Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jeroenzwart
#64986
Vanaf 15 juni 2015 zal weerstation Milsbeek na 6,5 jaar metingen te hebben verricht, ophouden te bestaan. Dit in verband met verhuizing. Het weerstation zal echter weer op een andere locatie worden opgebouwd. Deze locatie bevindt zich halverwege Gennep en Siebengewald (hetgeen gewoon Nederland betreft, ondanks de Duits aandoende naam). Het weerstation zal zoals nu gepland per 1 juli 2015 terugkeren als weerstation Siebengewald. Op de nieuwe locatie zal het weerstation een volledig vrije opstelling krijgen. Hoewel weerstation Milsbeek als vrij station in de lijst staat, geldt dit niet voor alle sensoren. De windmeter is momenteel bevestigd aan het huis dat zich bevindt in een ruim opgezette wijk aan de rand van Milsbeek. De windmeting zou dus eigenlijk beter bij een beschut weerstation ingedeeld moeten worden. De overige sensoren (temperatuur, RV, neerslag, zonnestraling, UV en grondtemperatuur) bevinden zich echter op 250 m afstand van de woning in een volledig vrije omgeving. In Siebengewald zullen alle sensoren inclusief de windmeting in een vrije omgeving geplaatst worden. In de wijde omgeving is daar uitsluitend akkerland aanwezig.
WS Siebengewald zal net als WS Milsbeek voorheen, vanaf 1 juli te raadplegen zijn via HetWeerActueel en tevens via de nieuwe website www.WeerstationSiebengewald.nl. Op termijn zal deze laatste site een meer professioneel karakter krijgen.
Door jeroenzwart
#65114
Morgen is het de laatste dag dat Weerstation Milsbeek nog "in de lucht" zal zijn. Morgen einde dag gaat de stekker eruit. Daarna zal het wel even duren eer het nieuwe Weerstation Siebengewald "draaiende" is. Gepland staat 1 juli van start te gaan op de nieuwe locatie, maar ik kan op dit moment nog niet goed inschatten of dat realistisch gaat zijn. Ik houd iedereen via dit Forum op de hoogte.

Overigens zal Milsbeek bij HetWeerActueel nog enige tijd in de lijst zichtbaar blijven als station. Verzoek alleen aan één van de moderatoren om het station als "buiten gebruik" aan te duiden. Na enkele weken verdwijnt het station ook uit de lijst, maar via de directe link http://www.hetweeractueel.nl/weer/milsbeek/actueel/ zullen de (historische) gegevens van het station wel beschikbaar blijven. Op de site "www.weerstationmilsbeek.nl" zal morgen einde dag alleen nog maar de melding verschijnen dat het station beeindigd is en dat deze op termijn op een nieuwe locatie beschikbaar komt.
Door Overijse
#65119
jeroenzwart schrijft:
Morgen is het de laatste dag dat Weerstation Milsbeek nog "in de lucht" zal zijn. Morgen einde dag gaat de stekker eruit. Daarna zal het wel even duren eer het nieuwe Weerstation Siebengewald "draaiende" is. Gepland staat 1 juli van start te gaan op de nieuwe locatie, maar ik kan op dit moment nog niet goed inschatten of dat realistisch gaat zijn. Ik houd iedereen via dit Forum op de hoogte.

Overigens zal Milsbeek bij HetWeerActueel nog enige tijd in de lijst zichtbaar blijven als station. Verzoek alleen aan één van de moderatoren om het station als "buiten gebruik" aan te duiden. Na enkele weken verdwijnt het station ook uit de lijst, maar via de directe link http://www.hetweeractueel.nl/weer/milsbeek/actueel/ zullen de (historische) gegevens van het station wel beschikbaar blijven. Op de site "www.weerstationmilsbeek.nl" zal morgen einde dag alleen nog maar de melding verschijnen dat het station beeindigd is en dat deze op termijn op een nieuwe locatie beschikbaar komt.


Tijdelijk buiten gebruik komt er automatisch naast te staan éénmaal je de stekker hebt uitgetrokken. Eerst zal er komen te staan "data meer dan XXX hr oud" en na 7 dagen wijzigt dit automatisch in "station tijdelijk buiten gebruik".

Als ik een handeling moet uitvoeren zou er achter komen te staan "station heeft een storing" wat niet de bedoeling is denk ik.

