Discussie forum over WXSIM software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74909
Het bericht over ECMWF dat mogelijk 'achter een hekje' gaat verdwijnen,
geeft reden weer eens over een eigen voorspelling te denken.
WXSim-software is dan een voor de hand liggende kandidaat.

Gezien de beperkte kwaliteit van mijn gemeten meteodata in stadsgebied alleen de vraag of zoiets zinvol is met mijn meteodata als actuele databron.

Vraag aan gebruikers:
Heeft WXSim (voor toepassing in een omgeving&setup als de mijne)
optionele mogelijkheden voor koppeling naar betere databronnen, als 'alternatief' of als 'hulp'?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74910
Toulon7559 schreef: 03 aug 2023, 12:12 Het bericht over ECMWF dat mogelijk 'achter een hekje' gaat verdwijnen,
geeft reden weer eens over een eigen voorspelling te denken.
WXSim-software is dan een voor de hand liggende kandidaat.

Gezien de beperkte kwaliteit van mijn gemeten meteodata in stadsgebied alleen de vraag of zoiets zinvol is met mijn meteodata als actuele databron.

Vraag aan gebruikers:
Heeft WXSim (voor toepassing in een omgeving&setup als de mijne)
optionele mogelijkheden voor koppeling naar betere databronnen, als 'alternatief' of als 'hulp'?
WXSIM heb ik in het verleden extensief gebruikt.
Kort samengevat -> het gebruikt de verwachtingen en stationsdata uit het verleden om een nieuwe externe verwachting aan te passen aan de lokale situatie.
Het heeft twee data_invoerbronnen, alle openbare forecasts die dook door alle andere "verwachtingen" makers gebruikt worden. Aeris, Met.no, EWM anzovoort.

Maar daarnaast gebruikt het de log-files met de stations-data uit het verleden.

Dus als met.no bijvoorbeeld een storm met windkracht 10 voorspelt voor een gebied van 10*10 km in de omgeving van Antwerpen waar je woont, dan voorspelt WXSIM windkracht 4 voor je eigen Antwerpse achtertuin.
WXSIM leert voortdurend bij door werkelijke metingen en oude verwachting te koppelen.

MAAR dat betekent wel de gebruiker een weerstation moet hebben wat log-data kan maken zoals WXSIM nodig heeft. Oorspronkelijk werkte WXSIM alleen met WeatherDisplay.

M.v.g.
Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74911
Wim,

Dank voor de uitleg.
In ieder geval betekent dat uitzoeken aan mijn kant OF/HOE ik een geschikte interface heb vanuit mijn systeem-configuratie om benodigde data in de richting van WXSim te krijgen.
De onderste alinea van blz. 3 van de quickstart-handleiding noemt een aantal formats, maar helaas heb ik (nog) geen van die ter beschikking,
dus dat riekt naar ontwikkel-werk om zo'n file te gaan maken, ongeacht de daaropvolgende vraag hoe je die dan overdraagt naar WXSim.

Kan iemand me voorzien van een voorbeeldfile die werkt als input voor WXSim?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74912
Misschien een wild idee:
heeft Meteobridge een template om WXSim te voeden?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74914
Toulon7559 schreef: 04 aug 2023, 10:39 Misschien een wild idee:
heeft Meteobridge een template om WXSim te voeden?
Natuurlijk kan een MB een "WXSIM " compatibel bestand aanmaken.
https://forum.meteohub.de/search.php?ke ... wxsim+file
Er is b.v. een script om het door Cumulus gebruikte bestaand te maken.

MAAR omdat WXSIM nu eenmaal een Windows-PC nodig heeft is het veel makkelijker en sneller om op die PC gewoon Cumulus te laten draaien. Cumulus maakt dan de benodigde bestanden correct aan. De MB heeft in sommige configuraties problemen met de juiste regenhoeveelheden.

