Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door mavlo77
#16965
Eigenlijk eenvoudig. Als je zelf elke minuut registreert dan varieert de 10 minuten gemiddelde windsnelheid continu (elke minuut dus). Als HWA 1x per 10 minuten jouw gegevens ophaalt, dan kan het zijn dat dit net op het verkeerde moment gebeurt. HWA vraagt als het ware de 10-minuten-gemiddelde op van dat moment. In dus de andere 9 minuten ziet HWA niet wat er gebeurt (en kan op jouw weerstation dus een hogere windsnelheid geweest zijn).

Ik weet bijna zeker dat dit de oorzaak is.
Door Mike
#16966
Toch denk ik dat het aan de tijd en upload tijd ligt.

Misschien ligt HWA wel 10 minuten achter, dit is in de grafiek niet te zien, je ziet alleen hele uren.

Voorbeeld, HWA meet van 15:00 tot 15:10 een gemiddelde, in de grafiek zie je de tijd 16:00 staan als laatste, de volgende update van HWA is pas om 15:20.

Omdat jij elke minuut update, kan het zo zijn dat jij in die 10 minuten verhoogde windpieken heb en daardoor dus ook jou windgemiddelde hoger ligt, dit omdat jou grafiek/10 minuten gemiddelde per minuut wordt geupdate en HWA pas weer na 10 minuten, het is maar net wanneer je die grafieken dan naast elkaar zet en wanneer de file wordt geupload.

Is het nog te volgen??? :lol:
Door mavlo77
#16967
Zo is het. Het voortschrijdend 10-minutengemiddelde wat elke minuut wordt opgetekend bevat gewoon hogere pieken dan als je dat 1x per 10 minuten polst in vaste tijd-slots.
Door twister
#16968
Beste weercollega s,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik constateerde verschil tussen HWA en Weatherlink en begrijp uit jullie reactie dat dit voor jullie iets is wat kan.

Voor mij was het vreemd omdat ik elke minuut een 10 min AVG punt op de grafiek laat zetten en nu begrijp ik dat HWA 1x per 5 minuten dit doet. Dus ik begrijp uit jullie reacties dat de piek in de 10 min AVG net tussen de 2 momenten van HWA in gezeten heeft en dat zou zomaar kunnen.

Ik ga mijn archieve interval aanpassen naar 1x per 5 minuten!

Bedankt!
Door twister
#16970
Bedankt voor je reactie,

Volgens mij heb ik in voorgaande reacties uit proberen te leggen dat het verschil tussen die twee mij ZEER duidelijk is, en dat de vraag ging over een verschil tussen 10 min AVG HWA en 10 min AVG van Weatherlink.

Gr Lambère
Door twister
#16971
Beste weercollega s,

Ik wil hierbij nogmaals alle mensen die gereageerd hebben bedanken, mijn vraag is beantwoord!!

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

Groeten Lambère
Door Luc
#16973
Hoi Lambère,

Ik lees nu pas deze discussie, nadat ik net je vraag per PM heb proberen te antwoorden. Ik ben blij dat je vraag beantwoord is.

Ik sluit gelijk het topic!

Gr,
Luc