Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door wsp
#3052
Goedendag,

Wat mij opvalt is dat er niet wordt gesproken over de bevestiging van de regenmeter.
Ben laats bij een station geweest die mete ook regen terwijl het niet regende, maar er stond wel een flink windje.
Door die wind werdt de wip soms geactiveerd.

Ik lees vaak die dure dit en dat. Een Formule 1 auto is ook zeer duur, ook daar wordt aan geschroefd en weet ik wat allemaal, dat maakt niks uit, meten is weten.
Zou toch ook niet leuk zijn als alles in een keer goed was, beetje meten op een rustige dag kan geen kwaad, het is nu eenmaal iets mechanisch en dat kan altijd afwijken.
Ik zelf heb gebruik gemaakt van een oude regenmeter als glas zijnde.
Die beide naast mekaar gezet en moet zeggen dat die waarde's origineel van bijna gelijk waren, zonder te schroeven en wat dan ook.
Nu naar een tijdje heb ik het niet meer na gemeten en denk zelf wel dat die afwijkt door aanslag op de wip, wat ook weer vrij normaal is.
Beste zou zijn om de wip elke maand goed schoon te maken, dan zit je altijd goed, lijkt mij zo.

Met vriendelijke regenmeter groet,
Door Eckie76
#3057
Bij sterke wind kan hij wel eens eerder wippen als er nog neerslag in een van de wipjes zit. Als ze leeg zijn en je hebt het ding goed bevestigd moet dat niet kunnen.
Door Oebele
#3067
De Vantage Pro is niet ontworpen voor onze maatvoering, met de aanpassing
van het gewichtje onderaan het kiepsysteem wordt het een ander verhaal.
Maar voor betrouwbare metingen is het beslist de moeite waard om te kalibreren,
een afwijking van minder dan 5% kan dan zeker gehaald worden,
wat wel opvalt is dat er niet gesproken wordt over de werking van het apparaat.
Het kiepsysteem werkt op basis van het gewicht van het water
als je dus tijdens het ijken het water te snel in de regenmeter giet dan beinvloed dat de meting.
Probeer daarom tijdens het ijken regen na te bootsen b.v. met een druppelende bloemenspuit.
Overigens is het handiger om van 10 mm regen uit te gaan dit is omgerekend 214.17 gram water
(uit te wegen met een postweegschaal of i.d.) dit gaat sneller en neemt minder tijd in beslag.
Het laatste water uit de bloemenspuit giet je er heel voorzichtig op de rand in.
In de berekening zijn ze uitgegaan van 164 mm doorsnee,
dit hoort echter effectief 165 mm te zijn (staat in de beschrijving)
Ik heb zelf een Hellman ter controle, en na het ijken is er tussen de
Davis en de Hellman maar weinig verschil vaak is dit zelfs minder dan 4%
Door Waling
#3071
Oebele schrijft:
Overigens is het handiger om van 10 mm regen uit te gaan dit is omgerekend 214.17 gram water
(uit te wegen met een postweegschaal of i.d.) dit gaat sneller en neemt minder tijd in beslag.


Door minder water te gebruiken voor de kalibratie, maak je deze juist minder nauwkeurig. Zeker als je ook nog op de honderste gram nauwkeurig gaat afwegen. Er zal altijd iets water achterblijven in de bloemenspuit.
Stel er blijf 0.1 gram water achter in de spuit dan is dat percentage groter bij 10 mm dan bij 47,3393643937821 mm. Bovendien 10/47,3393643937821 mm = 211,24 gram water van 4°C (=dichtheid precies 1000 kg/m3.
Door Oebele
#3076
Waling schrijft:
Door minder water te gebruiken voor de kalibratie, maak je deze juist minder nauwkeurig. Zeker als je ook nog op de honderste gram nauwkeurig gaat afwegen. Er zal altijd iets water achterblijven in de bloemenspuit.
Stel er blijf 0.1 gram water achter in de spuit dan is dat percentage groter bij 10 mm dan bij 47,3393643937821 mm. Bovendien 10/47,3393643937821 mm = 211,24 gram water van 4°C (=dichtheid precies 1000 kg/m3.


Voor alle duidelijkheid is er in bovenstaande formule weer gebruik gemaakt van 164 mm terwijl dit 165 mm moet zijn. En inderdaad bij kleine hoeveelheden neemt de foutmarge altijd toe maar het is op deze manier geen enkel probleem om binnen een marge van 4 tot 5 procent te blijven.
Door Eckie76
#3077
Bij regenval zal niet AL het water door de trechter stromen.
Er zijn druppels die achterblijven, vastkleven aan de wand en niet "doorvallen" en vervolgens verdampen.

