Algemeen forum voor discussie over de website
Door petergroeneveld
Wat je ook kunt doen, maak je bericht in een tekstverwerker b.v. (mag deze afkorting?) "Word" met de spellingscontrole aan en knip en plak het dan in het forum bericht. Je bent dan een heel stuk opweg wat betreft de taalfouten.

Groetjes,
Peter.
Door Meteonoord
petergroeneveld schrijft:
Wat je ook kunt doen, maak je bericht in een tekstverwerker b.v. (mag deze afkorting?) "Word" met de spellingscontrole aan en knip en plak het dan in het forum bericht. Je bent dan een heel stuk opweg wat betreft de taalfouten.

Groetjes,
Peter.

Hi Peter,

Goede tip Peter. Het zal voor een aantal mensen best een goede oplossing zijn.

Dan je vraag : b.v. betekent in het Latijn : vaarwel

De correcte afkorting dient te zijn : bv.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet.

Bert J. van Bergen
Door wslangerak
Waar het eigenlijk vooral om gaat is de leesbaarheid van een posting op het forum. Niemand zal een ander veroordelen om een d of een t, maar belangrijk is wel of een bericht duidelijk is of niet. En ik moet eerlijk zeggen dat vaak de bedoeling van een schrijver op het forum niet helemaal duidelijk is. Al of niet veroorzaakt door schrijf- of stijlfouten.

Degenen, die ervaring hebben met systeembeheer zullen het ongetwijfeld herkennen: opmerkingen als "hij doet het niet" of "er gebeurt iets vreemds als ik dit of dat doe". Soms is het voor collega's, die een vraag op het forum willen beantwoorden, gissen wát er nu precies fout gaat en vooral wanneer. En als een bericht dan ook nog eens slecht leesbaar is door het ontbreken van hoofdletters en leestekens wordt het moeilijk zo'n vraag doeltreffend te beantwoorden.

Het heeft dus weinig te maken met "iemand beoordelen" maar wel met de goede wil van collega-weeramateurs iemand snel en goed van een advies te voorzien.

Daarnaast is het in het algemeen met het gebruik van de Nederlandse taal in ons kikkerlandje droevig gesteld. Maar dat is een discussie die we op dit forum inderdaad niet moeten voeren.

Ik heb hier ooit wel eens aangegeven dat de leeftijd van de forumgebruikers grofweg tussen 13 en 75 jaar ligt. Daar zullen we met z'n allen ook rekening mee moeten houden. Het taalgebruik van een 13-jarige wijkt overduidelijk af van het taalgebruik van een 75-jarige. Maar dat heeft weinig met leesbaarheid te maken, dat is een verschil in stijl. En daar zal niemand op worden "afgerekend".

Gr,
Kees.
Door osjohn
He Bert, da,s een goeie: b.v. ( vaarwel )

Dan wordt het vanaf nu: transportbedrijf ...... b.v.

John van Os
Door petergroeneveld
Meteonoord schrijft:

Groetjes,
Peter.

Hi Peter,

Groet.

Bert J. van Bergen

Hallo Bert,

Allereerst zal ik voor de aanhef maar "Hallo" gebruiken dat is tenminste Nederlands dacht ik, jij gebruikt "Hi" mag dat?

Maar even wat anders, je hebt gelijk wat "b.v." betreft maar het bericht was ook niet in Word gemaakt. Dacht dat ik vroeger op school "b.v." had geleerd maar dat is al heel lang geleden.

In ieder geval Bert heb ik weer iets van je kunnen leren.

Groetjes.
Door petergroeneveld
Meteonoord schrijft:

Groetjes,
Peter.

Hi Peter,

Groet.

Bert J. van Bergen

Hallo Bert,

Heb het toch even opgezocht, dit kun je doen op de site

http://www.afkorting.nl,

b.v. betekend toch bij voorbeeld en de afkorting van vaarwel wat jij bedoeld is B.V. dus met hoofdletters!

Groetjes en een prettige dag gewenst,

Peter.
Door wsp
Waren we ook maar zo precies met het plaatsen van sensoren en data, dan was ik een stuk tevredener.

Daar is dit forum toch voor.

Ik heb tot nu toe nog geen een bericht niet kunnen lezen en begrijpen, het is ook maar wat je wilt begrijpen en de moeite die men neemt om een bericht te lezen.

Voor mij is tot nu toe nog altijd alles duidelijk geweest, maar op sommige vragen kan ik niet antwoorden omdat ik het antwoord niet weet.

Laten we aub nu niet verder gaan over NL schrijven.

Ik gebruik een forum over Eumetcast en schrijf ook geen perfect Engels, daar maken ze zelf nog geen probleem om, omdat het toch al veel technisch Engels is, neem daar een voorbeeld aan.
Door petergroeneveld
Ja Marcel, je hebt gelijk ik muggezift (heb ik dit goed geschreven?) maar wat, maar dit topic gaat toevallig over "Taal en spelling.
Door Meteonoord
Meteonoord schrijft:

Groetjes,
Peter.

Hi Peter,

Groet.

Bert J. van Bergen

Hallo Bert,

Heb het toch even opgezocht, dit kun je doen op de site

http://www.afkorting.nl,

b.v. betekend toch bij voorbeeld en de afkorting van vaarwel wat jij bedoeld is B.V. dus met hoofdletters!

Groetjes en een prettige dag gewenst,

Peter.

Hallo Peter,

Voor wat de aanhef betreft, heb je gelijk. Alleen het is een, in het Nederlands geaccepteerde, verbastering vanuit het Engels. Maar de Dikke van Dalen geeft daaromtrent ook geen uitsluitsel.

Waar de Dikke van Dale wel uitsluitsel over geeft is het gebruik van bv.

bv. is onomstotelijk de afkorting van bijvoorbeeld.
B.V. is Beata Virgo de Zalige Maagd (Maria)
b.v. is (in brieven) bene vale vaarwel

Aldus de Dikke van Dale.

Ook jij nog een prettige dag.

Bert J. van Bergen

PS ( postscriptum = naschrift )

Het is voor mij allemaal nog langer geleden. ( Schoolbanken )
Door weerzoetermeer
Laten we aub nu niet verder gaan over NL schrijven.

Blijkbaar is er toch de behoefte om hier eens over te discussiëren. Laten we daar nou geen probleem van gaan maken.

Ook ik kan mij soms irriteren aan de schrijfstijl van andere. Maar goed, niet iedereen is perfect en dat hoeft ook niet. Het is echt niet teveel gevraagd om punten, komma’s en hoofdletters te gebruiken. En ja…ook ik gebruik een spellingcontrole.

Met vriendelijke groet,

Thierry