Discussie forum met vragen over Blitzortung hardware, software etc
Door Snarf2000
#60552
Hoi Joris.

Tipje mijnerzijds,

Begin met de SMD-tjes

Ik plakte een stuk "Scotch Tape" voor 2//3 op de SMD , en plakte dit royaal over de printplaat.
Deze tape laat geen lijmsporen achter.
Je kan dan de SMD perfect sturen voor zijn positie, en vast solderen is dan een makkie.
Gebruik een stuk tape van zo'n 15 cm per keer.

Veel soldeer plezier.

Frans
Door nolversteeg
#60553
Hoi Wilco,

Dat is het grootste probleem, wat wil je meten, de bliksem in verweggistan, of die klap 3 km van jouw deur.

Wij hier meten voor daar, en zij meten voor hier, dat is de grote truuk. En daar staat een vette computer met een nog dikker algorithme zich te pletter te rekenen, om iedere milliseconde de bliksem die van 800 verzamelaars komt naar een punt te wijzen, op gemiddeld 1 km naukeurig. niet te vergeten de aansteker , de verwarming, de schrikdraadbeveiliging,voedingen, monitoren, zelfs een Seiko Kenetic kan de zaak helemaal over de rooie helpen,je wilt niet weten wat voor een lawaai we maken, met al onze ongewilde electronica.
De band van 0 tot 300khz zou anno 2014 helemaal leeg moeten zijn, alleen Das U boot mag daar nog in meedoen, om onder water te komen.

Het zal nooit lukken met wat voor een systeem ook om over deze grote afstand te meten, en die klappen in de buurt ook te ontvangen, of je moet constant achter de PC zitten om de gain en treshold aan te passen . Wat nu wel gebeurd

Toby heeft een leuke gadget gemaakt, ook in het systeem geimplementeerd voor max 40 km maar dat staat helemaal los van hetgeen er nu draait. En als er geen bliksem is heb je niks . En het is geen wedstrijd, wie de hoogste score haalt. het is gegevens verzamelen, hetzelfde als HWA het resultaat is doorslaggevend.

Hoort hier eigenlijk niet thuis, maar probeer met dit toch zieltjes te winnen, ook voor het bliksem verhaal, want de mannen daar (3)in Duitsland zijn goed bezig.
Misschien een lul verhaal, maar steek er wat van op het is geen GSM en WiFi.
maar vonken, veroorzaakt door een Oer fenomeen een runkorff spoel of een piezo aansteker.

en dat in toom gehouden door een paar gekken.

haal er uit wat je wil , ik moest het FF kwijt.

Groeten Nol.
Door wsEpe
#60560
Nol,
Ik ben volgens mij iets te onduidelijk geweest met mijn opmerking. Ik onderschrijf helemaal je verhaal. Het is geen wedstrijd. Ook voor degenen die het leuk lijkt om mee te doen. Vooral doen. Hoe meer zielen, hoe beter de betrouwbaarheid. En die jongens doen echt fantastisch werk met om de paar weken een firmware-update.
Met dit systeem is het gewoon niet mogelijk om alles te meten, gewoon omdat het te ver weg is. Met het uittesten is ook duidelijk geworden dat een te hoge versterking juist averechts werkt!
Voor degenen die het niet weten: met de laatste firmware is een optie ingebouwd om de versterking van de onweersignalen automatisch te regelen. Ideaal als er bij jouw in de buurt ineens veel storing is of er een zware onweersbui hangt.
En daar ging het mij om: het is nog een eerste test om te zien of dit op deze manier goed werkt in de praktijk en er komt nog een fijnafstelling.

En in mijn specifieke situatie had in een handmatige afstelling die erg goed werkt. Vooral voor de inslagen bij mij in de buurt. Maar blijkbaar heb ik in mijn omgeving een bepaalde onrustige signalen zitten, die door de automaat reden is om de versterking zover omlaag te halen dat ik helemaal geen inslagen meer detecteerde. Oorzaak ligt dus aan mijn eigen opstelling. Ik moet nu de antennes anders gaan zetten, om dit te gaan voorkomen. En daar zit dus nog veel werk in..

