Ben je op zoek naar een (2e hands) weerstation of heb je juist iets in de aanbieding? Gebruik dan dit forum...
Door Hans Nienhuis
#21374
Besten,

Ondergetekende zit met een vraag.
Die zou ik op zich ook kunnen stellen op Weerwoord of op mijn thuisstek bij de VWK, maar juist HWA met al zijn metende weeramateurs lijkt me de plek om te beginnen.

Althans, sinds ik me meer dan een jaar terug registreerde is het hier mooi doorgegroeid naar een soort kenniscentrum voor wat betreft weerstations. :)

De zaak is als volgt.
Ik studeer sinds 2008 meteorologie in Wageningen en sindsdien staat mijn weerhut in Holsloot (waar ik ben opgegroeid, 150 km van Wageningen vandaan) een beetje dom te niksen op zijn o zo mooie (VWK) StR-locatie middenin het veld.
Tsja, dat was destijds niet anders, want vanuit Wageningen kan ik moeilijk iedere dag heen en weer reizen om de meetwaardes af te lezen. Eens in de één á twee weekends ben ik slechts in de positie om daadwerkelijk naar de hut te kunnen.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want na anderhalf jaar meetstilte mis ik het teveel en wil ik toch weer aan de bak, zo heb ik besloten.

Probleem daarbij is dus dat ik maar eens in de (doorgaans) 14 dagen werkelijk zelf naar de hut toe kan, en dat de hut zelf middenin het open veld staat, 150 meter bij de dichtstbijzijnde bebouwing vandaan
Ik ben dus op zoek naar een (enigszins) betaalbaar weerstationnetje dat helemaal niet zo exact of uitgebreid is, maar dat wel in staat is om gedurende tenminste 14 dagen in elk geval de 24h-waarden van de maximum-, minimum- en grastemperatuur vast te houden. Meer hoeft in eerste instantie niet.
Zo mogelijk zoek ik iets dat in staat is om data te verzenden over meer dan 150 meter line of sight, maar als er stations zijn die robuust genoeg zijn om direct in de weerhut zelf op te hangen is dat ook okee.