Algemeen forum voor discussie over de website
Door jango
Hallo weeramateurs

Vandaag is dus een dag waarop je goed kan bemerken of je temperatuurmeting wel goed is.

Met een overgang van de vorst in de dooi en dat zonder zonneschijn is de 0° grens goed bemerkbaar en kan je er dus voor 100% van uitgaan wanneer het niet meer vriest.

Als je ziet dat de sneeuw smeltend van bomen,struiken en andere objecten valt vriest het dus niet meer.

Je mag hier niet over data van andere spreken en dat doe ik bij deze ook niet maar ik wil wel vragen om te kijken wanneer de dooi bij ons ieder is ingevallen en wat de temperatuurmeting van je station toen aangaf.

Het zou best kunnen dat het station nog vorst registreert terwijl het wel dooit.

Dit is dus een verschijnsel wat echt niet mogelijk is en ik zou willen vragen om hier extra aandacht aan te besteden.

Groet Jan.
Door weerzoetermeer
Dit is dus een verschijnsel wat echt niet mogelijk is en ik zou willen vragen om hier extra aandacht aan te besteden.

Dit gaat niet in alle weersomstandigheden op. Stel het is -0,3 graden op je Davis. De zon schijnt op je zwarte regen opvangbak. Dan krijg je toch dat de sneeuw al gaat smelten voordat de temps boven nu zijn. Overigens is dat vandaag niet echt van toepassing want er is weinig tot geen zon.

Gr.
Thierry
Door Willie
Is dus al te laat om naar te kijken.:(
Gisteren avond om 11.00 uur viel hier de dooi al in.(Nijmegen)http://home.xmsnet.nl/hetweerinnijmegen/
Vanmorgen vroeg waren de door me schoon gemaakte stoeptegels met natte-sneeuw bedekt.
Dus moeilijk te controleren.
Mijn sneeuwhoogte meter( liniaal in de sneeuw) was om 8.00 uur wel met 3 cm sneeuwhoogte gezakt,maar of dit door de nattesneeuw of de dooi kwam ??? Nu is er reeds 12 cm sneeuw weg
Het was wel zo dat alle meters op het zelfde moment dooi aan gaven.
De Nexus pro en de Oregon 988 HG en ik heb ze een maand geleden gecontroleerd door een geijkte meter van mijn werk er naast te zetten.
Maar wie zal het zeggen of dit alles klopt. :S
Door Eckie76
Sneeuw kan al papperiger worden als het zelfs op 1,5 meter nog -0,5 graden is.
Ik denk ook niet dat er veel soorten weerstations bestaan die veel te koud of te warm meten bij bewolkt weer en een opstelling op 1,5 meter met een deugdelijke luchtdoorstroming, niet té dicht tegen een huiselijke warmtebron etc.
Zelfs een goedkoop thermometertje zit er bij normale omstandigheden niet veel naast.

Je kan in dat geval veel beter je weerstation ijken aan de hand van meerdere vergelijk-metingen in een constante atmosfeer.
Door whozee
Lijkt me geen goed ijkpunt!! Koudste lucht heeft de grootste dichtheid en weegt zodoende het zwaarst. Aan de grond is het daarom meestal kouder. Daarom is de standaard ook om op 1,5 meter hoogte de temperatuur te meten.
De luchtlaag op 4 meter hoogte kan dus aanzienlijk hoger in temperatuur zijn en de sneeuw op de takken van een boom doen dooien, terwijl de sensor van uw weerstation (1,5 meter hoog) nog vorst aangeeft.
Door Eckie76
Ik bedoel natuurlijk wel ijken op 1,5 meter hoogte dan, niet aan de grond.

Jammer, maar ik zie een Witte Kerst in Limburg als sneeuw voor de zon verdwijnen :(