Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73360
Hallo,

Al geruime tijd geleden het luftdaten project gebouwd (2018) met een SDS011 sensor.

In de status pagina van het apparaat, staat de datum 17-08-21

Is dat de datum waarop de sensor aan het einde van zijn levensduur is?

Zal dan ongeveer 3 jaar in bedrijf zijn geweest.

Iemand de sensor al eens vervangen door een nieuw exemplaar?

Binnenkort maar een nieuwe SDS011 bestellen, ook het oled display is aan vervanging toe.

Kan ik de sensor probleemloos vervangen zonder dat ik weer opnieuw deze moet registreren, ik meende te herinneren dat de chip ID van de nodemcu leidend is als id...

Groeten Tjeerd
Door mandersp
#73361
Hallo Tjeerd....

Bij mij was de sds011 helemaal vol en deed het niet meer, deze heeft het 3 jaar volgehouden.
Je merkt het vanzelf dat er geen data meer komt, of dat die niet goed registreert.
Het kan ook zijn dat het slangetje vol zit, deze eerst even schoonmaken of vervangen voordat het aan de SDS011 ligt.

Verder is niet de SDS011 maar de Node MCU van belang in dit geval.
Dus de SDS011 kun je gewoon vervangen zonder een nieuwe registratie te moeten doen.
#73447
Hoi,
Bij mij zat er een spinnetje in met rommel. Had eerst een zwart slangetje heb deze vervangen door een transparante (is beter zichtbaar of er rommel in zit) :shock: . Er wordt nu weer correct gemeten.
Misschien heb je hier iets aan.
Gr Engelbert
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73456
Inmiddels is het voorbij 17-08 en mijn SDS sensor werkt nog steeds goed.
Ik heb het apparaat wel binnen staan en met slangetje van 20cm naar buiten.
Op het uiteinde van de slang heb ik een zuigmond met fijne openingen welke afkomstig is van een hogedrukspuit (wasmiddel toevoeg slangetje)
Misschien dat de constantere omgevingstemperatuur een plus factor is.
Oled schermpje wordt wel minder, die ga ik binnenkort vervangen.
Bedankt voor de tips
#73489
Hoewel ook stevige storing na ca. 3 jaar in bedrijf, bij mij vermoedelijk niet de SDS011 reden voor die storing:
de transparante aanvoerslang e.d. was redelijk schoon gebleven, en het gaas over de openingen van de behuizing had de beestjes buitengehouden,
maar een te natte THB-sensor BME280 (eerder een natte DHT22) haalt de configuratie ook onderuit door de NMCU te storen.
Kostte (na goed schoonmaken & drogen) wel moeite om de configuratie te herstarten.
De gelegenheid gebruikt voor een paar modificaties:
- witte schotel-lamellen om de ventilatiekokerbehuizing aangebracht als externe zonwering
- een 'filter-voorkamertje' aan de aanvoerslang gezet, met daarin naast de BME280 een verwarmingsfolie.
- een zongestuurd ventilatortje bovenin de behuizing gezet voor actieve ventilatie voor de inhoud van de behuizing.
De laatste 2 mods moeten mogelijkheden geven om bij behoefte vocht en/of hete lucht actief uit te drijven.
De verwarming gaat pas aan als is bedacht hoe met reden de verhoogde temperatuur aan Luftdaten kan worden doorgegeven, want anders ‘scheef’ beeld.
#73547
In deze 'draad' waarnemingen m.b.t. vervuiling & schoonmaken van een SDS011.
Bij een GP2Y10 (als ;-) je dat een fijnstofsensor noemt) is de procedure ook simpel:
heel voorzichtig met de stofzuiger aanpakken om het 'kanaal' schoon te zuigen.
.
Hoe werkt dat bij andere sensoren zoals SPS30 en PMSx003?
Oftewel, hoe merk je achteruitgang, en hoe maak je schoon op een eenvoudige, praktische manier?