Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

T.J.s advies voor gebruik van Weatherlink.com is m.b.t. data-upload naar HWA de ‘betere’ oplossing,
maar vraagt als DHZ-inbreng o.a. scripting-werk en setup voor GoogleAppsScripting.
Omdat Ronnie inmiddels meldde dat hij ook naar WUnderground uploadt,
is dat de weliswaar beperktere, ‘makkelijke’ weg (met minder werk voor hem)
dat we voor hem zijn WU-API gaan laten uitlezen door de HWA-server.

;) altijd weer die trade-offs …….
Op basis van ervaringen af en toe iets saneren .....

Voor HWA-toepassing van StationForwarder het script opvragen bij HWA-moderatie mag nog steeds (en dan krijg je de laatst bijgewerkte versie),
maar het hoeft niet meer:
als aanhang bij dit Handleiding-bericht staat nu een txt-file waarin de basis-code van het benodigde GoogleApps-script.
Met txt-extensie voor de file, omdat de HWA-forumsoftware geen files oppakt met gs-extensie.
Deze basis-code is voorbewerkt (maar niet gereed!) voor een specifieke configuratie met Weatherlink.com als databron en HWA-CustomUpload als uitgang.
Een werkkopie van die file moet verder worden ingevuld & aangepast voor jouw specifieke station als databron en voor de bestemming(en).
Daarna deze resultaatfile hernoemen naar code.gs en installeren&activeren in GoogleApps volgens de Handleiding.
Vóór invulling met HWA als bestemming moet je je station eerst bij HWA als nieuw aanmelden o.v.v.
Nieuw station via StationForwarder,
Bij die stationsaanmelding als achtergrondinfo graag ook vermelden welke databron je wil gaan gebruiken,
want we hebben de ervaring dat variaties in databron soms 'vreemd' doorwerken naar de uitgang.

Na aanmelding krijg je voor de HWA-koppeling vanuit HWA-moderatie de benodigde invulinstructies per email toegestuurd.

De HWA-server wacht daarna totdat de upload actief wordt.
Als het echt een nieuw station is,
dan daarna aan HWA-kant voor de HWA-stationslijst een eenvoudige activatie.
Als de upload via StationForwarder een vervangende interface is voor een al aanwezig station,
dan even wat extra administratief werk om de HWA-database-koppeling aan te passen.
Inmiddels draait het al een tijdje goed bij mij.
Alleen leest HWA het script nog steeds niet goed uit!

-Geen neerslag data
-Geen UV data
-Wind klopt ook van geen kant, lijkt erop dat alleen de windstoten worden geplot in de grafiek.

Ook lees ik dat inmiddels versie 2.14.0 van code.gs al bestaat.
In de relais opmerkingen lees ik toevallig een opgelost promleem met Weatherlink windstoten.

Dus graag wat input hierin.

Ron.
@Ronnie,

De HWA-variant van het StationForwarder-script volgens v2.10 uit Github was een voorloper op Github met de aanpassingen benodigd om windgust goed op te pakken.
In de aanhang van de Handleiding voor StationForwarder zit nu (=12 september2026) een bewerking van Github_script_v2.14
Kijkend naar welke data binnenkomt voor jouw station, dan is voor de windwaarden naast "windspeedmph" en "winddir" ook gustwaarde "windgustmph" meegekomen.
Vergelijkend met bijv. data-output uit Meteobridge zie ik geen waarden die ook in naam apart verwijzen naar gemiddelden over 10 minuten o.i.d.:
mogelijk zit daar het probleem, omdat niet helder is wat met "windgustmph" wordt aangeleverd.
Voor neerslag is in jouw upload "rainin" aanwezig, oftewel de cumulatieve waarde over laatste 60 minuten uitgedrukt in inches, dus niet de dagwaarde!
Andere databron-interfaces (zoals Meteobridge) melden (ook) direct "dailyrain'" met geloofwaardige waarde en dat komt netjes 1-op-1 door naar de HWA-websitevertoning.
"uv" en "solarradiation" worden voor jouw station gemeld met actuele waarden, waarvan solarradiation netjes doorkomt in de websitevertoning.
Als inkomende data voor neerslag en voor UVI niet doorvloeit naar de websitevertoning, dan is inderdaad werk nodig om de 'vertaling' na te kijken,
waarschijnlijk vooral in de software van het HWAportal.

