Algemeen forum voor discussie over de website
Door petergroeneveld
Misschien dat het KNMI ons kan vertellen wat de nauwkeurigste hoogtebepaling hier in Nederland is, zei willen immers van ons betrouwbare metingen!

Zelf gebruik ik Google Earth maar of deze juist bepaalt?
Wel kan ik zien dat bij mij achterom het weiland bergafwaards loopt en dat vermeld Google Earth ook door een afnemende hoogte aan te geven, dus dat werkt!
Door osjohn
Wat mij verbaast is, HWA meet de hoogte ook met Google, is dan er verschil in die twee google's ??

John
Door Luc
weerzoetermeer schrijft:
Heren,

Bij mijn weten is de hoogte meting van belang voor de weersverwachting van MC. Of dit nou 2 of 6 meter is lijkt mij niet veel uit te maken. Het is volgens mij meer voor de mensen uit Limburg en eventuele andere delen van Nederland die een stuk boven de zee spiegel wonen.

Overigens klopt de hoogte meting ook niet bij mij via de HWA module. Hij geeft aan -1 meter terwijl dit -4,2 meter zou moeten zijn. AHN geeft -4 aan dus dit klopt beter. Maar nogmaals....volgens mij is dit niet echt heel erg en is het meer voor een indicatie.

Mocht ik er naast zitten dan zal Luc hier nog wel een reactie op plaatsen.

Gr.
Thierry
Thierry,

Je verhaal klopt helemaal. De hoogte wordt alleen gebruikt door Meteo Consult om de MOS verwachtingen te corrigeren naar de juiste hoogte. Alleen in de hoogste delen van Nederland speelt dit een beetje. Maar ook daar is enkele meters afwijking geen verschil.

In google earth is de hoogte bekend. Google maps ondersteunt de hoogte echter nog niet, alhoewel er al parameters voor height in de functies zitten. Maar volgense de documentatie (en de praktijk) geeft deze altijd hoogte 0. Daarom haal ik de hoogtemeting van www.geonames.org (via een webservice).

Over de nauwkeurigheid meldt deze website het volgende (met google translate vertaald uit het Engels):

Shuttle Radar Topography Mission (Srtm) elevatie gegevens. Srtm bestond uit een speciaal bewerkt radarsysteem dat vloog aan boord van de Space Shuttle Endeavour tijdens een 11-daagse missie in februari 2000. De dataset bestrijkt landgebieden tussen 60 graden noorderbreedte en 56 graden zuiden.
Deze website is met behulp van SRTM3 gegevens met gegevens punten gelegen om de 3-arc-seconde (ongeveer 90 meter) over een breedte / lengtegraad raster.

Kortom, het klopt dat de hoogte niet altijd nauwkeurig is. Echter voor de toepassing waarvoor deze gebruikt wordt, is de nauwkeurigheid voldoende!

Gr,
Luc
Door petergroeneveld
Heb het even opnieuw bekeken, met Google Earth woon ik op 26m hoogte en met het HWA tooltje woon ik op 27m hoogte een verschil van 1m dus in hPa uitgedrukt 0,niks denk ik.

Dus deze twee wijken voor mij weinig af.
Door Meteonoord
Luc schrijft:
weerzoetermeer schrijft:
Heren,

Bij mijn weten is de hoogte meting van belang voor de weersverwachting van MC. Of dit nou 2 of 6 meter is lijkt mij niet veel uit te maken. Het is volgens mij meer voor de mensen uit Limburg en eventuele andere delen van Nederland die een stuk boven de zee spiegel wonen.

Overigens klopt de hoogte meting ook niet bij mij via de HWA module. Hij geeft aan -1 meter terwijl dit -4,2 meter zou moeten zijn. AHN geeft -4 aan dus dit klopt beter. Maar nogmaals....volgens mij is dit niet echt heel erg en is het meer voor een indicatie.

Mocht ik er naast zitten dan zal Luc hier nog wel een reactie op plaatsen.

Gr.
Thierry
Thierry,

Je verhaal klopt helemaal. De hoogte wordt alleen gebruikt door Meteo Consult om de MOS verwachtingen te corrigeren naar de juiste hoogte. Alleen in de hoogste delen van Nederland speelt dit een beetje. Maar ook daar is enkele meters afwijking geen verschil.

In google earth is de hoogte bekend. Google maps ondersteunt de hoogte echter nog niet, alhoewel er al parameters voor height in de functies zitten. Maar volgense de documentatie (en de praktijk) geeft deze altijd hoogte 0. Daarom haal ik de hoogtemeting van www.geonames.org (via een webservice).

Over de nauwkeurigheid meldt deze website het volgende (met google translate vertaald uit het Engels):

Shuttle Radar Topography Mission (Srtm) elevatie gegevens. Srtm bestond uit een speciaal bewerkt radarsysteem dat vloog aan boord van de Space Shuttle Endeavour tijdens een 11-daagse missie in februari 2000. De dataset bestrijkt landgebieden tussen 60 graden noorderbreedte en 56 graden zuiden.
Deze website is met behulp van SRTM3 gegevens met gegevens punten gelegen om de 3-arc-seconde (ongeveer 90 meter) over een breedte / lengtegraad raster.

