Ben je op zoek naar een (2e hands) weerstation of heb je juist iets in de aanbieding? Gebruik dan dit forum...
Door Hans Nienhuis
#21374
Besten,

Ondergetekende zit met een vraag.
Die zou ik op zich ook kunnen stellen op Weerwoord of op mijn thuisstek bij de VWK, maar juist HWA met al zijn metende weeramateurs lijkt me de plek om te beginnen.

Althans, sinds ik me meer dan een jaar terug registreerde is het hier mooi doorgegroeid naar een soort kenniscentrum voor wat betreft weerstations. :)

De zaak is als volgt.
Ik studeer sinds 2008 meteorologie in Wageningen en sindsdien staat mijn weerhut in Holsloot (waar ik ben opgegroeid, 150 km van Wageningen vandaan) een beetje dom te niksen op zijn o zo mooie (VWK) StR-locatie middenin het veld.
Tsja, dat was destijds niet anders, want vanuit Wageningen kan ik moeilijk iedere dag heen en weer reizen om de meetwaardes af te lezen. Eens in de één á twee weekends ben ik slechts in de positie om daadwerkelijk naar de hut te kunnen.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want na anderhalf jaar meetstilte mis ik het teveel en wil ik toch weer aan de bak, zo heb ik besloten.

Probleem daarbij is dus dat ik maar eens in de (doorgaans) 14 dagen werkelijk zelf naar de hut toe kan, en dat de hut zelf middenin het open veld staat, 150 meter bij de dichtstbijzijnde bebouwing vandaan
Ik ben dus op zoek naar een (enigszins) betaalbaar weerstationnetje dat helemaal niet zo exact of uitgebreid is, maar dat wel in staat is om gedurende tenminste 14 dagen in elk geval de 24h-waarden van de maximum-, minimum- en grastemperatuur vast te houden. Meer hoeft in eerste instantie niet.
Zo mogelijk zoek ik iets dat in staat is om data te verzenden over meer dan 150 meter line of sight, maar als er stations zijn die robuust genoeg zijn om direct in de weerhut zelf op te hangen is dat ook okee.

Hopelijk zijn er hier mensen die me enig idee kunnen geven over de (on)mogelijkheden in mijn vraag en over het prijskaartje dat daar eventueel aan vast hangt.

Groet,
Hans Nienhuis.
Bijlagen
Weerhut__aug06_.jpg
Weerhut__aug06_.jpg (44.01 KiB) 2689 keer bekeken
Door Roelof
#21378
Hallo Hans,

Wanneer je aan dit weerstation een klein servertje hangt kun je met het programma logmein de data zelfs in Wageningen bekijken. Ik woon zelf in Sleen en gebruik het programma ook en kan op elke plek waar een een computer aanwezig is mijn weerstation bedienen en de data bekijken.
Dus een eenvoudig weerstation die gekoppeld kan worden aan een computer voldoet in dit geval.

Roelof
Door Roelof
#21380
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Hallo Roelof,

Maar zijn weerhut staat in Holsloot in een weiland.

Daar heeft ie dan toch geen stroom en dergelijke en een Computer???

Mvg Martijn

Ik neem aan dat dit weiland bij zijn ouders thuis is en met een draadloos station is wel enige afstand te overbruggen.
Roelof
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#21381
Hallo Roelof,

Oke, zo had ik het nog niet bekeken.

Als dit zo is dan zal dat inderdaad een mooie oplossing kunnen zijn.

Meteen ff een website erbij opzetten, En dan is hij helemaal klaar.

Zal voor ons ook weer aantrekkelijk zijn omdat we er dan weer een regiostation bij krijgen om de locale gegevens te kunnen vergelijken.


Mvg,

Martijn
Door Hans Nienhuis
#21411
Dank voor de reacties tot dusver. :)

Ik zit behoorlijk vast aan de VWK, maar op zich hoeft HWA daar niet mee te bijten als ik ervoor zou kiezen me inderdaad erbij aan te sluiten.

Maar nu de problemen.

