Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door sanderkoenen
#73196
Ik ben Sander Koenen en een paar jaar werkzaam bij een overheidslaboratorium in Amsterdam.
We hebben sinds eind vorig jaar een geheel nieuwe lab gekregen.
Dit lab heeft een stikstofgenerator op het dak staan.
Deze is nodig voor verschillende apparaten op het lab.
Sinds we in het nieuwe lab zitten, hebben wij een wisselend achtergrond signaal.
Het leidingnetwerk is goed doorgespoeld en we hebben een paar testjes uitgevoerd om het achtergrond signaal te verminderen.
Helaas heeft dit niks opgeleverd.

Toen kreeg ik het idee om naar externe factoren te kijken, voornamelijk luchtdruk en luchtvochtigheid van buiten.
De generator haalt stikstof uit de omgeving en heeft verschillende 'traps' om contaminatie weg te vangen.
Verschillende mensen op het lab weten ook niet meer waar ze naar moeten kijken betreft dit probleem.

Als ik op internet kijk, kan ik veel data vinden van neerslag en temperaturen.
Luchtdruk en luchtvochtigheid kom ik alleen tegen van actuele data en niet van de afgelopen tijd.

Weet iemand waar ik data van vinden de luchtvochtigheid en luchtdruk van de afgelopen maanden van regio amsterdam? Dat zou mij ontzettend helpen.

Ik wil de data naast elkaar leggen en zien of er enigszins een verband is tussen het weer en de achtergrondsignalen in onze stikstof.

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73200
Welkom op het forum,

Leuke vraag.

Het vergt een paar stapjes, maar de meeste weerstation laden hun gegevens op naar WeatherUnderground.
  • * Bezoek https://www.wunderground.com/wundermap and zoek naar amsterdam
  • Zoom in zodat u voldoende stations in de buurt ziet.
  • klik op een groen bolletje van de temperatuur, op de schermafdruk had ik eerst rechts "Dewpoint/Humidity" geselecteerd
  • U ziet dan de detail geghevens van dit moment van dit station, in de schermafdruk IAMSTERD640
  • Als u daarop klikt gaat u naar de stations-pagina https://www.wunderground.com/dashboard/pws/IAMSTE158
  • Daar kunt u zowel in tabel vorm als grafiek de weer-parameters van vandaag/ deze week / of deze maand bekijken
Helaas is het niet meer mogelijk om de gegevens rechtstreeks in een .csv bestand te krijgen, maar meestal lukt het met copy/paste ook.

M.v.g.
Wim
Bijlagen
wu1.jpeg
wu1.jpeg (184.45 KiB) 3284 keer bekeken
wu2.jpeg
wu2.jpeg (105.45 KiB) 3284 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73205
Getriggerd door Wim's invulling gekeken of ook andere netwerken voor de gevraagde info kunnen bijdragen, en dan incl. file-download voor 'analyse-gemak'.
Dichtbij, bij HWA lukt het niet, want daar kun je achteraf per station in de stationstatistieken per dag tabellarisch alleen Tmin/Tmax/Neerslag/Windstoot bekijken.
O.a. Aeris/PWSWeather geeft wel uitgebreid overzicht (over de lopende maand):
voor een station in Amsterdam bijv. https://www.pwsweather.com/local/nl/ams ... span=month
Wil je dieper graven in hun data en downloaden, dan heb je een account nodig om API-queries te kunnen gebruiken:
gratis in ruil voor upload van je eigen stationsdata, of tegen betaling.
In de Aeris-stationslijst vermoedelijk een overlap met WUnderground, want veel meteostations dragen parallel bij aan verschillende netwerken.
OpenWeatherMap is ook een bekende, met een download-functie via API.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73214
De vraag van Sander Koenen speelde nog in mijn gedachten toen ik de mogelijkheden van WeeWX-software verder zat te bekijken.
.
In die software zit een mogelijkheid voor automatische upload naar CWOP.
CWOP is vooral gericht op de Verenigde Staten, maar de deelnemerlijsten voor Nederland en België zijn ook redelijk uitgebreid.
Interessant aspect (in richting van Sander's vraag) is dat je bij CWOP van een station heel gemakkelijk csv-files over diverse tijdvakken kan selecteren en downloaden, ook ;-) o.a. voor Amsterdam en omgeving.
Bijbehorende, vergelijkende kwaliteitsinfo is al berekend.