Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstation
#20381
Nadat ik de zeer uitgebreide documentatie van de Meteohub software doorgenomen had, bleef ik toch met enkele vragen zitten.

Wanneer ik [day1_thb0_tempmin_time] in mijn html pagina plaats krijg ik de tijd in YYYMMDDhhmmss. Ik wil echter alleen de hh:mm hebben.
Hoe kan ik dit aanpassen. De pagina's worden als .php op de website geplaatst.

Terwijl ik bij de maximale wind tussen graden en richtingomschrijving kan kiezen, kan de maximale windstoot alleen in graden aangegeven [day1_wind0_gustspeedmax_deg] worden. Kijk ik ergens overheen of klopt dit.

Verder worden de grafieken met een Engelse dag/datum aanduiding op de tijdas gegenereerd. Deze zou ik ook in het Nederlands moeten kunnen genereren/aanpassen. Hoe is dit aan te passen.

Harrie
Door WeerstationGraveNL
#20390
Hoi Harrie, voor de tijd moet je onderstaande gebruiken:

Code: Selecteer alles
[day1_th0_tempmin_time#IJ]:[day1_th0_tempmin_time#KL] uur

(th0 kun je veranderen in thb0 als je tenminste de binnentemperatuur wilt weergeven)

Voor de grafiek moet je dit gebruiken (achter Format command):
Code: Selecteer alles
set locale "nl_NL"|set key below|set style increment user

(set key below mag je weghalen als je de legenda rechtsboven wilt laten staan).

Wat de gustspeedmax betreft, die is inderdaad alleen in graden weer te geven.
Wat dat betreft is de programmeur wat nalatig en niet consequent.

Succes!
Door weerstation
#20419
Bedankt voor je hulp, Peter.

Ik kom bij de gevoelstemp. iets vreemds tegen.
Ik dacht dat de windchill altijd gelijk of lager dan de actuele temperatuur zou moeten zijn.

Ik heb de volgende gegevens
actual_th0_temp_c 7.0
actual_wind0_chill_c 7.4
De chill waarde is ook wel eens lager dan de actuele temp.
Ben je dit ook wel eens tegen gekomen of gebruik jij misschien andere parameters hiervoor.

Voor wat betreft de grafieken is het me niet helemaal duidelijk. Moet ik dit in de root van meteohub invoeren.
Door WeerstationGraveNL
#20423
De gevoelstemperatuur is bij mij altijd lager of gelijk aan de temperatuur.
Ik weet niet of je de all-sensors.txt naar je site upload, daar kun je namelijk controleren wat er te genereren valt, met daarachter de actuele waarde.
(zie onderstaande afbeelding voor mijn gevoelstemp vandaag).

Als je via het IP-adres naar Meteohub gaat, dan wordt er gevraagd om je ID en wachtwoord. Dat vul je in.

Daarna ga je in de admin naar beheer of definieer grafieken (ik heb de Nederlandse vertaling van Meteohub er op gezet, dus bij jou staat dat in het Engels).

Bij de instellingen van een grafiek zie je staan: "Format CMD" wat zoveel betekent als "aanpassingen". In die regel vul je de code in die ik je gegeven heb.
Controleer de grafiek door op bekijk of view te klikken en je zult zien dat de tijd en datum aangepast is naar het Nederlands.

Even voor de duidelijkheid:
Het is je al wél gelukt om grafieken te maken toch!?
Bijlagen
vandaag_gevoelstemperatuur.png
vandaag_gevoelstemperatuur.png (5.62 KiB) 2912 keer bekeken
Door WeerstationGraveNL
#20424
Onderstaand een screenshot van mijn Meteohub admin.
De plaats waar de code moet komen staan is blauw gemaakt:

Correctie: wás blauw gemaakt :)
Maar je ziet hem wel staan, neem ik aan?
Bijlagen
Meteohub.png
Meteohub.png (55.08 KiB) 2912 keer bekeken
Door weerstation
#20439
Ik ben al een aardig eind op weg met de html pagina's. Nu liep ik dus tegen een aantal dingen aan waar ik niet meteen uitkwam. Grafieken had ik wel al aangemaakt.

De windchil blijft toch vreemd. Zoals aan de grafiek te zien is klopt dit niet [img]http://meteohub.sthubert.nu/1grafiek.jpg[/img]

Voor de zekerheid deze afdruk van de instellingen, misschien zie ik iets over het hoofd.
[img]http://meteohub.sthubert.nu/1instelling.jpg[/img]


Groetjes,
Harrie
Door WeerstationGraveNL
#20444
Stom dat ik dat niet eerder heb gezien.
Je hebt aan 2 kanten graden staan met verschillende indeling.

Probeer eens of je de windchil aan de linkerkant kunt instellen?
Dan krijg je maar 1 (gelijke) temperatuurschaal.....

/controle:

Ik heb even bij mij gekeken en ik heb de windchil inderdaad aan de linkerkant ingesteld. Dan krijg je twee temperatuurlijnen op 1 schaal weergegeven.

/edit:
Overigens vindt ik de waarden voor de windchil wél vreemd, dus waarschijnlijk geven die zometeen ook nog pieken bóven de temperatuurlijn.
Ben benieuwd !!
Door weerstation
#20458
Peter, bedankt voor je hulp.

Ik denk dat het probleem met de windchill opgelost is. Het probleem zat voor wat betreft de verkeerde waarden niet alleen in de grafieken maar ook in de sensors.txt.

Hierop ben ik alle instellingen nog eens na gaan lopen. Bij het item weerstation had ik ingesteld staan dat de chill overgenomen moest worden uit de WMR 928. Na dit aangepast te hebben lijkt alles nu wel goed berekent te worden.

gr,
Harrie
Door weerstation
#20460
Helaas, de windchill blijkt nog steeds niet correct weergegeven te worden.

Temp. actueel 5.9
Chill actueel 6.4

Kom hier op het (Meteohub)forum ook niets over tegen. Ik laat het maar even rusten. Ik ga eerst maar met makkelijk verklaarbare dingen verder. ;)
Door weerstation
#20603
Het probleem betreffende de foutieve windchill is nog niet opgelost. Toch even de laatste stand van zaken.

Na uitgebreid testen lijkt Meteohub niet altijd goed om te gaan met de berekening van de windchill.
Bij het aansluiten van de WMR928 blijkt er geen juiste berekening plaats te vinden. Wanneer op hetzelfde systeem een WMR200 aangesloten wordt lijkt de berekening wel juist te zijn.

Hieronder de grafiek:
Tot ongeveer 20.45 wordt de grafiek gemaakt met de gegevens van de WMR928 vanaf 22.00 uur door de WMR200

[img]http://meteohub.sthubert.nu/grafiek928-200.jpg[/img]

Duidelijk is te zien dat er met de gegevens van de WMR928 een heel hoekige windchilltemp. ontstaat. Het lijkt erop of meteohub de nieuwe windchill pas berekent wanneer deze boven de normale temp. uitkomt.