Algemeen forum voor discussie over de website
Door JoopB
Dag allemaal
Sinds kort heb ik de ecowitt HP 2564 en net zo als vele mensen heb ik me geregistreerd op ecowitt weather, kan je toch zie hoe het in de wereld gesteld is met het weer in de wereld en je praat over veel mensen en dus ook mensen die deze hobby echt serieus beoefenen al dan niet met professionele apparatuur en opstellingen en daar heb ik nu een vraag over.
Dat ze niet allemaal kloppen tot daar aan toe, Maar als ik vanmorgen naar het weer op het nieuws luister hebben ze het over een zware storm met windkracht 10, maar als ik dus ga kijken in ecowitt weather komt dat gewoon nergens voor of is dit voorgekomen . zelfde met de temperatuur of luchtdruk , dit klopt nooit terwijl ik voor de luchtdruk een geijkte ?? contra barometer heb , waarom is dit verschil er altijd??
Door Toulon7559
Heel ruw, en misschien wat ironisch geformuleerd (en persoonlijke, relativerende visie op de materie!!):
- via het nieuws hoor/zie je een verwachting die geen absolute wetenschap is en geldig is onder voorwaarden.
Door voorgaande ervaringen behoedzamer geworden, willen nieuwsdiensten een verwachting wel eens iets pessimistischer presenteren dan de rekenmodel-uitkomsten,
want dan valt de praktische uitkomst mee bij de toeschouwers.
De slagen om de arm noemen ze meestal niet, en dat lukt toch al niet in zo'n samenvatting ....
Zit dus een stevig aspect in van menselijke inschatting naast de berekende waarden.

- op de websites van o.a. Ecowitt (en ook deze) zie je de gemeten realiteit.
Daar moet je ook voorzichtig mee zijn, want ‘niet iedereen’ heeft een meet-opstelling die aan alle eisen voldoet voor accurate, actuele meting.
- de natuur heeft een eigengereide planning, en past die onderweg ongevraagd aan …….

Zo lopen gepresenteerde verwachting en geregistreerde werkelijkheid heel vaak uit elkaar .....
En dat is juist het interessante en spannende aan deze liefhebberij:
(hoe) begrijp je de achtergronden van het weer?
Door JoopB
Toulon7559
Bedankt voor het antwoord, dat niet iedereen een goede testopstelling heeft klopt, al neem ik mijzelf maar eens bij de hand , de witboy hang bij mij tussen de huizen in dus ik merk dat de woningen warmte uitstralen en dat scheelt gewoon 1 graad en qua wind klopt er ook geen hol van, maar goed , het is niet anders, maar dat houd niet in dat dit bij iedereen zo is, en al zal je een gemiddelde nemen van metingen door het land, klopt er gewoon weinig van met wat het knmi uitkraait , de vergelijk met wat er verteld word en wat zo is, is wel leuk.