Algemeen forum voor discussie over de website
Door mandersp
#73191
Grafana heeft een update gehad.
Nu ook pm 1.0 als grafiek toegevoegd.

Gaat dit ook werken voor de SDS011 met BME280 of moet hiervoor een andere set aangeschaft gaan worden.
En hoe gaat dit dan werken???
Bijlagen
Screenshot_2021-05-16 PM sensors - Grafana.png
Screenshot_2021-05-16 PM sensors - Grafana.png (10.03 KiB) 3061 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73192
De gebruikelijke Luftdaten-opstelling met fijnstofsensor SDS011 geeft data voor PM2.5+PM10.

Voor PM1.0+PM2.5+PM10 zou je een andere sensor moeten gaan gebruiken, zoals Sensirion SPS30 of Plantower PMS5003/7003.
Volgens de betreffende configuratie-pagina zou je die 2 typen eenvoudig kunnen gebruiken in de Luftdaten-opstelling die je nu gebruikt.
Lijkt me als alternatief/vervanger voor een SDS011, aldanniet in combinatie met een TBH-sensor.
Met je Luftdaten-opstelling kun je dan doorwerken zoals je nu gewend bent.

Je zou ook een aparte, extra fijnstofsensorset kunnen bouwen in Luftdaten-configuratie, of met bijv. een ESP8266+PMSx003+ESPEasy: zie dit bericht.
Op internet ook configuraties te vinden met een Arduino als basis of uitgebreid met een Raspberry of minimaal met Raspberry.
Met Arduino of Raspberry moet je wel zelf een 'systeem-interface' erbij bouwen.

17Mei2021:
Laatste alinea uitgebreid met voorbeelden voor andere processortypen.
Door mandersp
#73215
Ik ga even na voor de sps 30 naar de Node MCU
Pin 1 (5V) = 5 V
Pin 2 (SDA) = Pin D3
Pin 3 (SCL) = Pin D4
Pin 4 (SEL) = Pin GND
Pin 5 (GND = Pin GND

En welke GND moet ik dan gebruiken bij de NOde MCU?

Voor de BME 280 naar de Node MCU
SDA = Pin D3
SCL = Pin D4
GND = GND
VIN = PIn D4

Nu kom ik in de problemen als ik de SPS30 met de BME 280 ga gebruiken.
Pin D3 en Pin D4 wordt dan 2x gebruikt en hoe is dit dan op te lossen....
Zie ook: https://github.com/opendata-stuttgart/s ... /Readme.md

Of doe ik iets fout???
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73216
Voor BME280 zie ik op de website van Luftdaten toch iets anders staan dan in jouw bericht

BMP180 / BME/P280 / HTU21D / SHT3x (I2C)

VCC -> Pin 3V3
GND -> Pin GND
SCL -> Pin D4 (GPIO2)
SDA -> Pin D3 (GPIO0)

Dubbel gebruik van SCL en SDA voor zowel BME280 als ook SPS30 is heel logisch, want dat is de I2C-bus, waaraan dus alle I2C-gebruikers parallel aangehangen moeten worden.
Voor GND geldt hetzelfde: ook gemeenschappelijk gebruik van de GND-aansluiting van de NMCU door alle gebruikers.
Dat kun je oplossen door voor de pinnen D3, D4 en GND van de NMCU een 'verdelertje' te bouwen waaraan alle gebruikers gaan hangen, of de gebruikers 'doorlussen' m.b.t. die pinnen.

Er is wel een ander aspect waar je moet opletten.
In de Luftdaten-info staat voor BME280 voeding met VCC = 3V3 en voor SPS30 een Vin van 5V.
Beter lijkt om voor beide breakouts bij voorbaat een versie met gelijke Vin-layout te nemen [oftewel BME280-breakout ook een versie met Vin van ca. 5V].
Door mandersp
#73217
Bedankt voor de tip Toulon...

Pin 4 (SEL) = Pin GND
Pin 5 (GND = Pin GND

Maar ik heb 3x grounded, maakt dat dan wel uit of niet op de Node MCU V3.
2e van linksboven. 2e van linksonder en 2e van rechtsonder vanuit de 5 volt mini usb aansluiting gezien.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73218
GND = GND.
Het zou van de ontwerper heel onverstandig zijn als die 3 GND-pinnen van de NMCU niet gelijk zijn voor de NMCU en voor de buitenwereld.
Dit plaatje laat zien wat ieder pin van de NMCU doet.
.
M.b.t. voedingsaspecten dus in de gaten houden:
- Vin (van de NMCU) is de pin waarop de externe 5V-voeding binnenkomt.
- VU is de pin waarvan je (5V)voeding uit de NMCU afneemt voor circuits zoals SDS011 en SPS30
- De 3V3-pinnen worden bediend door een voedingscircuit op de NMCU-PCB, dat 3V3 afleidt van de 5V-voeding die binnenkomt op Vin.
Op die 3V3-pinnen kun je (zoals in voorbeeld getoond) circuits aansluiten zoals DHT22.
Dat op de NMCU de pinnen voor 3V3 en GND naast elkaar zitten en in meervoud heeft dus een praktische reden:
zo heb je zonder veel moeite via een interne verdeler op de NMCU voor 3 randcircuits een eigen, bijbehorend aansluitgroepje.
.
Dat ik in het vorige bericht voorstelde om de BME280 en de SPS30 op 1 voeding van 5V te zetten (= samen aan VU), heeft te maken met de praktische overweging dat je beter alle circuits op een I2C-bus van zelfde soort kunt hebben:
mengen van 5V-circuits en 3V3-circuits kan goed gaan, maar voorzorg is beter .....
Door mandersp
#73220
Nu is het duidelijk, ik wacht nog op de sPS30 en dan kan die in elkaar worden gezet en worden getest.

Bedankt Toulon voor het uigebreide antwoord...
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73225
Op het SamenMeten-forum hebben ze een uitgewerkte Handleiding voor bouw van een setup met SPS30 en BME280, te koppelen naar Luftdaten/SensorCommunity.
Door mandersp
#73228
Inmiddels de sps30 in elkaar gebouwd en het werkt.
Ik heb maar afgezien van de BME280 want bij aansluiten viel de wifi verbinding steeds uit.
Ik heb het geprobeerd met de 5v en de 3v aansluiting maar helaas werkte de BME280 niet.

Ik heb de BME280 nog los geprobeerd met de Node MCU V3 en dan werkt de BME280 wel.

https://api-rrd.madavi.de/grafana/d/GUa ... y0=sensors

De sensor ligt nu nog binnen maar gaat dinsdag naar buiten toe.
Ik moet nog een paar kleine onderdelen kopen, vandaar...