Mvg
Kris
Door jeroenzwart
#65122
Okay, dank je voor je reactie Chris. "Station heeft een storting" is inderdaad niet de bedoeling. Inmiddels geeft het station geen data meer door...

Mvg
Jeroen
Door jeroenzwart
#65183
Even een update van de situatie. Inmiddels zijn de posities voor het nieuwe station uitgezet en morgen gaat het beton gestort worden voor de windmetermast. Volgend weekend kan dan de mast geplaatst worden. 1 juli is dus niet meer haalbaar. Daar komt bij dat er op de betreffende locatie weinig en instabiele mogelijkheden zijn voor internet. Ik moet me daarin nog verdiepen om te bepalen wat voor type verbinding gebruikt gaat worden. Voorlopig dus nog even geen WS Siebengewald...:(
Door jeroenzwart
#65213
Het ISS-station staat inmiddels :) en heeft gisteren de hoogste waarde geregistreerd die ik ooit gemeten heb (gedurende ca. 35 jaar). Het maximum in Siebengewald bedroeg gisteren 36.8 °C, vergelijkbaar met Arcen (38.0 °C) en Volkel (36.9 °C).
Morgen gaat de windmetermast overeind. Wordt vervolgd...
Door jeroenzwart
#65283
Weer even een update. Wat tegenslag vooral met het weer (hoe kan het ook anders als je een weerstation wilt installeren! :silly: ) en tijdgebrek hebben gemaakt dat e.e.a. wat vertraging heeft opgelopen. De windmetermast staat inmiddels stabiel, deze moet alleen nog van de nodige sensoren worden voorzien: windmeter, UV en zonnestraling. Daarna wordt het internet een uitdaging. Inmiddels is het duidelijk dat het 4G via KPN gaat zijn. Hoewel op de locatie niet altijd even stabiel, gaat dat verreweg de snelste internetverbinding opleveren. De 4G-router en MIMO-antenne gaan binnenkort besteld worden, zodat de verwachting is dat het abonnement vanaf 29 juli operationeel kan zijn. Nieuwe url voor het weerstation is inmiddels ook aangevraagd en geactiveerd. Als verder alles mee zit zullen per 1 augustus 2015 de metingen van het weerstation weer te bewonderen zijn op HetWeerActueel.:)
Door jeroenzwart
#65332
Helaas heeft het weer weer niet meegezeten op de momenten dat ik tijd had. Vandaag getracht de werkzaamheden aan de sensoren af te ronden, maar moest die staken, omdat het (weer) begon te regenen. De mast ligt nog plat, maar zal woensdag wel opgericht worden, aangezien deze dan van een bliksemafleider wordt voorzien. Ik heb echter niet de tijd meer om het internet (website) te testen, dat betekent dat ook 1 augustus niet haalbaar blijkt :( . Even geen nieuwe datum, ik meldt op dit topic de eventuele ontwikkelingen...
Door jeroenzwart
#65365
Weer even een update. Mast volledig geïnstalleerd en voorzien van een bliksemafleiding, echter ondervind ik nog problemen met de ontvangst van de UV- en de solarsensor. Beide heb ik met 12 m kabellengte verlengt (ze zitten op 7,5 m hoog in de mast), echter na het aansluiten van de stekkertjes op de ISS zie ik uitsluitend "---" op de console. Al van alles geprobeerd, zonder resultaat. Woensdag moet de mast dus weer naar beneden om de oorzaak te achterhalen. Ik hoop dat het niet aan de sensoren ligt, anders ben ik weer 500 euro lichter, zit ik niet echt op te wachten! Blijft merkwaardig: het ligt of aan de verlengkabels of aan de sensoren, maar dat dat voor beide tegelijk speelt, is wel heel toevallig. Woensdag weet ik meer...
Inmiddels 4G abonnement besteld en ontvangen via KPN. Deze getest: ontvangst is redelijk (3 streepjes) mits gebruikmakend van een MIMO-antenne en deze hoog genoeg geplaatst. Maar de internetverbinding werkt, nu nog een stofvrije omgeving zien te vinden in de boerderij waarin nog volop verbouwd en geklust wordt... Er is in ieder geval zicht op weer een werkend station binnen 2 weken.