Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Toulon7559
#68013
Het vergelijkbare plaatje van het 2e PWS, een 15 jaar oude WS7000 van Conrad/TFA/LaCrosse.

De plaatjes van de 2 PWSen zijn voor mij wel aanleiding om enige haast te gaan maken met installeren van nieuwe lichtsensoren. De huidige PWSen werken met omgebouwde thermometers: niet echt het summum van functionaliteit en nauwkeurigheid, en ongecalibreerd. Dan kun je alleen 'indicatief' iets zeggen over lichtsterkte.
De beoogde, nieuwe sensoren zouden beter onderbouwde en opgelijnde info moeten geven voor licht, en ook gelijktijdig info over IR&UV: weer iets voor vergelijking .....

Het plaatje bij dit bericht laat ook zien dat de RV-metingen van de WS7000 ook 'enige' verbetering behoeven: ;) werk aan de winkel.

Bijlagen
WS7000160626__small_.gif
WS7000160626__small_.gif (52.06 KiB) 1509 keer bekeken
Door jeroenzwart
#68019
Toulon7559 schrijft:
Extremen in het weer zijn juist een interessant aspect (als je er geen last van hebt).
Soms te verklaren, soms niet, soms ook heel lokaal, en ;-) de praktijk trekt zich niets aan van modellen ......
Bijv. vandaag omstreeks 14:00 uur werd Hengelo (slangenbeek) door de automatische check voor temperatuur uit het HWA-overzicht gegooid, omdat hier de temperatuur ver boven de buren uitkwam.
Op basis van het bepaalde verschil is die actie terecht, maar als ik de informatie van mijn 2 PWSen nakijk, dan zijn alle 5 thermometers het eens: vlak voor de passage van een regenfront(je) is blijkbaar de zon laaiend heet geweest en rapporteerden ze bij weinig wind piekwaarden tussen 21 en 25 graden afhankelijk van hun plaatsing.


Beste Toulon,

Ben het met je eens dat juist de weerextremen het weer interessant maken. Dat is juist wat mij het weer en klimaat doet boeien en gelukkig zijn die extremer er altijd al geweest. Ben het tevens met je eens dat je altijd hoopt dat je van die extremen geen last hebt, maar bij het weer weet je het nooit!
Wat betreft je temperatuurmetingen: duidelijk is dat je temperatuurmeting zowel voor de dip (bui vermoed ik?) als daarna flink afwijkt van het gemiddelde van de stations in de omgeving. Hoewel de nauwkeurigheid van je sensor(en) een issue zou kunnen zijn, is dat onwaarschijnlijk omdat verder de temperatuur wel redelijk in lijn is met de omgevingsstations. Wel zie ik dat je sensor passief is afgeschermd voor de zon, dat kan een afwijking tot wel 2°C verklaren. Als je andere sensoren eveneens in de zon hingen en ook passief zijn afgeschermd, dan geven die natuurlijk allemaal te hoog aan. Maar goed, de locatie heeft ook invloed. Het kan zo zijn dat je in een erg beschut gebied meet en bijvoorbeeld waar zandgronden nabij zijn. Ook dan zal je hogere temperaturen meten en dan is dat het effect van het daar lokale (micro)klimaat. Je kunt je dan inderdaad afvragen of de uitsluiting terecht is. Maar als je de afwijking goed kunt onderbouwen, dan kun je de uitsluiting snel weer ongedaan laten maken door een moderator.
Maar inderdaad die lokale verschillen maken het weer tevens interessant, zo ondervond ik dat ook enkele weken geleden, zie topic [url]http://www.hetweeractueel.nl/forum/meldingen-updates-en-storingen/65324-onterechte-uitsluiting-neerslag
[/url] Bij een zeer lokale bui ving ik ongeveer 20 mm op, het naburige station Heijen, 5 km verderop kwam niet verder dan 0,3 mm! Nog geen km de andere kant op ving een buurman 35 mm(!) op in zijn regenmeter. Prompt werd mijn meting in storing gezet. Logisch, maar soms is het weer, zoals je zegt, niet te verklaren en worden we verrast door in onze ogen onlogische waarnemingen. Temeer reden inderdaad om te beseffen dat we het weer niet in rekenmodellen kunnen vangen. Feitelijk gezien is het al een bijzondere prestatie dat we in staat zijn met rekenmodellen de weersystemen tot enkele dagen vooruit redelijk te voorspellen, waardoor we tot enkele dagen vooruit ook een redelijk beeld hebben van wat we van het weer kunnen verwachten. Maar laten we niet buiten onze schoenen gaan lopen, want heel veel verder dan dat komen we niet...B)

Groet, Jeroen
Door Toulon7559
#68020
Mijn collectie buiten-opgestelde thermo-/hygrometers is in layout en opstelling nogal gevarieerd:
1) de 'hoge' Nexus-3177-thermometer op 2,5m zit (zonder draadvoeler) in een ventilatiekoker als passieve afscherming (kun je zien onderaan mijn forumprofielplaatje)
2) van de 'lage' Nexus-3177-thermometer zit de zend-/ontvanger in een ventilatiekoker als passieve afscherming, met een draadvoeler via een buisje omlaag naar een opengewerkte installatiedoosje op 0,2m
3) de thermometer van de Nexus-windmeter is onderdeel van de anemometer zonder toegevoegde afscherming, boven in de mast, dus echt blootgesteld aan de zonnestraling (en dat is ook niet te corrigeren)
4) de 'hoge' WS7000-25 thermometer op 1,5m is onafgeschermd, maar staat meestal redelijk in de schaduw van een boom
5) de 'lage'WS7000-25 thermometer op ca. 0,5m zit in een ventilatiekoker als passieve afscherming die 's middags in de volle zon kan staan [plaatje rechts op webpagina http://www.toulon4support.nl/Meteo_System.html ]

1) en 3) staan op de hoek van de schuur, terwijl 2), 4) en 5) in een omsloten tuin staan: zonder wind kan de temperatuur dus bij gebrek aan omgevingskoeling zeker hoger worden dan met wind. Helaas is opstelling in een stadsomgeving altijd een kwestie van compromissen .......

In het perspectief van het bovenstaande is m.i. een variatie in meetwaarden eigenlijk vanzelfsprekend (nog afgezien van de sensorkarakteristieken), en een discussie over afwijkingen laat ik passeren: ik kijk met interesse wat er gebeurt, en of ik verklaringen kan geven, en verder niet .........

Zou ook niet weten hoe ik het veel kan verbeteren: hoogstens misschien 4) nog voorzien van een ventilatiekoker als passieve afscherming vergelijkbaar met 5)

;-) Houd me altijd aanbevolen voor hints voor verbetering.