GCLF2 inclusief serial poort.

Ik heb deze zelf nu ook 24 uur per dag lopen en in mijn pc kast staan in de woonkamer.
Perfecte mini pc om je weergegevens te genereren en te uploaden.
Verbruikt 27 watt/idle zelf gemeten, erg zuinig dus.
Er wordt een 60 Watt externe voeding bijgeleverd, en een harde schijf van 320GB.
Het enige wat je nog een klein beetje hoort is de fan.
Totaal prijs 290.00

Succes ermee!

gr.
Arie
Door hjr
#11589
Mijn niet_fanless pct-je heb ik op rubbervoetjes staan en die hoor je niet meer op een afstand van 50 cm of meer. Wat ook helpt is een famate (snelheid instellen) tussen de fan en de voeding. Kun je mooi een snelheid afregelen waarop je de fan niet meer hoort en wel voldoende koelt.
Door weerstationhoogeloon
#11590
Wietse,

Het volgende om tot een goede keuze te komen voor een energiezuinige pc:
-"Fanless" is een pre, zeker als ie in een ruimte staat waar mensen verblijven.
-MiniITX is zuinig.
-MiniITX voedingen zijn vaker niet meer dan 60W; dit hoeft NIET het verbruik te zijn, maar is wat er op de voeding kan "hangen". Een 60W voeding zal vaker zuiniger zijn dan een 400W met dezelfde pc eraan.
(een 400W voeding wil niet persé zeggen dat ie dat vermogen ook verbruikt!)
-1Gb geheugen is meer dan voldoende.
-HD of nog beter: SSD.
-CD en/of DVD drive is niet nodig (extra energie verbruik).
-Toetsenbord, muis en monitor zijn alleen nodig voor installatie.
-Je hoeft echt geen "krachtpatser te hebben".

TIP: installeer Windows XP zo "kaal" mogelijk - geen hoge resolutie beeldschermdrivers, geen automatische up-dates, geen e-mail prog. etc.etc.
Alleen de software welke je nodig hebt voor je weerstation, een virusscanner en verder niks wat alleen maar tot ballast kan leiden.
Je hebt immers niets meer nodig een "machine" die als koppeling fungeerd tussen je weerstation en het internet.

Succes met je keuze!

gr. Remie
Weerstation Hoogeloon
Door hjr
#11591
En een virusscanner zou ik ook niet doen, is vaak de oorzaak van vastlopers etc.
Ik gebruik een kale XP machine. Alleen geteste software installeer ik erop. Verder niet gebruiken om spullen van Internet te downloaden.....
Door Wietse
#11598
Hallo allemaal,

Ik heb nu een nieuwe samenstelling gemaakt, op goed advies van Hjr.
Een processor hoef ik nu niet te kopen, die zit namelijk automatisch al op het moederbord.
De voeding zit al bij de behuizing, dus gaat er weer 47 euro af, maar is deze behuizing die ik heb gekozen prima voor dit moederbord?
Wat ik nu alleen nog nodig heb, is een harde schijf, echter weet ik niet welke ik op deze pagina moet nemen: http://www.picco.nl/index.php?cPath=8.

Ik ben benieuwd :).

INTEL D945GCLF2 FSB iAtomProz 330 blk € 89,00
DC-DC Voeding picoPSU-60-WI 6-26V (60 Watt) € 47,00
DIMM DDR2 RAM 1024MB 667 KVR667D2N5 LP € 17,00
Jetway JC-203-B (mini-ITX, 60W extern, Zwart) € 98,00

Subtotaal: € 251,00
DC-DC Voeding picoPSU-60-WI 6-26V (60 Watt) € -47,00

Totaal: € 204,00

Met vriendelijke groet,
Wietse.

+ Heel erg bedankt trouwens, voor de moeite die jullie genomen hebben om mij en andere mensen te helpen :D.
Door Wietse
#11604
hjr schrijft:
Wat dacht je van deze? 160 Gbyte is ruim voldoende denk ik, moederbord ondersteund SATA.
http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=8_151&products_id=2296

Jetway behuizing is geschikt voor MiniITX, dus prima keuze. Je zou ook deze kunnen nemen (heb ik ook) ;-)
http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=21_36&products_id=2923

Yeaah, een harde schijf van 2,5 inch dus, prima :D.
Nu alleen nog even een vraagje. Zitten er wel kabels bij, zodat ik de harde schijf met het moederbord kan vast maken, of onbreekt dat ?!
Door Zaferr
#11605
Ik zou mailen naar het bedrijf, of langsgaan, en vragen naar de opties, het is namelijk niet zo dat je alles zomaar met elkaar kan aansluiten! Ik zou aan de winkel zelf vragen (zij weten het immers beter) wat de mogelijkheden zijn voor een goedkoop en zuinig systeem..
Door hjr
#11608
Als je het lijstje koopt wat je hier gepresenteerd hebt, moet je alleen zorgen dat je er nog een SATA kabeltje bij aanschaft, maar verder past alles. Bij dat moederbord zitten waarschijnlijk een hele serie kabels en ook het kastje is meer dan compleet. Je kunt ook even met PICCO mailen. Aangeven wat je wilt en dat je alles compleet wilt hebben, vervolgens krijg je een offerte. Gaan kijken zou wel kunnen, maar alles is waarschijnlijk niet op voorraad. Ik had een levertijd van 1 week.

gr Henk Jan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7