Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75192
Meteobridge heeft een grote catalogus met weerstations waaruit upload naar Meteobridge kan plaatsvinden,
maar er is meer in de buitenwereld.

Hoe koppel je een 'vreemd' weerstation aan Meteobridge?
Emulatie van de interface van een bekend type weerstation lijkt niet eenvoudig.
Nabootsen en inkoppelen van bijv. het Ecowitt-protocol is ook geen kinderachtig werk.
Zit er in de keuze 'user-defined' misschien een eenvoudiger mogelijkheid?
Iemand ervaring met dit aspect?
#75224
Meteobridge heeft geen directe aansluiting beschikbaar voor mijn (oude, maar nog goed-werkende) PWS LaCrosse WS7000.
De huidige, bekabelde interface van die PWS naar PC is oud en uniek.
De PWS-sensoren hebben daarnaast prima, draadloze aansluiting naar Domoticz.
DHZ-scripts die gebruikmaken van Domoticz kunnen wel specifieke, directe uploads maken naar behoefte,
maar Meteobridge biedt in 1 keer een kant-en-klare invulling voor sensorkeuze en voor uploads in meerdere richtingen.
PWS > Domoticz > Meteobridge is een omweg, maar het doel wordt netjes bereikt ………
Voor aansluiting van Domoticz naar Meteobridge een compilatie-script in Domoticz in elkaar gezet en een bijbehorende MB-plugin gemaakt.
Na kuisen & generaliseren is het compilatie-script in het Domoticz-forum neergezet:
kunnen Domoticz-gebruikers daarmee een eigen versie maken om hun ‘non-standaard’ PWS een vertaling & output naar Meteobridge te geven.
De bijbehorende, nieuwe MB-plug-in is afgeleid van 2 plugins die bij Meteobridge al ingebouwd zijn voor 'userdefined' interface met Luftdaten resp. met CampbellSci.
Deze nieuwe plugin lijkt voor mijn PWS op Meteobridge zonder problemen te lopen.
Aangezien mijn eerste MB-plugin, verzoek of mensen-met-ervaring een kijkje op de Meteobridge-site willen nemen wat in dit plugin-script beter zou kunnen.

BVD voor reacties.
#75226
Het bijbehorende Python-script dat Domoticz-sensoren uitleest en een datafile maakt en klaarzet voor Meteobridge staat nu gereed in een bericht in het Domoticz-forum.
In het script is herkenbaar hoe ik hiermee voor mijn PWS LaCrosse_WS7000 geselecteerde sensordata omzet in voer voor Meteobridge.
Maar is niet specifiek voor dat ene type PWS: de opzet en inhoud van script en van resulterende datafile is algemeen voor een reguliere PWS-configuratie met Temperatuur, R.Vocht, Wind, Luchtdruk, Neerslag, Licht en UVI, met een kleine uitbreiding voor 2 extra T&H-sets, voor binnenshuis en voor bijv. klomphoogte.

Dit Python-script kan kiesbaar afgestemd worden op wat je met Domoticz kunt binnenharken aan sensordata en waar vandaan.
Wel opletten dat die sensordata een zinvolle combinatie is met voldoende kwaliteit i.s.m. de al aanwezige Meteobridge-databronnen,
want anders geen toegevoegde waarde!