Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door bonestaak61
#74853
Ik ben Bob Walberg sta hier onder bonestaak61 ik ben vroeger actief geweest hier maar na mijn verhuizing geen eigen station meer. Ik houd mij wel bezig met Domotica en ik wil uiteindelijk op mijn tuin die op ca 400 meter van mijn huis ligt wel een weerstation neerzetten met name voor mijn (ongestookte) kas met Cactussen. Er is daar ook geen elektriciteit gas of water. Als ik daar straks een station neerzet zou dat met iot of lora verbonden moeten worden. Bijvoorbeeld een Tempest of het station van Udemy. Deze voldoen dan echter niet aan de norm om mee te doen aan KNMI of zoiets als AWEKAS dus ik meld dan ook geen station aan.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74854
Bob,

Welkom terug!

Verbinding maken met een setup op 400m afstand van je huis is inderdaad een uitdaging.
Er zijn meer leden die worstelen met die vraag:
kijk eens in dit forum met zoektermen Yagi, LoraWAN en volkstuin.
Met LoraWAN heb je wel een 'vertaler' nodig tussen het LoraWAN-segment en de meteo-wereld:
je domotica-systeem zou misschien die rol kunnen vervullen voor je upload naar diverse organisaties.
Welke Domotica-software gebruik je?

Meedoen met HetWeerActueel met 'iets minder dan optimaal’ mag ook, zolang de beschikbare sensoren maar data leveren met een voldoende kwaliteit vanuit een geschikte opstelling.
Bijv. de Barani-systemen in België hebben vaak een beperkte sensor-set,
en de WRIJ-regenmeters leveren alleen neerslag-data, maar wel van hoge kwaliteit in goede opstelling.
Met stationsinfo, incl. stationsclassificatie, is te zien hoe de stationsbeheerder zijn configuratie inschat, en dat werkt door in de dataverwerking bij HWA.

MVG, Anton