Kortom, het klopt dat de hoogte niet altijd nauwkeurig is. Echter voor de toepassing waarvoor deze gebruikt wordt, is de nauwkeurigheid voldoende!

Gr,
Luc

Hi Luc,

Is het niet zo dat bv. Davis ook de hoogte gebruikt om zijn voorspellingen te doen ?

Zijn wij met z'n allen dan bezig om de ene keer wel nauwkeurig te zijn, sterker nog, in sommige gevallen tot het uiterste en de andere keer maar onjuiste zaken te accepteren ?

Wat willen we nu ?

Nauwkeurig, oké maar dan ook alles.

Naar eer en geweten met je hobby bezig zijn, oké maar dan ook niet zeuren op mm niveau.

Moraal van het verhaal :

We meten met twee maten !

Geachte collega's, nu alstublieft geen mm discussie over dit punt. Ik ben als zovelen bezig met een hobby en wil dat graag naar eer en geweten doen en heb geen zin om iedere keer te moeten nadenken : " Oh, lokt dit niet weer een oneindige discussie uit ? ".

Ik heb mijn punt wederom gemaakt en zal verder op dit punt ook niet meer publiekelijk op dit forum reageren.

Ik wens een ieder veel plezier met zijn hobby.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door osjohn
Na een exstreem weer in 1995 maakte het verschil in hoogte van je woonerf wel degelijk uit, wij moesten evacueren door de hoogte van de waal, mensen 15km verderop konden thuis blijven.

Daarom is de hoogte in mijn gedachte, angst !!!!

John
Door Luc
Meteonoord schrijft:
Is het niet zo dat bv. Davis ook de hoogte gebruikt om zijn voorspellingen te doen ?

Ja, Davis gebruikt de hoogte ook. Daar zou ik ook zeker de hoogte invullen, waarvan jij denkt dat deze goed.

Zijn wij met z'n allen dan bezig om de ene keer wel nauwkeurig te zijn, sterker nog, in sommige gevallen tot het uiterste en de andere keer maar onjuiste zaken te accepteren ?

Nee, de hoogte op HWA wordt NIET gebruikt in je Davis en ook niet door HWA. Deze wordt ALLEEN gebruikt door Meteo Consult om de MOS verwachtingen te corrigeren naar de hoogte. Per 1000 meter hoogte verschil is er gemiddeld 6 graden temperatuurverschil. Als de hoogte dus 1 meter afwijkt, zou het kunnen dat de MOS verwachtingen 0.006 graden afwijken... :ohmy:

Moraal van het verhaal :

We meten met twee maten !

Niet mee eens! Maar als je een gratis dienst kunt vinden die de hoogte 100% nauwkeurig kan aanbieden via een webservice, dan wil ik deze best implementeren.

Gr,
Luc
Door Jan47
Bij het formulier wat je kan invullen worden wat algemene gegevens gevraagd over je station.
Onder andere:

Op welke hoogte wordt de wind gemeten?

Mijn station geeft bij google op de kaart een hoogte van 10 meter aan.
Mijn windmeter staat nu op een hoogte van 8 meter.

Wat vul ik nu in op de vragen lijst. 10 meter of 8 meter of 18 meter ??

grtz Jan
Door Wietse
Jan47 schrijft:
Bij het formulier wat je kan invullen worden wat algemene gegevens gevraagd over je station.
Onder andere:

Op welke hoogte wordt de wind gemeten?

Mijn station geeft bij google op de kaart een hoogte van 10 meter aan.
Mijn windmeter staat nu op een hoogte van 8 meter.

Wat vul ik nu in op de vragen lijst. 10 meter of 8 meter of 18 meter ??

grtz Jan

Je moet 8 meter invullen, lijkt mij.
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hallo Jan,
De wind word op 10 meter hoogte gemeten
Voor jou geld volgens mij 8 meter..

Windmeting
Dit is een voor weeramateurs vaak moeilijk te meten element, want het zal niet meevallen op het vrije veld op 10 m hoogte een windrichting- en windsnelheidsmeter te installeren, zoals de officiële richtlijnen voor de opstelling luiden. De meeste waarnemers plaatsen de windmeter op het dak. Het huis of de huizenrij geeft een verstoring van het windveld, die tot meters boven het dak merkbaar is. Windrichting en - snelheid kan vaak op afstand binnenshuis worden afgelezen op een paneel dat met kabels aan de opnemer verbonden is. Tegenwoordig zijn er ook draadloze uitvoeringen. Als de windsnelheidmeter in een windtunnel is geijkt, is de meting betrouwbaar. Opmerking: de wind wordt gemeten in meters per seconde.(bron VWK)

Groet,

Hans
:)