1. De weerhut staat ruwweg 200 meter bij het dichtstbijzijnde stopcontact vandaan. De meeste draadloze stations overbruggen slechts maximaal 150 meter line of sight, en dan moeten de omstandigheden ook nog eens ideaal zijn.
Vroegâh, toen ik nog permanent in Holsloot woonde, had ik een analoog weerstation met alcoholbuizen. Toen speelde het stroomprobleem geen rol, want alcoholbuizen en een Hellmann werken zonder stroom.

2. In de praktijk is de afstand 200 meter, met nog een tussenliggende schuur, een windsingel en een metalen afrastering. Ik heb het antracietgrijze vermoeden dat een B-merk draadloos weerstationnetje het niet gaat redden vanaf die hut tot in het woonhuis...

3. We wonen min of meer in het open veld, ergens op het uiteinde van de telefoonlijn. Ieder jaar (en dat overdrijf ik niet) wordt onze modem en soms bijbehorende randapparatuur tenminste één keer geroosterd door een blikseminslag in de buurt. Indien dat me iedere keer een servertje en een weerstation kost, wordt het toch nog een heel prijzige hobby.

4. Van dingen als websites maken en een 'servertje eraan hangen' heb ik geen bal verstand. Plus dat zo'n ding de hele dag aan moet staan en stroom vreet, hetgeen mijn ouders niet zo leuk zullen vinden.

Omdat dit wel erg veel problemen zijn om als uitwonende student zo maar even het hoofd te bieden, denk ik dat ik er slim aan doe om (in elk geval tot nader order) even "op mezelf" te blijven meten. Helaas. :(

Dat neemt niet weg dat ik zo open als de Ketelbrug sta voor ideeën of suggesties.
Informatie over types weerstations, servers en andere dingen waarmee aansluiting alsnog mogelijk wordt, zijn meer dan welkom!
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#21420
Hallo Hans,

En is er geen mogelijkheid voor je om bij jou zelf in de buurt in Wageningen te meten?

Ten tweede kan de Davis Vantage Pro 2 makkelijk 300 meter overbruggen en zelf nog meer met een repeater, maar zoals je zelf al zegt dan wordt het wel een dure hobby voor een student.

Dus misschien toch een optie om daar vanuit Wageningen te starten.

Het mooiste is als al je meetapparatuur volgens de richtlijnen staan opgesteld maar dat is niet bij iedere weeramateur mogelijk.

Ook bij mezelf niet omdat de Anemometers in de luwte van de woning staan,Zo mis ik oostenwind.

Mvg,

Martijn
Door Hans Nienhuis
#21425
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Hallo Hans,

En is er geen mogelijkheid voor je om bij jou zelf in de buurt in Wageningen te meten?


Hoi Martijn,

Zeker is die mogelijkheid er wel. En die benut ik ook.
Enige probleem is...

Afbeelding

Afbeelding

...dat ik daar in een Wageningen in een oude studentenflat op niet minder dan 50 meter hoogte woon! :lol:

Het uitzicht is waanzinnig, maar enigszins betrouwbare metingen zijn daar niet te doen. Dat is de keerzijde. :(
Ik heb wel zo'n goedkoop weerstationnetje van Alecto (Gamma) aan het balkon, en daarmee kom je tot heel interessante meetresultaten op 50 meter hoogte (met name qua windsnelheid en nachtelijke grenslaagperikelen. Maar een betrouwbare, representatieve meting is dat niet.

Vandaar dat ik op mijn min of meer perfecte locatie te Holsloot wil blijven meten. Daar zijn de meetresultaten tenminste betrouwbaar, zie je...
Door JARI_NETWORKS
#21426
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Hallo Roelof,

Oke, zo had ik het nog niet bekeken.

Als dit zo is dan zal dat inderdaad een mooie oplossing kunnen zijn.

Meteen ff een website erbij opzetten, En dan is hij helemaal klaar.




Mvg,

Martijn


euh hoe gaat dat in zn werk om n website op te zetten??

mvg Jan