Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Gebruikersavatar
Door Stef
#75343
Beste leden van Het Weer Actueel.

Ik heb mij hier aangemeld met de wens om een zelfbouw project te kunnen starten op een simpele manier om ervaring op te doen voor (op den duur) een volledig meetstation. Voor mij betekend dit met bestaande middelen en goedkope middelen een station te bouwen die ik in de toekomst steeds verder wil kunnen uitbreiden en/of kan verbeteren. Het knutselen, testen en vernieuwen is iets wat mij altijd aanspreekt in de zucht en honger om nieuwe kennis op te doen. Voor mij betekend dit dat ik niet per definitie iets maak van hoge kwaliteit met de daarbij behorende kosten, het knutselen en nieuwe ideeën opdoen is dan voor mij van het grootse belang in deze.

Mijn persoonlijke interesses zijn zeer breed, dit maakt helaas niet dat ik ergens expertise in heb en het heeft lang geduurd om iets te vinden waar ik voor wil gaan als hobby wat overkoepelend is naar al mijn hobby's. De kennis wat ik opdoe zet ik dan vaak ook op vele vlakken in, en het complementeert elkaar zodat ik dit in mijn dagelijks leven kan gebruiken.

Ik hoop hier functionele en leuke contacten te mogen onderhouden met het doel naar een gezamenlijke hobby richting zelfbouw. Ik vind het dan ook leuk om vorderingen te delen waar ik mee bezig ben en de bijbehorende valkuilen waar ik mee te maken krijg. Ik geniet ook van de benodigde uitdagingen en ben vrij flexibel in wat ik knutsel of waar ik mee bezig ben; mits het overlappende thema niet ontbreekt waarbij climate controle mijn uitganspunt is.

Hopende op een leuke leerzame tijd, groet ik hartelijk,
Stef.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75347
Hartelijk welkom!
;) Je kunt duidelijk nog alle kanten op ….
Voor oriëntatie zou je kunnen beginnen met bepalen van de gewenste karakteristieken voor een weerstation:
rondkijken in dit forum hoe dat praktisch is aangepakt. Niet bang zijn te vragen.
Daarna oriënteren wat daarvan technisch voor jouw omgeving haalbaar en zinvol is:
kun je aangeven in welke regio je woont? Dan kun je misschien lokaal contacten leggen.
Vervolgens op dit forum en in de diverse catalogi kijken wat daarbij past aan apparatuur.
Als DHZer ben je tot slot nog even bezig met opbouwen, testen & afregelen, en installeren.
;-) kan tijd vragen, maar wordt zeker een interessant en leerzaam traject …….
Gebruikersavatar
Door Stef
#75348
Hartelijk dank voor de reactie.

Ondertussen heb ik even snel door de informatie gebladerd, en zie dat de handboekwaarnemingen.pdf van het KNMI mij alles geeft wat ik maar zou willen weten voor nu. Zowel in de basis om kennis op te doen als ter inspiratie van mogelijkheden om zelf te bouwen (met voorbehoud van kosten i.v.m. foutmarge componenten en de betaalbaarheid van de techniek). De kunst is uiteraard om data te verzamelen uit sensoren met minimale foutmarge; ik denk dan voor mij aan een 5% op dit moment. Enig vernuft zal er wel bij komen kijken om alles te kunnen kalibreren naar wens, maar dat is nu in de basis nog niet van toepassing, ik denk dan aan projecten wat betreft zicht waarbij het KNMI zelf 10% aanhoud voor wat ik zo snel las. Laten we wel wezen dat we hier dan ook al over stevige projecten praten waar ik nu nog niet aan zou beginnen.

Op dit moment heb ik nog geen gedachte over een definitive standplaats en denk dan ook meer in de richting van een "to go" systeem. Een telescopische mast van minimaal 10 meter hoogte zou geen probleem moeten zijn en een aantal anker lijnen zijn snel uitgezet. Het werken met losse sensoren geeft mij dan het voordeel dat ik een iets breder gebied kan gebruiken om metingen te doen tijdens extremen; in die zin kan een mast en regensensor dan ook 100 meter van elkaar af staan zodat er goede data uit voortkomt indien de omgeving zich niet leent voor een compacte setup ter plekke.

Wat betreft systeem zit ik in eerste instantie te denken aan Pico W en Zero W afhankelijk van wat het moet doen, uiteraard heb ik de voorkeur om zoveel mogelijk te doen met Pico i.v.m. verbruik en corruptie van data bij uitval; De Pico vergt immers geen OS en is daarbij snel inzetbaar. Afhankelijk van afstand of line of sight zou mijn voorkeur uitgaan naar LoRa om de onderlinge communicatie tot stand te brengen en daarbij vanuit een centrale via SIM door te sturen naar een server voor live updates (GPS/SIM geeft dan ook direct locatie), maar dit is even slechts mijn eerste gedachte wat zo in mij opkomt voor nu.

Maar afijn, laat ik niet hier tot in detail treden.

Hartelijke groet,
Stef.