Algemeen forum voor discussie over de website
Door jeroenzwart
Even om een paar misverstanden de wereld uit te helpen:
KNMI stations vermelden de barometerstand omgerekend naar zeeniveau en nooit de werkelijk gemeten waarde. Dit juist om de waardes met elkaar te kunnen vergelijken.
De beste manier om je station te ijken is door bij rustig weer (lees geringe luchtdrukgradiënt) je eigen waarde te vergelijken met de dichtstbijzijnde KNMI-stations om je heen. Je interpoleert vervolgens de waarde naar je eigen locatie en logischerwijs geef je ook aan het HWA de waarde door omgerekend naar zeeniveau (de werkelijke waarde doorgeven heeft niemand wat aan). Bij een luchtdrukgradiënt van minder dan 0,5 hPa/100 km (wat veelvuldig voorkomt! bijvoorbeeld eergisteren, zie kaartje WS Epe) kan de luchtdruk omgerekend naar zeeniveau lokaal nooit enkele tienden van een hPa verschillen. Als dat wel het geval is wordt dat veroorzaakt door meetonnauwkeurigheden.
Ik vergelijk de waarde van mijn station altijd met die van Volkel, ca. 20 km verderop. Als je rekening houdt met de isobaren en de luchtdrukgradiënt gaat dat prima. Mijn conclusie is dat mijn waarde nooit meer dan 0,1 a 0,2 hPa verschilt met de geïnterpoleerde waarde. Als je dat geregeld bijhoudt zie je automatisch wanneer je station uit de pas begint te lopen. Zo heb ik kort geleden de waarde van mijn station met 0,15 hPa omhoog bijgesteld (overigens voor het eerst in 3 jaar tijd!).

Groet, Jeroen
Door SvenP
SvenP schrijft:
Officieel wordt er gemeten op zeeniveau. De kaarten die je ziet van de grote weerinstanties zijn geplot voor op zeeniveau. Via google earth kun je jouw hoogteverschil met de zee bepalen en ingeven in jouw apparaat en/of software welke deze vervolgens omrekent naar jouw lokale luchtdruk.

Sven

Dank je Jeroen, anders was deze fout me nooit meer opgevallen. Ik ga voortaan beter opletten hoe ik het op ga schrijven want ik snapte het wel:S :blush:
Je meet lokaal
Je rekent om naar zeeniveau

Sorry jongens!:blush:

Mvg,
Sven
Door weerstation
Onlangs heb ik mijn WMR928 vervangen door een VP2. De WMR heeft 9 jaar tot volle tevredenheid gewerkt. Wat me wel opviel was dat de luchtdruk per 0.5 hpa gemeten werd. De WMR 200 doet dit ook. Er zullen nog wel meer stations op die manier meten.

In de praktijk zijn deze weerstations dan ook moeilijk in te stellen. Ik gebruik ook Volkel, op 7 km afstand, als referentie maar na het goed instellen kon je de volgende dag toch weer 0.5 afwijken.

Probleem bij veel stations is dat ze ook nog een keer niet liniair meten. m.a.w. Vergelijk het station bij bv. 1020 hpa met een KNMI station in je omgeving, bij 1000 hpa kan er zomaar een flinke afwijking zijn.

Wat me bij de WMR928 ook opviel was dat de drukmeter in de loop der jaren steeds vaker bijgesteld moest worden. De ene keer omhoog de andere keer omlaag. Het leek alsof de drukmeting steeds onstabieler werd, ook leek er een lichte afwijking door de batterijspanning voor te komen. Dit was ook de reden, samen met de moeilijke verkrijgbaarheid van losse onderdelen om naar een ander station uit te kijken.

Overigens geeft ook Davis in de specs van de drukmeter aan dat er een klein verloop in de meting kan zijn naarmate deze ouder word.