Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door LuPir
Heb een Bresser 7003240 Weerstation gekocht om weergegevens op mijn vakantieadres (ergens in Portugal) te analyseren en verwerken.

Elke maand download ik de gegevens op csv formaat om ze verder te verwerken in grafieken. Daarvoor maak ik gebruik van ChatGPT want het is zo makkelijk...

Alleen, bij het maken van een grafiek met neerslagwaarden gaat het ergens mis en ik weet niet wat ik fout doe of waarom ChatGPT mij zulke waarden aangeeft.

B.v. bijgesloten grafiek, geeft de Totale Neerslagwaarde van de maand JAN aan als 22611.1 mm. Ja, elke dag was er regen, en heel veel regen, maar geen waterkolom van 22 meter op 1 vierkante meter.

De prompt/vraag die ik voor ChatGPT maak is deze: Maak kolomgrafiek met de dagelijkse neerslagwaarden. Geef bovenop bij ieder kolom de neerslagwaarde aan; waardes gelijk aan nul niet aangeven. Geef totale neerslagwaarde aan bij de toelichtingsbalk.

Weet iemand mij te helpen in deze kwestie? Wat doe ik fout?

Groeten, Luís Pires
Bijlagen
JAN - Neerslagwaarden.png
JAN - Neerslagwaarden.png (136.38 KiB) 247415 keer bekeken
Als ik info zoek m.b.t. je weerstation-configuratie, dan zie ik o.a.
Bresser 7003240 Weerstation / 11-Day-4CAST PRO WiFI Weerstation 7-in-1 868 MHz

Weersverwachting voor 11 dagen
Fraai VA kleurendisplay, scherp, duidelijk en in een stijlvol design
WiFi-verbinding voor het publiceren van lokale weergegevens op portals zoals ProWeatherLive, AWEKAS, Weather Underground en WeatherCloud
Dat roept de vraag op:
heb je op je station met de aanwezige firmware een eigen actieve upload ingesteld naar WUnderground, WeatherCloud of vergelijkbaar?
Via die website(s) kun je dan hun grafieken vergelijken met wat ChatGPT er van bakt op basis van de opgehaalde csv-file.
Omdat die websites al grafieken maken zou je trouwens m.i. helemaal ChatGPT niet hoeven gebruiken voor het maken van grafieken.

Of bedoel je in je vorige bericht alleen te zeggen, dat je periodiek een csv-file uit WeatherCloud ophaalt en die bewerkt voor grafieken?
Ook daarvoor de opmerking dat ls je WeatherCloud al gebruikt, dan kun je daar door de software gerichte grafieken laten maken en zou je ChatGPT niet hoeven gebruiken.

WUnderground en AWEKAS kennen vergelijkbare 'kunstjes', op een andere manier.
Door LuPir
Helemaal vergeten dat de gegevens van mijn weerstation gekoppeld waren aan de servers van WeatherCloud en Wunderground....En inderdaad ze produceren zelf grafiekjes op basis van de verzamelde gegevens, ieder op zijn manier....De door Wunderground geproduceerde grafiekjes vind ik meest hanteer- en leesbaar.

Empirisch gezien denk ik dat hun waardes stroken beter met de werkelijkheid, moet nog goed uitzoeken. De getoonde waardes in de ChatGPT grafiekjes slaan nergens op. Dat geldt alleen voor de neerslagwaardes want met andere grafiekjes tbv temperatuurverloop, UV index en anderen gaat het wel goed.

Moet nog uitzoeken wat en waar de (denk)fout in zit. Zo'n bestand (.xlsx) bestaat uit ongeveer > 8800 regels.

Alvast bedankt voor de herinnering :)
Door wsepe
Dit roept bij mij de vraag op : wat zijn dan wel de goede waarden? Systeem lijkt goed te werken, omdat er elke dag verschillende waarde zijn. Dus ik denk dat er een omrekeningsfactor of een komma niet goed staat. Als je de waarden deelt door 100 is het dan wel goed?
Ik zou de waarden van de omliggende stations ergens proberen te vinden om zoiets te vergelijken..
En wat staat er in de .csv file als data?
LuPir schreef: 14 mar 2025, 11:21 Empirisch gezien denk ik dat hun waardes stroken beter met de werkelijkheid, moet nog goed uitzoeken. De getoonde waardes in de ChatGPT grafiekjes slaan nergens op. Dat geldt alleen voor de neerslagwaardes want met andere grafiekjes tbv temperatuurverloop, UV index en anderen gaat het wel goed.

Moet nog uitzoeken wat en waar de (denk)fout in zit. Zo'n bestand (.xlsx) bestaat uit ongeveer > 8800 regels.
Het kan te maken hebben hoe Excel omgaat met komma's en punten. Dat wordt geregeld via landinstellingen in Windows.
Zou je hier het csv-bestand en het xlsx-bestand kunnen uploaden? Dan kunnen we er misschien wat meer over zeggen.
Door LuPir
Probleem opgelost!

