Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Sagitarius
#47182
tjabine schrijft:
Sagitarius schrijft:
Hallo Ron, de steel gauges heb ik net als test in Cumulus gezet, zie hier het resultaat http://home.tiscali.nl/goudenploeg/gauges-ss.htm

Ik gebruik een Vantage Vue en dat werkt prima. Je moet ook niet de realtime.txt gebruiken maar een nieuwe realtimegaugesT.txt ;) Ik moet de boel nog wel fatsoeneren voor mijn eigen website maar dat is meer cosmetisch B)


Ziet er goed uit.
Alleen nu de ham vraag! kun jij ze ook laten updaten elke 2 a 3 seconden?
En zijn de meters ook kleiner te maken? vind ze zelf namelijk groot zo.

Gr Ron.

Ron, het woord zegt het al Realtime, dat is dus continu ;) je kunt idd de tijd aanpassen, maar je weerstation moet dat ook wel aankunnen om de gegevens zo snel te genereren. Cumulus kan dat wel verwerken, mijn Davis Vantage Vue en jouw Pro2 kan dat in 2,5 seconde, dus korter instellen heeft geen nut. Dat is ook de reden voor mij geweest een Davis te kiezen. Ik heb de realtimegauges.txt in Cumulus op realtime staan. De rest heb ik op 5 minuten staan omdat je htm bestanden en plaatjes niet ververst hoeven worden, die tijd kun je wel op een dag zetten.;)
Ik ben daar nog mee aan het experimenteren. Als je geen snelle internet verbinding hebt zou ik dat 'rustig' instellen dat vreet dan niet zoveel bandbreete.Ik heb zelf maar een 8mb verbinding maar ik merk niets van traagheid op hret systeem. Maar jji zit bij Ziggo dus de snelheid zal wel ok zijn B)
En de meters verkleinen kan natuurlijk maar het wordt er voor de kijkers niet duidelijker op :blink:

Ron, plaats je url nog even dan kunnen we meekijken.

Mvgr Sjaak
Door pdw112
#47183
de link staat in zijn bericht waar je zelf op antwoord.

@Ron,
Misschien een optie om de binnen temperatuur uit de gaugess te halen.
Of je wilt dat iedereen kan zien hoe warm het in huis is.
Kan je makkelijk verwijderen door het HTML bestand te bewerken.
Door tjabine
#47186
Sagitarius schrijft:
tjabine schrijft:
Sagitarius schrijft:
Hallo Ron, de steel gauges heb ik net als test in Cumulus gezet, zie hier het resultaat http://home.tiscali.nl/goudenploeg/gauges-ss.htm

Ik gebruik een Vantage Vue en dat werkt prima. Je moet ook niet de realtime.txt gebruiken maar een nieuwe realtimegaugesT.txt ;) Ik moet de boel nog wel fatsoeneren voor mijn eigen website maar dat is meer cosmetisch B)


Ziet er goed uit.
Alleen nu de ham vraag! kun jij ze ook laten updaten elke 2 a 3 seconden?
En zijn de meters ook kleiner te maken? vind ze zelf namelijk groot zo.

Gr Ron.

Ron, het woord zegt het al Realtime, dat is dus continu ;) je kunt idd de tijd aanpassen, maar je weerstation moet dat ook wel aankunnen om de gegevens zo snel te genereren. Cumulus kan dat wel verwerken, mijn Davis Vantage Vue en jouw Pro2 kan dat in 2,5 seconde, dus korter instellen heeft geen nut. Dat is ook de reden voor mij geweest een Davis te kiezen. Ik heb de realtimegauges.txt in Cumulus op realtime staan. De rest heb ik op 5 minuten staan omdat je htm bestanden en plaatjes niet ververst hoeven worden, die tijd kun je wel op een dag zetten.;)
Ik ben daar nog mee aan het experimenteren. Als je geen snelle internet verbinding hebt zou ik dat 'rustig' instellen dat vreet dan niet zoveel bandbreete.Ik heb zelf maar een 8mb verbinding maar ik merk niets van traagheid op hret systeem. Maar jji zit bij Ziggo dus de snelheid zal wel ok zijn B)
En de meters verkleinen kan natuurlijk maar het wordt er voor de kijkers niet duidelijker op :blink:

Ron, plaats je url nog even dan kunnen we meekijken.

