Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
#74838
Ik zat nog eens naar de hwa.txt template te kijken en zag dat de definitie voor huidige windsnelheid de volgende is: ' $windSpeed = "[wind0wind-max2=kmh.1:---]"; '
Als ik het goed heb betekent dit dat voor de actuele windsnelheid het maximum van de afgelopen twee minuten wordt genomen. De geadviseerde upload frequentie is 5 minuten. Met andere woorden van de meetperiode wordt 3 van de 5 minuten niet in beschouwing genomen. Ik ben geen deskundige op dit vlak, weet iemand meer over de keuze voor dit 2 minuten maximum?
Als de upload frequentie 5 minuten is, moet je dan ook niet over 5 minuten rapporteren?
En wat is meer relevant: het maximum over de periode of toch beter het gemiddelde?
Of is alles vastgelegd in een dikke norm?
#74839
Inmiddels wat meer gegoogled en vond dat het KNMI in rapportages het gemiddelde neemt over de laatste 10 minuten: zie https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... ndmetingen. En voor de momentane windsnelheid het gemiddelde over de laatste 3 seconden., zie Het Handboek Waarnemingen hoofdstuk 5.
1.4 variabelen
De volgende variabelen worden onderscheiden:
a) windsnelheid:
De windsnelheid is de horizontale snelheid van (een) lucht(deeltje) in m/s.
b) gemiddelde windsnelheid:
De gemiddelde windsnelheid betreft het gemiddelde van de horizontale
snelheid van de op een bepaald geografisch punt passerende luchtdeeltjes
gedurende een vooraf gedefinieerd tijdvak, bijvoorbeeld 10 minuten.
Operationeel komt dit neer op het rekenkundig gemiddelde van alle in het
betreffende tijdvak geregistreerde 3”gemiddelden.
c) momentane windsnelheid:
De momentane windsnelheid is de actuele windsnelheid in m/s. Feitelijk
betreft het de gemiddelde windsnelheid van de afgelopen 3 seconden.
d) maximale windstoot of vlaag (Eng: gust):
Bedoeld wordt de maximale windsnelheid in een bepaald tijdvak.
Operationeel betreft het de hoogst geregistreerde 3” gemiddelde waarde
in een gedefinieerd tijdvak, bijvoorbeeld 10 minuten.


Vandaar mijn vraag waarom de meteobridge gevraagd wordt als "actuele windsnelheid" het maximum over 2 minuten te rapporteren.
#74840
Jouw vraag roept bij mij een andere vraag op m.b.t. een praktisch aspect gerelateerd aan de genoemde functie.
Als je bijv. een statistische waarde over een bepaalde periode wil bepalen, dan moet je wel meetwaarden hebben binnen die periode.
Heb je onvoldoende meetwaarden, dan wordt die statistiek-functie onzinnig, en levert misschien zelfs foute uitkomsten.

Om een functie zinnig te maken, moet je weerstation bijpassend voldoende data leveren.
Een rapportage-interval van bijv. 5 minuten is passend voor 'zichtbare' applicaties zoals o.a. uploads naar HWA, VWK, AWEKAS, WU, Aeris e.d.
Waarom zou je sneller uitlezen dan nodig is?
Nog langzamer uitlezen kan gewenst zijn om binnen het dagquotum van een account te blijven,
of om een buffer van een datalogger extensiever te benutten voor langetermijn-vulling.
Dat daarmee onderliggend/verborgen (o.a. in Meteobridge) een invullingsprobleem kan zijn als het uitlees-interval niet past,
dat heeft waarschijnlijk niemand in de gaten .......

Doordenkend komt daarna de vraag op wat een Meteobridge in zo'n geval (van te weinig data) praktisch doet ..........
#74844
Davis claimt dat de VP2 elke 2.5 seconde een update doet van de windgegevens. Ik kan zo gauw niet terug vinden waar dat staat. In de "live data" tab van de meteobridge zie ik dat de "leeftijd" van het windsnelheids getal tussen de 1 en 4 seconden varieert, dus die 2.5 seconde wordt wel gehaald. Dan zijn er in een minuut zo'n 24 datapunten. Daar moet toch wel wat zinnige statistiek mee te doen zijn.
Of het zinnig is om frequenter dan per 5 minuten de data voor een website te verversen, is een goede vraag. Sinds een paar weken hebben we hier glasvezelaansluiting en en ik ben zomaar benieuwd wat er nu uitgeperst kan worden . :D :twisted: . De system load van de MB (Data-10) is gemiddeld 50%, met 150 % als max. En dat is niet veel anders dan tijdens de koperen internetverbinding met 5 -15 minuten updates voor de diverse sites.
Tijdens zomerstorm Polly was ik niet thuis, maar wel zeer benieuwd of het tijdens de piek kritisch ging worden. Dan is 5 minuten wachten op de volgende update wel erg lang.
En het is hobby, niet altijd rationeel.

Naschrift: de davis claims toch gevonden, ze staan hier: https://www.davisinstruments.com/pages/vantage-pro2
#74845
Lijkt een kwestie van perspectief.

Een weerstation is een datacluster dat intern snelheden vrij kan kiezen passend bij zijn processoren en dataverbindingen.
Wat zo'n cluster extern doet, mag afwijken van de interne communicatie,
dus bijv. die genoemde, korte intervallen van een VP2 staan niet in de weg dat extern de HWA-server met 5minuten-interval wordt beleverd.

Een externe website moet anderzijds kunnen omgaan met een veelheid van databronnen, en dan is snel aanleveren 'veeleisend',
dus voor een webserver liever een matige uploadsnelheid/databron.
'Push'-upload (oftewel ‘opdrukken’ naar een url) kan bij veel meteowebsites en is gemakkelijk voor de databron,
maar de ontvangende webserver heeft geen andere controle op de invoer dan een binnenkomende upload slikken of weggooien of blokkeren.
Bijv. HWA heeft bewust gekozen voor 'Pull'-upload (oftewel ‘opvragen’ van een url),
want dan kan de webserver zelf de invoersnelheid regelen, onafhankelijk van wat de databron doet.
Kenmerk van deze soort communicatie is dat de databron op een url een bericht moet klaarzetten voor ophalen.