De door Wunderground opgegeven waardes waren correct.
Vragen stellen aan ChatGPT staat ongeveer gelijk aan programmeren. Verkeerde vragen = verkeerde antwoorden, dus ik had de verkeerde prompt geformuleerd.
Bij analyse bleek dat het Bresser apparaat gegevens verzamelt en opslaat, 12 metingen per uur, 288 per dag; je kunt ze niet optellen om aan de dagelijkse neerslagwaardes te komen. Tis wat complexer dan wat ik dacht.
Heb gecheckt bij de Portugese IPMA wat de waardes waren in die regio voor de maand January en kwamen ongeveer bij de opgegeven waardes van Wundergroud: 132.4 mm.
Nieuwe prompt opgesteld en ik kreeg gelijk een betere grafiek.
De kolom neerslagwaardes was ook niet OK want het waren geen numerieke waardes maar ChatGPT lost het probleem zelf op; heb in ieder geval een gecorrigeerde bestand terug gekregen.
Wil bestand naar jullie toe opsturen maar ik krijg de melding dat het te groot is... 844KB
Bijlagen
output-3.png
output-3.png (107.69 KiB) 247344 keer bekeken
Door LuPir
Heb ChatGPT gevraagd hoe die berekening uitgevoerd is:

Voor het berekenen van de totale neerslagwaarde van **132,4 mm** in januari heb ik de volgende methode toegepast:

1. **Data opschonen en converteren**
- De kolom met de datum/tijdwaarden (`Time`) werd omgezet naar een datumformaat.
- De neerslagwaarden (`Daily rainfall`) werden geconverteerd naar numerieke waarden om te kunnen rekenen.

2. **Dagelijkse neerslag bepalen**
- Per dag zijn **288** metingen opgeslagen (12 per uur, 24 uur per dag).
- De dataset bevat **8928** neerslagmetingen voor de maand januari.

3. **Maximale neerslag per dag selecteren**
- Omdat de neerslagwaarden in de dataset accumulatief per dag kunnen zijn (in sommige weerstations wordt neerslag per tijdsinterval opgeslagen in plaats van als cumulatieve dagwaarde), is de **maximale waarde per dag** genomen als de totale neerslag van die dag.

4. **Som van de dagelijkse maximale waarden**
- Nadat per dag de hoogste neerslagwaarde was geselecteerd, werden deze waarden bij elkaar opgeteld om tot de totale maandelijkse neerslag te komen.

### **Waarom deze aanpak?**
- **Voorkomen van dubbeltellingen**:
- Als de neerslagwaarden per tijdsinterval werden opgeslagen in plaats van als een cumulatieve waarde per dag, zou simpelweg alles optellen leiden tot een onrealistisch hoge neerslagwaarde.
- **Werken met dagelijkse maxima**:
- De maximale neerslagwaarde per dag is de juiste benadering voor de maandelijkse neerslag, omdat het weerstation waarschijnlijk de cumulatieve neerslag per dag registreert en niet elke meting apart moet worden opgeteld.

**Conclusie:**
De totale neerslag van **132,4 mm** is verkregen door per dag de **maximale dagelijkse neerslagwaarde** te nemen en deze voor alle dagen van januari op te tellen.
Door LuPir
Heb ook gevraagd hoe ik in Excel de formule zou opstellen:

In Excel zou je de totale neerslagwaarde van januari kunnen berekenen met de volgende formule, waarbij je uitgaat van een dataset waarin de kolom **"Dagelijkse neerslag"** (bv. in kolom R) **12 metingen per uur opslaat (288 per dag, 8928 per maand)**.

---

### **Stap 1: Zorg dat je een kolom met datums hebt**
- Als je een aparte kolom hebt met datums (bijvoorbeeld kolom **A** met tijdstempels), dan kunnen we per dag de **maximale** waarde uit kolom **R** bepalen.

---

### **Stap 2: Bereken de maximale neerslag per dag**
Als in **kolom A** de tijdstempels staan en in **kolom R** de neerslagwaarden, kun je de **maximale dagelijkse waarde** berekenen met:

#### **Manier 1: Met een draaitabel (Aanbevolen)**
1. Selecteer de hele dataset.
2. Ga naar **Invoegen → Draaitabel**.
3. Kies **Nieuwe werkmap of bestaand werkblad**.
4. Sleep de **datum/tijd-kolom (A)** naar de **rijlabels** en zet deze op datumweergave (zodat tijd verdwijnt).
5. Sleep **Dagelijkse neerslag (R)** naar **waarden**.
6. Wijzig de **samenvattingsfunctie** naar **Max**.

De som van deze maximale waarden is je maandelijkse neerslag.

---

#### **Manier 2: Met een formule**
Gebruik de **SOMPRODUCT en MAX**-formule om de **maximale neerslag per dag op te tellen**:

```excel
=SOMPRODUCT((R2:R8929>0)*(R2:R8929=MAXIFS(R2:R8929, A2:A8929, A2:A8929)))
```

✅ **Wat doet deze formule?**
- `MAXIFS(R2:R8929, A2:A8929, A2:A8929)`: Neemt per dag de maximale neerslagwaarde.
- `SOMPRODUCT(...)`: Zorgt ervoor dat alleen deze waarden worden opgeteld.

Alternatief, als je een lijst met unieke dagen in **kolom X** hebt, kun je per dag het maximum berekenen met:

```excel
=MAXIFS(R:R, A:A, X2)
```
en vervolgens de som nemen van deze waarden in een andere cel:

```excel
=SUM(Y2:Y32) ' Waar Y de kolom is met de maximale dagelijkse waarden
```

---

### **Conclusie**
✅ **Aanbevolen methode**: Gebruik een draaitabel met **MAX** als aggregatie.
✅ **Formule-gebaseerd alternatief**: `MAXIFS` + `SUM`.