Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door Mike
#18053
Hans welkom op dit forum,

Wat een weerstation betreft zou ook ik je een Davis Vantage PRO 2 willen aanbevelen, maargoed het is ook maar net wat je portemonnee wil ;)

Wat je meetgegevens betreft, misschien niet zo netjes om deze in je "Even voorstelen" topic te plaatsen, denk dat Luc meer bedoelt dat als je een site online hebt staan dat hij dan zo nu en dan even kan kijken/vergelijken.

Suc6 met de keuze die je gaat maken.
Door Eckie76
#18060
Luc schrijft:
Hansy schrijft:
:woohoo: ben al een paar dagen naar jullie tips aan het kijken,
wil een semi prof station kopen, met windwijzers enz.
heb nu een cresta wrx 850 uv.
Groetjes, Hans
Hans van oppe Ruiver welkom biej HWA.

Ook ik kan je een Davis Vantage Pro 2 aanraden. Mijn weerstation (Kessel) draait ook op dit semi professioneel weerstation.

Ik wil graag mijn metingen met die van jou vergelijken. Ik ben benieuwd wat de maas, die onze dorpen scheidt, voor invloed heeft op de metingen. Zelf heb ik het idee dat bij een koude oosten wind in de winter, de maas er voor zorgt dat het in Kessel iets warmer is dan aan de andere kant van de maas.

Gr,
Luc


Welkom ouch aan dich, Hans van "oppe Ruiver".
Gank mer veur unne Davis, dan zitse ummer good :)

Ik zal even overschakelen naar ABN.

@ Luc: ik geloof niet dat de Maas invloed heeft op de temperatuur, tenzij je er pal naast woont, c.q. op een paalwoning half erboven hangt :)
Vaak hoor ik mensen zeggen dat de Maasplassen in Midden-Limburg een rol zouden kunnen spelen bij de activering van buien.
Ik geloof daar niet in, aangezien deze wateroppervlakken daar veel te klein voor zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Ijsselmeer.
wel geloof ik dat wanneer je een weerstation pal naast de rivier zou plaatsen, in een uiterwaarde, dat er dan wel degelijk temperatuurverschillen optreden.
Door petergroeneveld
#18110
Welkom namens Leudalweer, leuk weer een bolletje in de provincie Limburg erbij. :)
Door Luc
#18114
@ Luc: ik geloof niet dat de Maas invloed heeft op de temperatuur, tenzij je er pal naast woont, c.q. op een paalwoning half erboven hangt
Vaak hoor ik mensen zeggen dat de Maasplassen in Midden-Limburg een rol zouden kunnen spelen bij de activering van buien.
Ik geloof daar niet in, aangezien deze wateroppervlakken daar veel te klein voor zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Ijsselmeer.
wel geloof ik dat wanneer je een weerstation pal naast de rivier zou plaatsen, in een uiterwaarde, dat er dan wel degelijk temperatuurverschillen optreden.
Ik ben met je eens dat de maas erg 'klein' is om echt invloed uit te oefenen.

Ik woon zo'n 300 meter van de maas. Ik heb mijn metingen weleens vergeleken met een weeramateur uit Venlo. Dit is de andere kant van de maas, maar wel een kilometer of 10 tot 15 noordelijker. Deze woont aan de rand van de stad en had altijd lagere minima dan mij. Echter het stadseffect (dat ook in een dorp van 4000 inwoners aanwezig is), kan daar ook debet aan zijn.

Daarom ben ik zeer benieuwd naar de metingen van een andere amateur op 2 tot 3 kilometer afstand in Reuver, aan de andere kant van de maas.

Gr,
Luc
Door Eckie76
#18120
Je zal altijd moeten proberen gelijke meetomstandigheden te creëren.

1. Als jouw station op exact 1, 50 meter hangt, dan zal dat in Reuver ook op exact 1,5 meter moeten hangen.

2. Als jouw station boven een zandgrond hangt, en dat andere station boven gras.. Wat dan?

3. Bebouwde kom, net buiten het dorp?

etc. etc.

Vervolgens neem je een gemiddelde meting over een jaar tussen beide plaatsen.
Pas dan kan je echt concluderen of het ergens kouder of warmer is en aan de hand van die factoren conclusies trekken.

Maar het is erg interessant en hoe meer meetstations, des te meer waardevolle informatie.
Door osjohn
#18123
Ik woon zelf tussen Maas en Waal dat geen invloed heeft op de temperatuur.

Het Maas- en Waalwater is altijd warmer in de winter, dus stijgt de warmte van het water direct omhoog.

Wel invloed heeft het op de vochtigheid van dit gebied, maar dat heeft ook verband met de 6,10 meter hoogte waar wij wonen, wat erg laag is en veel mist veroorzaakt.

John
Door Luc
#18136
Eckie76 schrijft:
Je zal altijd moeten proberen gelijke meetomstandigheden te creëren.

1. Als jouw station op exact 1, 50 meter hangt, dan zal dat in Reuver ook op exact 1,5 meter moeten hangen.

2. Als jouw station boven een zandgrond hangt, en dat andere station boven gras.. Wat dan?

3. Bebouwde kom, net buiten het dorp?

etc. etc.

Vervolgens neem je een gemiddelde meting over een jaar tussen beide plaatsen.
Pas dan kan je echt concluderen of het ergens kouder of warmer is en aan de hand van die factoren conclusies trekken.

Maar het is erg interessant en hoe meer meetstations, des te meer waardevolle informatie.
Volledig mee eens....
Door Hansy
#18139
Hallo hier ben ik weer,
heb een ander station op proef een cresta wxr 810 deze werkt perfect samen met de
cresta 850 uv ook de sensoren geen probleem kan deze plaatsen waar ik wil om het
huis overal zeer goede ontvangst, nog even spelen met de inst: maar komt overeen
met luc kessel,verder vergelijk ik met roermond,en een station in arcen/venlo.
gr:Hans
Door osjohn
#18144
Toch is een vergelijk met andere weerstations zeer moeilijk te verkroppen voor mij, ik voldoe aan al de bovenstaande eisen wat opstelling betreft maar een vergelijk is volgens mij niet mogelijk.

Waarom ??

Bv. Nijmegen, 22KM ten oosten van ons hoogte 31.6 meter, deels zandgrond.
Boven-Leeuwen, 6,1 meter hoogte, kleigrond.
Tiel, 10KM ten NW van ons 8,1 meter hoogte, kleigrond.

Daarom vind ik dat elk weerstation unieke gegevens doorzend vanaf zijn plaats die moeilijk te vergelijken valt.

In het veleden had ik al problemen met de vergelijking van het KNMI, Boven-Leeuwen met Volkel.

John