Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstation
#21622
Enige tijd geleden ben ik overgestapt van WsWin naar Meteohub. Met WsWin had ik
vanaf 2003 jaarstatistieken gegenereerd. Aangezien Meteohub zelf geen jaarstatistieken
genereert en ik deze reeks niet wilde stoppen ben ik in naar een oplossing gaan zoeken.
Middels deze “gebruiksaanwijzing” wil ik laten zien hoe ik dit opgelost heb.

Uiteraard zijn er meerdere oplossingen waarvan er hier ook al eens gepresenteerd zijn. Mijn oplossing vond ik echter het meest aansluiten bij mijn al aanwezige jaarstatistieken. Deze oplossing is ook op een simpele manier door andere Meteohubgebruikers te gebruiken en te implementeren in een website.

Met dank aan Peter van Weerstation Grave die me op het idee bracht om het op deze
manier op te zetten.

http://weerstation.sthubert.nu/meteohubjaartotalen/meteohubjaarstatistieken.pdf

Op en aanmerkingen of verbeteringen zijn van harte welkom.
Door WeerstationGraveNL
#21623
Harrie, geweldig man.
Ik heb hem al draaien.
Over een kleine vijf minuten komt het eerste dagbestandje er uit rollen.
Als je een gil hoort vanuit het noorden, dan is het gelukt :D
Ik houdt je op de hoogte.

/edit:
En? Hoorde je me schreeuwen :D
http://bommeltje.nl/weer2/jaartotalen.php

Ik denk dat je hier een hoop Meteohubgebruikers blij mee gaat maken Harrie...
Door WeerstationGraveNL
#21624
Ah, even een kleine opmerking.
Het dagrapport van 2 mei werd weggeschreven als 3 mei.
Ik heb dat zojuist handmatig aangepast (ook de tekst in het bestand zelf), en heb de cron 59 23 * * * veranderd in 55 23 * * * waarmee het bestand een kleine vier minuten eerder wordt aangemaakt (en hopelijk op tijd geupload) wordt.
Even in de gaten houden dus (als je meer bestanden rond middernacht laat updaten/uploaden).
Door weerstation
#21625
Mooi dat het werkt, Peter.

Ik laad 5 bestanden op dat moment en heb hier geen enkel probleem mee gehad. Uit voorzorg gebruikte ik eerst (omdat ik zo kort als mogelijk voor 24 uur wilde zitten) 57,59 23 * * * maar altijd werd om 23.59.45 de laatste upload gedaan.
Er kunnen natuurlijk best wel wat verschillen in de onderlinge systemen zitten zodat je de tijd iets eerder moet zetten.

Ik laat op dit uitgebreide proefoverzicht, als controle, de tijd mee uploaden onder de datum.
http://weerstation.sthubert.nu/Jaaroverzicht.php

Met eerder uploaden is de kans groter dat je wat meer gegevens mist. Je zou met de cron en een tijd in je bestand eens kunnen testen wat de laatste upload van de dag is en deze dan gebruiken. 55,56,57,58,59 23 * * * zou duidelijkheid moeten geven.

Ik heb wel gemerkt dat sinds de update van begin april Meteohub sneller werkt bij mij.
Door WeerstationGraveNL
#21630
Ga ik vanavond merken of en hoeveel verschil het maakt.

Als ik nou bijv. de UV zou willen toevoegen, is het dan een kwestie van deze toevoegen in de template en in de jaaroverzicht.php !?

En ik zie op jouw site dat jij onderaan het jaaroverzicht een beknopt maandoverzicht per maand hebt toegevoegd. Wordt dat bij de jaartotalen.php ook toegevoegd of moet je dat apart aan laten maken cq toevoegen!?
Door weerstation
#21634
De UV is op die manier toevoegen.

De maandtotalen laat ik in een apart maandbestand meelopen. Ik dacht dat dit goed werkte maar ik ben er achter gekomen dat de parameters Month1 slechts om de 6 uur gegenereerd worden. Dit betekent dat in mijn geval de laatste 5.45 uur niet mee genomen worden in het overzicht. Laatste update is bij mij 18.15uur. Ik vindt dit eigenlijk te onnauwkeurig en heb het daarom ook niet in de handleiding vermeldt.

Mocht je er wat mee willen stoeien.
plaats dit bestand op je server en noem het dagmeting-20101300.php
http://weerstation.sthubert.nu/meteohubjaartotalen/dagmeting-20101300.zip

Wanneer je in je Graph dir het dagbestandje kopieert en vervolgens in de parameters alle day1 in month1 veranderd is dat al klaar. Vervolgens op hetzelfde moment uploaden als de rest. Uploaden als dagmeting-%Y13%m.php
Door weerstation
#21636
Wanneer je de maandtotalen wil gebruiken moet je onderstaande css even toevoegen aan de jaartotalen.php


Code: Selecteer alles
.blanco {
background:#FFFFFF;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size:10px;
color:#000000;
border:0px solid #C0C0C0;
text-align:center;
}


Zou trouwens goed kunnen zijn dat het tijdstip van updaten van month1 bepaald wordt door het moment van opnieuw opstarten van Meteohub.
Door WeerstationGraveNL
#21645
De cron 55 23 * * * zorgt er in mijn geval voor dat het dagbestandje om 23.58 uur wordt geupload. Ik houdt het de komende tijd in de gaten zodat ik het nog wat kan finetunen, mocht dat nodig zijn. Zie jaaroverzicht.
Geinig dat je er zo mee kunt stoeien Harrie :)
Door jorissynaeve
#21670
Vermits het wel tof zou zijn op deze manier ook een overzicht te hebben van voorgaande maanden/jaren, voorafgaand aan de dag waarop je dit systeem opzet, zou het tof zijn een script te maken om deze gegevens van voorgaande maanden te berekenen.

Indien er iemand zin heeft? Ofwel wil ik dit komend weekend wel eens uitproberen. Maar het grootste probleem zal ik hebben met de windrichting-gemiddelde. Hoe zou dat berekend worden?
Door weerstation
#21683
Joris, hoe het windrichtinggemiddelde berekent wordt is me niet duidelijk. Ik heb het duitse forum hiervoor afgezocht maar ben niets hierover tegengekomen.

Wanneer jij, of iemand anders die zich geroepen voelt, eens naar een mogelijkheid wil kijken om de oude data in een statistiek te krijgen zou dat voor veel Meteohub gebruikers interessant zijn.

Zeker omdat met de Update 4.6f er een experimentele mogelijkheid geboden wordt om oude gegevens uit je WsWin software in Meteohub te importeren.
Ik heb hier niets van gelezen maar ik kan me voorstellen dat de volgende stap misschien wel het importeren van Weather display gegevens zou kunnen zijn.