Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Eckie76
#17840
Mijn verwarmingssysteem blijkt toch niet goed te werken bij strengere vorst na sneeuw en extreme sneeuwval. (verwarmingslint).
Het probleem is dat ik nog nooit kon testen bij hevige sneeuwval, simpelweg omdat dat hier vrijwel nooit voorkomt. Nu viel er afgelopen zondag ineens 15 cm met hevige verstuivingen, zodat mijn regenmeter het simpelweg niet meer kon bijhouden.

Het probleem bij het verwarmingslint is, dat het bij matige tot strenge vorst niet voldoende blijkt, omdat de roosters bij de Davis dichtvriezen, waardoor het smeltwater niet weg kan.

Ik zal dus een tweede systeem erbij moeten maken, ter hoogte van die roosters.
Door whozee
#17843
Als je sneeuw uit je regenmeter verwijderd, dan kloppen de jaarcijfers van de noeveelheid neerslag niet meer.
Neerslag kan in velerlei vormen voorkomen:
-regen , in diverse vormen.
-vaste vorm,als hagel en sneeuw
-damp, als condens bij dauw of mist

Gewoon laten smelten en alles klopt weer, behalve het tijdstip van de neerslag klopt niet.
Door petergroeneveld
#17849
whozee schrijft:
Als je sneeuw uit je regenmeter verwijderd, dan kloppen de jaarcijfers van de noeveelheid neerslag niet meer.
Neerslag kan in velerlei vormen voorkomen:
-regen , in diverse vormen.
-vaste vorm,als hagel en sneeuw
-damp, als condens bij dauw of mist

Gewoon laten smelten en alles klopt weer, behalve het tijdstip van de neerslag klopt niet.


Dat klopt en ben het met je eens, zelfs het KNMI meet dit m.b.v. een verwarmde regenmeter zie dit [url=http:///www.knmi.nl/cms/content/23267/neerslagmeting]artikel[/url].

Dus we moeten massaal over op een verwarmde regenmeter. :laugh:
Door baroman
#17879
Beste Allemaal.

Ik lees dat jullie stuk voor stuk problemen hebben met een verwarming in de regenmeter!!
Op mijn ststion heb ik dat opgelost door verwarningsfolie in de regenmeter te plakken in de trechter waar de neerslag in valt, en dit werkt perfect en het kost nog geen 10 euro bij de conrad.
Dus maak jezelf geen kosten het leven is al duur genoeg!!!
Je kunt ook even op mij site kijken bij instrumenten verwarming regenmeter.

Groeten Ronnie..
Bijlagen
verwarmingsfolie.gif
verwarmingsfolie.gif (24.94 KiB) 2380 keer bekeken
Door JozBaz
#17898
Om een betrouwbaarder beeld te krijgen, verwijder ik sneeuw uit de regenmeter en pas handmatig de opgeslagen gegevens aan (in Weatherlink in mijn geval), waarbij ik voor het gemak de vuistregel 1cm sneeuw = 1 mm neerslag hanteer.
Ik besef dat dit niet heel erg nauwkeurig is, maar beter dan de 15mm neerslag een week later registreren.:P En zo vaak sneeuwt het hier niet, dus het is goed te doen.

FIjne feestdagen allemaal. Het sneeuwt hier nu wat, maar dat zal zo wel overgaan in regen. :(
Door jango
#17899
Ik heb wel een originele verwarming in mijn VP zitten maar deze is momenteel buiten werking.

Had tot vanmorgen nog geen neerslag gemeten en na de regen van vannacht zou dit toch wel moeten zijn.
Heb nog een extra station Nexus Pro wat tot heden ook nog geen neerslag had gemeten maar vannacht 10.6 mm noteerde.

Dus even kijken wat er met de VP was en wat blijk zit er in het onderste bakje van de regenwip een ijsblok zodat hij niet kan omkiepen en dus de neerslag gewoon wegloopt.
Heb ijsblok verwijderd en nu werkt alles weer naar behoren.

Grt. Jan
Door Eckie76
#17913
baroman schrijft:
Beste Allemaal.

Ik lees dat jullie stuk voor stuk problemen hebben met een verwarming in de regenmeter!!
Op mijn ststion heb ik dat opgelost door verwarningsfolie in de regenmeter te plakken in de trechter waar de neerslag in valt, en dit werkt perfect en het kost nog geen 10 euro bij de conrad.
Dus maak jezelf geen kosten het leven is al duur genoeg!!!
Je kunt ook even op mij site kijken bij instrumenten verwarming regenmeter.

Groeten Ronnie..


Deze heb ik ook geprobeerd, maar de boel werd veel te warm, zodat mijn temperatuursensor op hol begon te slaan. Ik wil geen invloed op de thermometer, en bij de Vantage gebeurt dat keer op keer in mijn geval met die folie,
Loskoppelen wil ik de regenmeter niet, want ik weet niet waar ik die anders moet installeren.
Door osjohn
#17914
Zonder een warmte regelaar, opstarten bij het vriespunt, uitschakelen als de temperatuur b.v. 5 graden in het vantagehuis is.

Het zou een raar gezicht zijn als je vantage in de winter staat te dampen om dat de verwarming aan blijft, kan je wel een eitje koken als er nog oude vogelpoep in zit.

Willy Peters heeft het ideale betaalbare systeem dat zeer goed kan functioneren.

John