Algemeen forum voor discussie over de website
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#76051
Iedereen die een website publiek maakt heeft te maken met tijd-investering en met 'echte' kosten.
Voor een private website nemen velen dat voor lief, omdat een hobby iets mag kosten:
ze financieren 'intern'.
Maar als de omvang groeit, 'verbeteringswensen' opkomen en 'professionalisering' toeslaat, dan begint het krabben achter de oren,
want voor veel websitebeheerders begint het als een neven-activiteit, maar met uitbouw
- goed inrichten & bedrijven van een webserver kost 'echt' geld,
- goed onderhoud & uptodate houden kost 'echte' tijd, en niet altijd op een ogenblik dat schikt.

HetWeerActueel en collega-organisaties vertonen alle effecten daarvan.
'Extern' financieren kan op vele manieren:
1. geld halen uit levering van diensten is op zich een eenvoudig model
2. een steeds aanwezige, gulle suikeroom als sponsor maakt het leven goed & eenvoudig, maar die zijn heel schaars.
Donatie lijkt op die suikeroom, maar meestal met een minder solide en smallere basis.
3. abonnement is gerichter, vaak verbonden met een tegenprestatie bij voorkeur uniek gereserveerd voor de bijdrager.
4. reclame maken levert ook geld op, maar dat wordt door veel bezoekers/gebruikers als 'hinderlijk' beschouwd, tenzij mooi passend bij de aard van de website.

In de praktijk zie je allerlei combinaties optreden van zulke geldstromen.
Voor 1. zijn de commerciële meteo-organisaties voor de hand liggend voorbeeld met hun doorleveren van afgeleide info uit ontvangen data,
maar het begint te wringen als die data om niet wordt geleverd.
Ook bij vrijwilligersorganisaties soms diensten als ‘nevenbron van inkomsten’:
bijv. AWEKAS heeft een online-webshop, en BMCB heeft een invulling via aanleveren, installeren en onderhouden van de weerstations in hun netwerk.
Combinatie van 3. en 4. zie je ook, soms als keuze bij 1 aanbieder, zoals in onderstaand voorbeeld,
screenshot-www.wetter.com-2025.07.31-10_02_55.png
Wetter.com's keuze-menu
screenshot-www.wetter.com-2025.07.31-10_02_55.png (47.13 KiB) 292 keer bekeken
en vergelijkbaar (momenteel veel goedkoper) een optie voor Premium-jaarabonnement bij Weerplaza.nl,
maar een vrijwilligersorganisatie zit niet te wachten op periodiek, administratief werk voor het vereiste abonnementbeheer,
en zoiets automatiseren is ook geen kant-en-klaar & gratis pakketje.
Wie heeft een goed & eenvoudig werkbaar idee voor de financiering van HetWeerActueel?

Nog afgezien dat menskracht voor support steeds meer een heel kritisch aspect is bij de meeste vrijwilligerswebsites ......
Vele handen maken licht werk, maar wie wil & kan helpen?
Ook de in bovenstaand voorbeeld genoemde commerciële organisatie Wetter.com heeft daar last van en heeft voor aanhangen van private weerstations recent de handdoek in de ring gegooid, omdat ze blijkbaar de support niet meer rondkrijgen.
Support/deelname begint bij HWA met plaatsen van 'nuttige/interessante' forumberichten en met aanleveren van stationsdata,
maar ook moderatie kan steeds mensen gebruiken,
en verbeteren van de uitlees- en websoftware blijft een uitdaging.
Gebruikersavatar
Door Ronnie
#76057
Hoi Toulon,

Als eerste wil ik zeggen dat ik blij ben met de moderators die stilletjes op de achtergrond hun werk doen.
Wel moet ik bekennen dat mijn interesse in het forum sinds de nieuwe website echt flink is afgenomen.
Maar goed als moderators stellen jullie de vraag..

Wie heeft een goed werkbaar idee voor de financiering van HetWeerActueel?

Persoonlijk vind ik dat die vraag bij Luc vandaan moet komen! en niet bij de moderators.
Is Luc eigenlijk nog wel actief? of doen jullie moderators al het werk?

Ik zou gerust willen betalen voor diensten.
Maar dan zou ik eerst inzicht in de kosten en opbrengsten willen zien van Hetweeractueel.

Ron.
#76063
Ron, e.a.

Op zich is het financiële model voor HWA heel eenvoudig, als je de waarde van de tijd-investering buiten beschouwing houdt.
Bij de balans staan aan kant1 de ‘echte/geldelijke’ uitgaven benodigd om de HWA-server netjes op gang te houden.
Aan kant2 staan de ‘echte/geldelijke’ inkomsten, zijnde sponsorgeld, reclame-opbrengsten en ingebrachte ‘hobbygelden’:
aan die kant2 kunnen eventueel ook donaties/contributies instromen.
Bij onbalans wordt aan kant2 naar mogelijkheid onderling tussen de posten geschoven en aangepast tot weer sluitend.
Daar zit dus ook de crux m.b.t. hoeveelheid reclame:
meer andere inkomsten = minder reclame nodig ………