Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door rjdrent
#35435
Ik kom in Cumulus steeds de term "apparent temperature" tegen. Soms ligt deze temperatuur hoger, en soms ook lager dan de werkelijke temperatuur. Maar wat betekent deze term precies? Ik kan het eigenlijk niet echt vinden op internet. Het doet mij wat denken aan "gevoelstemperatuur", maar ik vind het nogal een vreemde term.
Door hanszzz
#35436
heb ff ge google en kwam dit tegen. apparent temperature = schijnbare temperatuur

Ik hou van de faciliteit van de "schijnbare temperatuur" of zoals ik het noem "Feels Like", maar ik vraag me af of anderen zijn verrast door zijn nogal pessimistisch resultaat. Het lijkt regelmatig worden 2 graden C lager dan de werkelijke en zelfs in vergelijking met kille wind is vaak 1 ° C lager. Misschien wel onze antipodencontinent vrienden voel de kou meer dan ons noorderling
Door rjdrent
#35443
Ja, zoiets had ik al wel gedacht. Een soort "gevoelstemperatuur" dus. Maar ik ken eigenlijk alleen de termen "wind chill" en "heat index".
Apparent temperature is voor mij een nieuwe term, die volgens mij gewoon door de maker van Cumulus bedacht is. Maar wat stelt het precies voor?
Door Mike
#35444
Het is in het nederlands vertaalt, de "schijnbare temperatuur".

Hitte Index
Als er 's zomers een hoge temperatuur is en de relatieve luchtvochtigheidsgraad is erg hoog, kan het benauwd aanvoelen en lijkt het alsof het veel warmer is dan de thermometer aangeeft.
De combinatie van warme vochtige lucht laat ons de warmte extremer ervaren dan dat het in werkelijkheid is. Dat aspect, hoeveel themperatuur ons lichaam ervaart, wordt aangegeven met de Hitte Index. Deze Hitte Index wordt weergegeven in graden Celcius. We praten dus over hoeveel graden ons lichaam denkt c.q aanvoelt dat het is (de "schijnbare temperatuur" ).

Als de temperatuur oploopt tot waarden hoger dan 30 graden Celcius, kan ons lichaam zijn warmte eigenlijk alleen kwijt middels transpiratie, dat vervolgens moet verdampen om op die manier warmte aan het lichaam te onttrekken. Is echter de vochtigheidsgraad van de lucht erg hoog, dan wil ons zweet niet zo makkelijk meer verdampen en blijven we met de warmte in ons lijf zitten. Als we bij zulk weer ook nog eens gaan werken of sporten, bestaat er een serieus gevaar voor oververhitting van ons lichaam. Met name voor ouderen en mensen met een zwakke gezondheid of bijvoorbeeld hart- en vaatziekten kan dat fatale gevolgen hebben.
Zo stierven er in 2003 duizenden mensen in Europa als gevolg van de hoge temperaturen.

Het KNMI hanteert een tabel voor de Hitte Index.
Zoek in de roze kolom de heersende temperatuur op en in de blauwe kolom de relatieve luchtvochtigheid. Kruis deze twee waarden en u vindt de Hitte Index. De gevonden kleur geeft aan welk risico u loopt om oververhit te raken

Afbeelding
Door rjdrent
#35446
Even als reactie op Mike.
In Cumulus is het blijkbaar toch iets anders dan de hitte index. In Cumulus worden diverse soorten temperatuur getoond:
Temperature
Wind Chill
Heat Index
Apparent Temperature

In mijn geval staat de temperatuur, wind chill en heat index nu op 16,9 graden bij windstil weer. De "apparent temperature" geeft nu 18,2 graden aan.

Ik zal het binnenkort eens vragen op het forum van SandaySoft. Daar hebben ze er vast een goede uitleg voor. Misschien is het iets typisch Amerikaans ofzo.
Door rjdrent
#35451
Ik heb het inmiddels gevonden op het forum van SandaySoft.
Het is een combinatie van de Windchill en Heatindex. Ze noemen het zelf een "andere berekening" voor de gevoelstemperatuur die dichter bij de werkelijkheid komt dan de Windchill of Heatindex factor.