Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door RichardH
#74360
Goede dag allemaal,

Het registreren voor dit Forum heeft wat voeten in aarde gehad, maar het is eindelijk gelukt :)
Mijn naam is Richard en woon in Naaldwijk. Begin 2021 ben ik gestart met een weerstation, en dat werd een Netatmo. Het leek een aardig apparaat maar ik heb daar veel problemen mee gehad. Met name de anemometer was een ramp en zeer onnauwkeurig. Ook de connectiviteit is een drama. Uiteindelijk stond het hoofdstation vlak onder het dak, hemelsbreed 2 meter van de anemometer en regenmeter vandaan. En nog viel de verbinding geregeld weg.

Afgelopen zomer besloot ik een 'echt' weerstation te kopen en de keuze is gevallen op een Davis Vantage Pro 2.
Plaatsing is niet ideaal, maar ben tot op heden niet ontevreden over het resultaat. Het gehele station staat nu op 8,5 meter hoogte. Ik denk nog na over een betere plaatsing, maar regen/temperatuur op 1,5 meter hoogte zal niet gaan lukken vanwege teveel beschutting.

Naast een upload naar Weatherlink, stuur ik de gegevens ook naar Weather Underground, WoW en een eigen website. Deze draait nu op meteo.hagebeek.nl, maar wordt overgezet naar een nieuw domein.

Uiteraard wil ik ook gaan bijdrage aan Het Weer Actueel, maar dat komt nog wel.

Groet,
Richard
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74361
Hartelijk welkom!

Te lezen in je verhaal dat je als weer-enthousiast een heel gebruikelijke weg hebt afgelegd, met eerst iets 'proberen' voordat je een serieuzer aanpak inzet.
Kun je beschrijven hoe de 'beperkte' omgeving is waarin je Davis-opstelling moet gaan werken?
Misschien zijn dan praktijkhints mogelijk vanuit het forum.

Aankoppelen van je station aan de HWA-stationslijst is niet moeilijk, want ik zie dat je Meteotemplate gebruikt voor je website en dan ben je met deze handleiding zo klaar.
Met je WUnderground-account als databron zou ook kunnen volgens deze handleiding, maar dat is wel onderweg met een stap extra met alle effecten van dien.

Toevoeging 07december2022:
Meteobridge is helemaal goed & eenvoudig als HWA-interface
Door RichardH
#74381
Allereerst een foto van de huidige plaatsing. Het weerstation was eerder geplaatst in de muurbeugels links. Daarmee stak het geheel ruim een meter boven de dakrand uit. Helaas gaf dit zodanig veel schaduw op mijn zonnepanelen dat de opbrengst behoorlijk daalde tijdens een aantal uren. Met deze hoogte is de instraling op de zonnepaneeltjes van het weerstation nog optimaal.
IMG_1559-2.jpeg
IMG_1559-2.jpeg (386.69 KiB) 6126 keer bekeken
Een foto van de achtertuin zal ik nog maken, en ook van de plaats waar mijn voorkeur naar uitgaat. De achtertuin is 6 x 11 meter, gelegen op het zuid-westen, met aan de achterzijde een hoge muur van een pand. Vanaf het punt waar de foto hierboven is gemaakt, kijk je nog tegen de opbouw van het pand aan. Vandaar dat ik de achtertuin min of meer heb afgeschreven als meetpunt. Het Netatmo station hangt daar nu aan de schutting en meet nu het kouder wordt 's nachts 1 a 2 graden kouder. In de zomer kan het zomaar 3 tot 5 graden warmer worden. Met bewolking is de meting vergelijkbaar.

Als ik de resultaten (temperatuur) vergelijk met andere Davis stations in een straal van 20 km, en de actuele waarnemingen van KNMI, dan zie ik geen grote afwijkingen.

Ik zal op het forum ook eens andere verhalen over plaatsing lezen om een idee te krijgen.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74382
Het probleem met de schaduwval op de zonnepanelen komt me heel bekend voor ………
Als je opstelling aan het andere eind van de ‘gang’ zou staan (bijv. nog achter de volgende, zichtbare regenpijp),
heb je dan ook nog last van schaduwval op je zonnepanelen?
Door RichardH
#74392
Ja, ook aan het eind is nog schaduw op de zonnepanelen mogelijk (de ligging is zuid-oost).

Hier nog een plaatje van de plaats waar ik het station heb bedacht. Een telescopische mast moet dan aan de andere kant van de muur komen. Temperatuur en regen meten kan dan zo'n 2 meter boven de railing, de windmeter nog een stukje hoger. De foto is genomen vanaf de plek waar het station nu is gemonteerd.
0A4FFE03-6110-42E5-8D23-2633047B8D7C.jpg
0A4FFE03-6110-42E5-8D23-2633047B8D7C.jpg (439.43 KiB) 5952 keer bekeken

Tot slot nog een foto van de achtertuin, die mij ongeschikt lijkt. Links aan de schutting hangt de Netatmo nog. Met name in de zomer geeft deze een hogere temperatuur aan.

61129FF7-2E2B-42B2-9346-638A6987D9E6-2.jpg
61129FF7-2E2B-42B2-9346-638A6987D9E6-2.jpg (336.62 KiB) 5952 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74464
Stads-omgeving zal altijd zwak zijn t.o.v. de 'WMO-ideale' opstelling,
want veel teveel steen en afscherming, maar je nieuwe opzet is mogelijk 'minst slecht'.

In je tuin niet veel verbetering mogelijk, maar met een ruim afschermende behuizing rond je Netatmo heeft die misschien minder last van zonlichtverhitting:
;-) blijft nuttig als 'melder' hoe heet/koud je tuin is ..........

Wild idee?
Je zou ook de Netatmo kunnen verplaatsen naar de buitenkant van de gang getoond op plaatje van dit bericht:
krijg je een vergelijkende meting op oriëntatie noord-oost t.o.v. je nieuwe opstelling op oriëntatie zuid-west.
Door RichardH
#74469
Goed idee om de Netatmo te gebruiken bij het 'verkennen' van andere meetpunten.

Overigens check ik dagelijks een paar keer de HWA pagina van Zuid-Holland en zie daar geen heel gekke verschillen met stations in de omgeving ('s Gravenzande (S) en Poeldijk (B)). Zowel temperatuur als wind zijn erg vergelijkbaar.
De anemometer staat inmiddels voor de zonnepanelen het meest gunstig, maar wel ruim 1,5 meter boven het dak uit. Nu dus op 10 meter. Sindsdien is de meting een stuk stabieler en kwam op 4 januari zowaar een windstoot van 64,4 km/u voorbij.