Wim

https://wxsim.com/tech.htm
It also can import data from a large variety of home weather stations, via four widely used software packages: Weather Display, WeatherLink, Virtual Weather Station, and Cumulus.
. . .
This analyzes past forecasts, usually a few months' worth - plus some from the same season the previous year - and compares these to what actually happened (via your home weather station). It creates the bias correction factors for use in WXSIM. Also, I developed a tool called WXSIM-Lite, which modifies GFS forecast data according to your site characteristics, and also has a self-teaching tool much like the one in wret.exe. The resulting forecasts can then be blended in with WXSIM's native one, to produce even better results!
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74916
Wim,

Inderdaad het eenvoudigst&helder om de benodigde weerstationdata zelfstandig (liefst passief) te laten binnenhalen door dezelfde PC die ook nodig is voor WXSim.
Dan heb je een apart cluster voor die specifieke functie, dat de rest niet stoort.

Argument voor zo'n toepassing van Meteobridge in mijn configuratie is dat daar met Meteobridge als knooppunt de hele collectie sensordata nu al eenvoudig grijpbaar is,
zodat ik bijv. Tempest-neerslag kan vervangen door WH40-neerslag.
In dat opzicht voor een PC-opzet nog alles te organiseren.
Meteobridge als databron voor WXSim lukt misschien wel (zoals je zelf ook al aangeeft, en zoals hier uitgebreid wordt beschreven).
Tegen zo’n rol voor Meteobridge pleit dat mijn MB_Standaard niet uitblinkt door stabiliteit, en dan ga je geen extra taken toewijzen die continuïteit vragen.

;-) Lageprioriteit-denkwerk voor komende regendagen ......

MVG, Anton
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74917
Weer een heel andere insteek om in de gaten te houden:
voor de Saratoga-template wordt WXSim getest i.c.m. WeeWX.
Zie https://saratoga-weather.org/weewx/wxsimforecast.php
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74918
Toulon7559 schreef: 04 aug 2023, 18:05 Weer een heel andere insteek om in de gaten te houden:
voor de Saratoga-template wordt WXSim getest i.c.m. WeeWX.
Zie https://saratoga-weather.org/weewx/wxsimforecast.php
Er zijn veel weersites die meerdere weer-programma's gebruiken.
De auteur van de Saratoga template test hier de Saratoga-template scripts met het weer-programma weewx
Op pagina http://saratoga-weather.org/wxtemplates/ staan alle weer-programma's die ondersteund worden, bij weewx staat er New! WeeWX (Version 4.5.0 or later)
Zie ook de html
Code: Selecteer alles
    <title>WeeWX testing - Forecast</title>
en Current Template Website Statistics

Onderaan iedere Saratoga-template pagina staat dat de Saratoga weer-pagina's gemaakt worden met weewx data.
De verwachtingen krijgen heel andere data, https://saratoga-weather.org/weewx/wxforecast.php is een NWS forecast En de link https://saratoga-weather.org/weewx/wxsimforecast.php is een wxsim forecast.
Hoe WXSIM aan z'n stations-vergelijk gegevens komt is niet duidelijk uit de pagina, maar het is via WeatherDisplay. zie de P.S. hieronder.

Wim

P.S.
Dezelfde WXSIM voorspelling staat ook op de eigen site van Saratoga-weather.org

Daar heeft Ken True zowel de NWS-forecast als de WXSIM forecast onder elkaar.
Dat geeft een goede vergelijking tussen die twee verwachtingen.
NWS is altijd iets extremer in de temperaturen. Jammer dat de wind-data niet op die pagina staat.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74919
Jammer:
meende te lezen dat hij bezig was met de functionele keten WeeWX > WXSim > Saratoga
maar dus misverstand.
In de Google Support-groep voor WeeWX een vergelijkbare discussie hierover gezien, maar nog zonder resultaat.

Als alternatief een andere aanpak gaan uitwerken met urls naar 'voorspellende websites',
of toepassen van een 'interface van voorspellingsdata' zoals de Saratoga/PWSDashboard-templates,
of deze 'voortrap' voor WeeWX, of de software van EUWeather.eu