Mvgr Sjaak


Hoi Sjaak,

Ik ben er uit.
Sneller dan 5 seconden gaat niet.
In de realtimegaugesT.txt staat bijna aan het begin het cijfer 5 die staat voor de update tijd van de txt file.
Als je die op 3 of 4 zet gaat het fout.
De statusbalk zegt dan de txt file ge-update moet worden.
In het script gauges.js kun je interval voor de meters instellen, die staat standaard op 60 seconden.
De txt file is dus het struikelblok.
De oude realtime.txt file van cumulus kon je zelfs in 2 seconden instellen.
Zal dus met deze nieuwe gauges te maken hebben.
Is niet anders.
Het leuke is ook dat mijn meters op de homepage ook op 6 seconden gaan lopen door de realtimegaugesT.txt.
Hier even een link voor hoelang ze er staan? gauges

Gr Ron.
Door Sagitarius
#47189
Hallo Ron, dat snap ik dat dit de beperkingen zijn, maar in de ReadMe staat ook dit:
realtime file:-
Local filename = \\Cumulus\\web\\realtimegaugesT.txt
Remote filename = /realtimegauges.txt
Process = Yes
Realtime = Yes
FTP = Yes (unless you are local hosing)
gauges HTML file:-
Local filename = \\Cumulus\\web\\gauges-ssT.htm
Remote filename = /gauges-ss.htm
Process = Yes
Realtime = No
FTP = Yes (unless you are local hosing)
Op je website zelf gaat het denk ik om de pagina verversing, ik las op het Cumulus forum dat je een body tag in kunt stellen, dan ververst je pagina ook zo snel als je wilt, echter dan gaat je pagina "klapperen" bij het belijken dat is ook niet prettig.
Een mooie site heb je trouwens, ik heb ook even direct naar je webcam gekeken, ik ben daar ook mee aan het stoeien. Ieder idee is welkom en keek of ik wat kon lenen:lol: .
Ik gebruik een IP9100 video server die de beelden zonder pc upload naar mijn homepage.
Maar dat ga ik veranderen want sommige browsers kunnen niet meer overweg met activex.
Ik gebruik sinds kort een nieuwe laptop met win7 64 bits, en wil ik mijn camera kunnen zien moet ik via de 32 bits IE9 kijken. Win7 vertikt het nl om WinWebPush te instaleren dat ik voor mijn IP9100A gebruik, daar kan ik niets aan veranderen want dat is ingebouwd:S
Mvgr Sjaak.
Door jacg
#47190
tjabine schrijft:
Sagitarius schrijft:
tjabine schrijft:
Sagitarius schrijft:
Hallo Ron, de steel gauges heb ik net als test in Cumulus gezet, zie hier het resultaat http://home.tiscali.nl/goudenploeg/gauges-ss.htm

Ik gebruik een Vantage Vue en dat werkt prima. Je moet ook niet de realtime.txt gebruiken maar een nieuwe realtimegaugesT.txt ;) Ik moet de boel nog wel fatsoeneren voor mijn eigen website maar dat is meer cosmetisch B)


Ziet er goed uit.
Alleen nu de ham vraag! kun jij ze ook laten updaten elke 2 a 3 seconden?
En zijn de meters ook kleiner te maken? vind ze zelf namelijk groot zo.

Gr Ron.

Ron, het woord zegt het al Realtime, dat is dus continu ;) je kunt idd de tijd aanpassen, maar je weerstation moet dat ook wel aankunnen om de gegevens zo snel te genereren. Cumulus kan dat wel verwerken, mijn Davis Vantage Vue en jouw Pro2 kan dat in 2,5 seconde, dus korter instellen heeft geen nut. Dat is ook de reden voor mij geweest een Davis te kiezen. Ik heb de realtimegauges.txt in Cumulus op realtime staan. De rest heb ik op 5 minuten staan omdat je htm bestanden en plaatjes niet ververst hoeven worden, die tijd kun je wel op een dag zetten.;)
Ik ben daar nog mee aan het experimenteren. Als je geen snelle internet verbinding hebt zou ik dat 'rustig' instellen dat vreet dan niet zoveel bandbreete.Ik heb zelf maar een 8mb verbinding maar ik merk niets van traagheid op hret systeem. Maar jji zit bij Ziggo dus de snelheid zal wel ok zijn B)
En de meters verkleinen kan natuurlijk maar het wordt er voor de kijkers niet duidelijker op :blink:

Ron, plaats je url nog even dan kunnen we meekijken.