Het blijft zo wel een uitdaging..
Door jorissynaeve
#60575
Vraagje: Ik heb nu dus ferrite rod antennas bij gekocht in het set. Moeten die nog geshield worden? Ik zie dat niet overal staan, maar in de handleiding van Blitzortung (p22) lijkt het er op dat men die shield. En dus verbind met de grond op het amplifier board?
Door wsEpe
#60583
jorissynaeve schrijft:
Vraagje: Ik heb nu dus ferrite rod antennas bij gekocht in het set. Moeten die nog geshield worden? Ik zie dat niet overal staan, maar in de handleiding van Blitzortung (p22) lijkt het er op dat men die shield. En dus verbind met de grond op het amplifier board?

Ik heb het deze week eens (vluchtig) getest. Ik ga de test volgende week herhalen op een betere plek. Officieel zeggen ze het niet hoeft bij een RED systeem, maar bij mij maakte het wel degelijk uit. De nieuwste firmware geeft een noise-niveau weer en schoten de waardes omhoog.

Shielden van de rod antennes is vrij makkelijk en goedkoop te doen door een klein buisje te nemen, deze te shielden met bijv. een dunne koperen plaat en daar antennes in te doen. Buitenkant van shield verbind je dan inderdaad met de grond van amp. board. Denk er wel aan om een spleet/opening (ter grootte van een halve straal) open te laten in de lengte om de signalen goed toegang te geven aan de antenne. Het mag geen kooi van Faraday worden, maar een zgn. open turn shield. Ik heb nog een optie gelezen, maar nog niet getest of dat ook gaat werken: Achterkant van de koperen plaat isoleren met tape en dan om de antenne wikkelen, zodat de achterkant niet de voorkant kan raken.

Daarnaast is de richting van de antennes ook belangrijk. Deze hoeven niet exact noord-zuid (en oost-west) te liggen. Ik heb ze nu NO-ZW, omdat er dan veel minder storing is. Dit alles ligt dus aan je eigen omgeving of het echt nodig is of niet.
Door jorissynaeve
#60600
Momenteel alles gesoldeerd. 1 antenne werkte niet goed maar bleek dat een pinnetje van een SMD niet vast gesoldeerd was. Even uitmeten en dan vind je het gemakkelijk.

Nu heel veel interferentie, maar de module is nog niet aan een ground aangesloten. Dat zal deze week moeten getest worden, evenals het testen met shielded antennes.

Verder zag ik dat een AS3935 kon aangesloten worden. Toevallig heb ik thuis zo'n lightning detector liggen en dus maar even er op aangesloten. Benieuwd wat hier mee af te leiden valt.
Door fotogw
#60601
Dag Joris,

Mooi dat jij je station ook werkend hebt! Aarding is wel erg belangrijk. Maar let op, de aarding van je electriciteitsnet is niet optimaal. Beter een koperen pijp in de grond slaan, of de waterleiding gebruiken.
Ik heb afgelopen week ook de AS3935 besteld. Is een leuke extra optie. Het zou mooi zijn als die in de toekomst gebruikt zou kunnen worden om bij onweer nabij de gain te verlagen. Nu gaan de stations nog wel eens in interference-mode al te dichtbij komt!
Welk stations-nummer / woonplaats heeft je station?

Ben benieuwd. Leuk dat er steeds meer komen in be/nl

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
blitzortung station 711
Door jorissynaeve
#60610
De aarding momenteel op mijn centrale verwarming geplaatst. Dit help al wat, nu zie ik nog veel ruis op een golf van lage frequentie dus nog steeds in interferentie. Maar dat is wel normaal, hier op mijn kamer staat een LCD scherm, desktop computer, weerstation,... Komende week de antennes eens naar buiten verplaatsen om te zien of dit helpt, anders zal ik de antennes proberen shielden.
Dat lijkt mij trouwens allemaal sowieso nodig want ik woon naast een spoorweg (dus ja, spannend of dat niet te veel interferentie zal geven).

Stationnummer 899 maar dus nog in testmodus en offline indien ik er niet mee bezig ben en interferentie indien online.
Door fotogw
#60611
Hee Joris,

Nog een tip; De LCD op de controller geeft ook een interferentie, als de helderheid anders staat dat op 0 of 100. Ik zag die interferentie als een langzaam stijgen en dalen van de grafiek. Ben ik heel lang naar aan het zoeken geweest...

Gerhard
Door jorissynaeve
#60626
Misschien interessant voor sommigen onder ons: dit is interferentie :)
Bijlagen
Naamloos-95a4d3ac68aa4143c9110f10556fef0a.png
Naamloos-95a4d3ac68aa4143c9110f10556fef0a.png (124.64 KiB) 2205 keer bekeken
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 21