Eerder al genoemd in deze thread dat voor jouw interface naar HWA misschien de WUnderground-API iets gemakkelijker is, maar ook daarvan weten we dat die zijn eigen problemen heeft.

De 'interfacevertalers' van de HWA-servers gaan uit van een API-file uit de databron ingevuld volgens een bepaalde standaardlayout.
Als in een aangeleverde API-file iets afwijkt van die aangenomen layout, ook inhoudelijk vanuit de senoren,
dan is niet wonderlijk als het resultaat ook niet aan de verwachting voldoet ........
We zien tussen diverse PWSen afwijkingen optreden voor zowel Weatherlink.com als databron, maar ook bij Meteobridge als databron, op te lossen door bouw van een KGV, want een specifieke PWS-aanpassing is ongewenst.
Meen je een mankerende vertaling te zien optreden, geef een seintje waar&hoe je de fout denkt te zien, liefst met een bijbehorende API-outputfile, zodat we kunnen checken en vergelijken.

NB. Moderatie voor HWA is ‘liefdewerk ‘'.
Bij gebrek aan menskracht voor onderhoud & ontwikkeling van het forum ligt de nadruk voor moderatie op ‘draaiend houden’,
oftewel serverstoringen verhelpen en stations met stilgevallen uploads ‘aanmanen’.
Noodgedwongen is ontwikkelingswerk voor scriptupgrades een sluitpost geworden, met vaak grote vertraging t.o.v. ontdekking ......

Hulp is altijd welkom, zowel door aanreiken van zelf-ontwikkelde oplossingen, als door inzet van menskracht bij aanpassingen!

Aanpassingen 14&15september2026
Tekst omgegooid en verder uitgewerkt.

Aanpassing 16september
Rode tekst is correctie op inhoud, na onderzoek van het WU-protocol
Ik heb nu de nieuwe versie van code.gs in gebruik.
Neerslag is nu aanwezig maar blijft 0.0 mm terwijl er vandaag wel mm gevallen zij.
Wind ben ik nog mee bezig.
En uv zit aan jullie kant denk ik.

Graag zou ik willen weten welke tags jullie gebruiken voor het uilezen van de API
Zoals bv 'wind_speed_hi' enz

Misschien kan ik dan kijken waar het fout gaat.

Het enige wat ingevult terug komt uit de API is dit stukje.
Dit zou naar mijn mening veel meer moeten zijn?

{"time":1789572600000,"latitude":"52.64083","longitude":"4.82308","temp":{"f":63.2,"c":17.33},"dewpoint":{"f":56,"c":13.33},"windSpeed":{"mph":7,"mps":3.13,"kph":11.27,"knots":6.08},"windGust":{"mph":13,"mps":5.81,"kph":20.92,"knots":11.3},"winddir":237,"pressure":{"inHg":30.01,"hPa":1016.3},"humidity":78,"windChill":{"f":63.2,"c":17.33},"heatIndex":{"f":63.1,"c":17.28},"uv":0,"precipRate":{"in":0.142,"mm":3.6},"precipLast24Hours":{"in":0,"mm":0},"precipLastHour":{"in":0,"mm":0},"indoorTemp":{"f":71.8,"c":22.11},"indoorHumidity":56}
Zoals in eerder bericht aangegeven, vermoed ik dat in de HWA-invoer "dailyrainin" nodig is voor correcte weergave van neerslag-dagwaarde, en dat "rainin" als HWA-invoer wel klopt voor neerslag-uurwaarde, maar niet voor neerslag-dagwaarde.
Als alleen "rainin" binnenkomt, dan raakt de ontvangende software blijkbaar van slag, en zet de uurwaarde op de dagwaardeplaats.
Roept allereerst de vraag op waarom bij de HWA-ingang alleen "rainin" op komt dagen, terwijl volgens jouw uitdraai de API toch meer info geeft
Code: Selecteer alles
precipRate":{"in":0.142,"mm":3.6},"precipLast24Hours":{"in":0,"mm":0},"precipLastHour":{"in":0,"mm":0}
Dan lijkt het alsof StationForwarder steken laat vallen.
:( Puzzelen .......