Mvgr Sjaak


Hoi Sjaak,

Ik ben er uit.
Sneller dan 5 seconden gaat niet.
In de realtimegaugesT.txt staat bijna aan het begin het cijfer 5 die staat voor de update tijd van de txt file.
Als je die op 3 of 4 zet gaat het fout.
De statusbalk zegt dan de txt file ge-update moet worden.
In het script gauges.js kun je interval voor de meters instellen, die staat standaard op 60 seconden.
De txt file is dus het struikelblok.
De oude realtime.txt file van cumulus kon je zelfs in 2 seconden instellen.
Zal dus met deze nieuwe gauges te maken hebben.
Is niet anders.
Het leuke is ook dat mijn meters op de homepage ook op 6 seconden gaan lopen door de realtimegaugesT.txt.
Hier even een link voor hoelang ze er staan? gauges

Gr Ron.


Hele snelle conclusies Ron.

Waarom zou het dan wel werken met WD?

Die 5 staat voor de versie van Cumulus! Als je een te oude versie van Cumulus hebt werkt het script niet. En jij maak je daar een 3 of 4 van, dan werkt het inderdaad niet, logisch toch.

Het kan net zo snel als je pc en de server van je webhost het kunnen verwerken.
Tenzij Cumulus beperkingen heeft natuurlijk :P

Groeten,

Jacco
Door tjabine
#47194
Hoi Jacco,

De gauges werken alleen bij cumulus 1.9.2 en later, dat is dus een vrij recente versie.
de versie komt pas helemaal aan het eind van de txt file voor (version":"1.9.2","build":"1030")
De normale txt file van cumulus kun je zelfs elke 2 seconden laten verversen.
En met de txt die mee geleverd wordt bij de gauges gaat dat dus niet.
Als je de waarde van 5 in de txt file bv op 3 zet stopt het script van de gauges.
Er zal vast ergens in een script geschreven zijn dat het minimaal 5 seconden moet zijn.

Gr Ron.
Door jacg
#47216
Ron,

Ben ik het niet mee eens, ik en vele anderen hadden hebben het toch werkende!

De eerste regel van de de realtimegauges.txt

{"ver":"5","date":"15:25 etc etc etc.

En als je in het script kijkt:

// get the realtime fields into a handy Cumulus object
cumulus = JSON.parse(objXML.responseText);
// and check we have the expected number
// .build is always the last entry in the file
if (cumulus.build != undefined && cumulus.ver >= ' 5' ) {
// OK, we have the expected number of data fields

Je hoeft helemaal niets in die textfile te wijzigen, daar staan alleen tags in die geparsed worden, en waarschijnlijk heb je van Cumulus versie 1.9.2 en later nodig omdat er enkele tags niet geparsed kunnen worden.

Maar als jij het niet wilt gebruiken is mij prima hoor, even goede vrienden.

Jacco
Door tjabine
#47219
jacg schrijft:
Ron,

Ben ik het niet mee eens, ik en vele anderen hadden hebben het toch werkende!

De eerste regel van de de realtimegauges.txt

{"ver":"5","date":"15:25 etc etc etc.

En als je in het script kijkt:

// get the realtime fields into a handy Cumulus object
cumulus = JSON.parse(objXML.responseText);
// and check we have the expected number
// .build is always the last entry in the file
if (cumulus.build != undefined && cumulus.ver >= ' 5' ) {
// OK, we have the expected number of data fields

Je hoeft helemaal niets in die textfile te wijzigen, daar staan alleen tags in die geparsed worden, en waarschijnlijk heb je van Cumulus versie 1.9.2 en later nodig omdat er enkele tags niet geparsed kunnen worden.

Maar als jij het niet wilt gebruiken is mij prima hoor, even goede vrienden.

Jacco


Jacco vrienden blijven we hoor haha,

Op m'n site zie je actueel de guages van Cumulus zelf deze update netjes elke 3 seconden.
Op het moment dat je begint met de upload van de realtimeguagesT.txt gaan de guages op m'n site direct van een interval van 3 naar 6 seconden.
Kan er niets aan doen alles al geprobeerd.
Ook Speedy heeft dit al veel eerder opgemerkt, en zelfs op het Cumulus forem gevraagt. link
Jammer het is niet anders, en natuurlijk de ondersteuning van een oude browser die nog erg veel gebruikt wordt helpt ook niet mee.
We wachten gewoon op de volgende mooie set gauges, ja toch.

Gr Ron.