Het verdient trouwens wel aanbeveling deze trechter minimaal eens in de 14 dagen schoon te maken. Ik behandel de oppervlakte zelfs met Turtle-Wax, zodat de druppels minder snel blijven hangen.
Door Eckie76
#24134
Vandaag ben ik bezig aan de kalibratie van mijn Davis neerslagmeter.

Ik heb inmiddels 3 tests gedaan, waarbij de eerste nogal schokkend was: Namelijk een neerslagafwijking van 17 %!!! Een tekort dan welteverstaan.
Het vermoeden bestond al langer dat ik vooral de laatste 2 maanden telkens minder neerslag opving dan in werkelijkheid.

Ik heb het volgende gedaan:

1 liter water afmeten en dat door een kunststof fles (frisdrank) in de trechter te laten druppelen.
Het resultaat bij de Davis zou dan 47,33 mm moeten opleveren.
Mijn eerste meting resulteerde in 39,2 mm!

Bij test 2 heb ik het gereduceerd tot 12 %, met 41,6 mm.

Test 3 volgt vandaag nog.

Door het omhoogdraaien van de stelschroeven verklein ik de hefboomwerking, waardoor de kantelbakjes eerder gaan kantelen, en dus neerslag registreren.
Door Eckie76
#24135
Zo, de kalibratie is succesvol tot een einde gebracht.
Met zowel de 1000 ml test alsook de 250 ml test heb ik de werkelijke waarde weer tot op de minste afwijking weten terug te brengen.

En nu maar hopen dat ik dit de eerste 15 jaar niet meer hoef te herhalen :)
Door nolversteeg
#24136
Hallo Meteo calibrators,

Gelukkig dat ik deze verhalen lees,en de waarden van de semiprof weerstations met een korreltje zout ga nemen, uitgangspunt is de trent die gemeten wordt dat is OK, maar de exacte waarden daar hecht ik ook mijn twijfels aan, er is nog niemand geweest die hard durft te maken dat deze stations binnen de specs vallen van semie prof. Alleen al dat er stelschroefjes op zitten, en je met een gewichtje de juiste resolutie krijgt.Ik ben als electronicus ooit eens bezig geweest om apperatuur NKO gecertificeerd te ijken, met 9 cijfers achter de `,` ook temperatuur met een icecel hier blijft bij de semi prof ook wel een steek hangen je kan wel de offset afstellen maar niet ze zero en de span om het geheel linear te laten verlopen , we spreken over -10 tot +40 graden (om het niet te extreem te maken) , je moet er dus vanuit gaan dat deze systemen heel erg goed zijn.? of alleen maar om te verkopen.!


Groeten Nol
Meteo Eersel.
Door Eckie76
#24138
Beste Nol,

ik begrijp je scepsis heel goed.
Voor mij is de term "semi-professioneel" sowieso altijd al een doorn in het oog geweest. Door de toevoeging "semi" kan je twee kanten op redeneren.
Bij mij klinkt het dan als: "Heel erg goed, maar nét niet geschikt voor professioneel gebruik".

Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van Davis, maar je zult zelf geregeld moeten ijken en controleren.
Als we professionele apparatuur gaan bekijken, dan moeten we vreselijk diep in de buidel tasten, en dan nog is daar een aanbod waar ik zelf niet 100% van overtuigd ben.

Wie een Davis station koopt en er vervolgens geen aandacht meer aan besteedt zal vroeg of laat tegen de lamp lopen.
Wat betreft die stelschroefjes: Het zijn robuuste stelschroeven die als functie hebben de hefboomwerking van het kantelmechanisme te bepalen.
Eens in de zoveel tijd is verificatie nodig.

De sterke punten van een Davis zijn wat mij betreft in de meerderheid, en helaas hoort de neerslagmeter voor mij bij de zwakkere punten, hoewel nog altijd veel en veel beter dan de andere merken (vaak goedkoper).

Wie altijd zeker van zijn zaak wil zijn, zal dagelijks handmatig moeten blijven meten met een Hellmann. Zelfs een simpele tuinregenmeter uit de bouwhandel kan heel goed als referentie gebruikt worden. Uiteraard moet je dan niet alles achter de komma's gaan willen zoeken, maar grof genomen kloppen deze dingen wel.

Groet Olaf
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7