Voor vragen en hulp m.b.t. de instructies om mee te doen. Hulp bij installeren van upload files
#73535
AntonE schreef: 10 okt 2021, 10:50 Goedemorgen,
ik wil me graag aanmelden met mijn weerstation Froggit H1000SE pro. Hoe gaat dit in zn werk?
AntonE
Als eerste vindt u meer informatie hier:
https://www.hetweeractueel.nl/meedoen/

HWA heeft een bestand nodig wat via internet opgehaald kan worden.
Als u een eigen website (of webruimte) heeft kunt u op twee manieren het bestand voor HWA daar neer zetten
  • Door een weer-programma te gebruiken wat de informatie van uw weer-station kan "lezen"
    Welke weer-programma's uw Ecowitt/Froggit console ondersteunen vindt u op het WX-forum
  • Door een template te gebruiken die de informatie van uw station bewerkt en voor HWA klaar zet.
    B.v. Meteotemplate (via een weer=programma?) of PWS_Dashboard (custom-upload) ondersteunen dat.
Succes, Wim
#73536
Goeie vraag, voor mij is het ook niet helemaal duidelijk.
Ik upload momenteel naar wunderground, weathercloud, wow, ecowitt en awekas maar heb geen eigen website, wel webruimte bij de isp (telenet BE).
Awekas genereert een api (zeg ik dit zo goed?) met actuele waarden maar geen idee of hwa hier iets mee kan.

https://api.awekas.at/current.php?key=% ... 2FIQ%3D%3D
#73537
BrEw schreef: 10 okt 2021, 11:45 Goeie vraag, voor mij is het ook niet helemaal duidelijk.
Ik upload momenteel naar wunderground, weathercloud, wow, ecowitt en awekas maar heb geen eigen website, wel webruimte bij de isp (telenet BE).
Als u alleen een webruimte heeft bij Telenet, moet u wel op zoek naar een nieuwe oplossing .
Er is zojuist aangekondigd dat per 1 juni 2022, Telenet de web-ruimtes opheft.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... webruimte/
Awekas genereert een api (zeg ik dit zo goed?) met actuele waarden maar geen idee of hwa hier iets mee kan.
https://api.awekas.at/current.php?key=% ... 2FIQ%3D%3D
HWA heeft voor een aantal weer-programma's een oplaad-"API".
https://www.hetweeractueel.nl/meedoen/
Maar HWA ondersteunt (nog) niet het zelf opladen naar de HWA-server, zoals WU en Awekas doen.
Daarvoor is de eigen webruimte/website nodig.
Net zoals voor BNLWN en andere die, net zoals HWA, zelf iedere 5 minuten de bestanden ophalen.

Mvg
Wim
#73538
Het antwoord van Wim vdKuil geeft in algemene termen aan, met voorbeeldaanwijzingen:
- dat je Froggit_PWS niet rechtstreeks het benodigde uploadbestand kan maken
- dat je daarom een 'bemiddelaar' nodig hebt, en dat kan óf een meteo-programma zijn, óf een template.

Voor een meteo-programma heb je ergens een apart platform nodig waarop het software-pakket draait, dat je Froggit uitleest en dat de benodigde uitvoer via een HWA-driver bedient: bijv. WeeWX kan daarin voorzien, en vraagt dat je zelf een Froggit-driver en een HWA-driver installeert en instelt.

Een template is waarschijnlijk eenvoudiger toe te passen: bijv. PWS_Dashboard.
Die template is ook een software-pakket, maar dat zet je in de webruimte bij je provider.
PWS_Dashboard kun je zo instellen dat de data uit WUnderground (of andere toepasselijke databron) wordt gelezen, en je kunt een ingebouwde functie activeren die een HWA-uploadbestand maakt.
De Handleiding van PWSDashboard is daarin helder, en diverse berichten in dit forum met verdere uitleg.
Gezien de gegeven info
upload momenteel naar wunderground, weathercloud, wow, ecowitt en awekas maar heb geen eigen website, wel webruimte bij de isp (telenet BE).
heb je hiervoor zowel de 'ingang' (= wunderground) als de benodigde 'webspace & uitgang' (= webruimte telenet BE) al beschikbaar (als telenet.be een PHP-functie heeft):
- Je hebt de instelgegevens uit de WUnderground-API nodig (= stations_ID + API_key)
- Je zet de software PWS_Dashboard neer in de webspace volgens de handleiding van PWS_Dashboard,
en stelt die software via het Menu in voor toepassing van WUnderground-data, m.b.v. bovengenoemde instelgegevens.
- Voor de 'uitgang' moet je via het HWA-aanmeldingsvenster de URL opgeven waar de HWA-uitvoer-php is te vinden:
dan weet de HWA-server waar te lezen.
In dit forum is deze thread zeer informatief.

Met de opmerking van Wim vdKuil in gedachten over Telenet's komende opheffing van webspace kun je de webspace bij Telenet voorlopig als proeftuin gebruiken, maar moet je bij voorbaat rekening houden met wisselen van webruimte. [ Als telenet.be geen PHP-ondersteuning geeft, dan ben je direct aan de beurt! ].
De benodigde effort voor verschuiving naar elders is beperkt:
- PWS-Dashboard in de nieuwe webruimte installeren met dezelfde instelling voor uitlezing van WUnderground e.d.
- nieuwe URL voor uitlezen door de HWA-server doorgeven aan HWA-moderatie via een PB.

NB. Met de combinatie PWSDashboard en Ecowitt heb ik geen ervaring (Wim waarschijnlijk wel), maar dat is misschien een alternatieve weg om data te downloaden.

17Oktober2021:
Om lezers in dit bericht direct op het goede been te zetten, met de info uit verdere berichten achteraf 2 opmerkingen ingevoegd in 'klein&vet-font' over de noodzaak om PHP te hebben op de webserver om PWSDashboard te kunnen draaien.
#73540
PWS dashboard gedownload en uitgepakt, met filezilla geupload naar mijn stekje bij telenet maar daarna gaat het mis.
printscr.png
printscr.png (33.96 KiB) 65251 keer bekeken
PHP wordt niet ondersteund dus dit stukje webruimte lijkt me ongeschikt voor mijn doel, uploaden naar hwa en in de wintermaanden eventueel een eigen website in elkaar puzzelen.

Heb ergens hier gelezen over een vergelijkend warenonderzoek naar webhosting. Wat is momenteel de beste keuze voor een euro of vijf per maand?
#73541
Contact your provider and ask how to enable PHP on your webserver
Suggestie om dit voorstel in de waarschuwing te volgen:
1) log in bij je useraccount bij telenet en kijk daar óf PHP ondersteund wordt
2) zo ja, welke versie(s) ondersteunen ze? Enable de modernste beschikbare versie.

Geen van deze 2 stappen is namelijk vanzelfsprekend:
- soms is bij een provider überhaupt geen PHP-gebruik mogelijk.
Of de PHP-service moet apart geactiveerd worden, met of zonder extra kosten.
- als wel PHP-service mogelijk, dan soms een specifieke minimale versie als 'standaard' [bijv. momenteel PHP7.x bij veel providers]
Als meerdere versies mogelijk zijn, dan kan kostenverschil optreden tussen gebruik van 'standaard' of 'uitlopende' versie.

Bij keuze voor een PHP-versie verder opletten dat je scripts daar ook bij passen:
meestal gaat het wel goed, maar missende compatibiliteit kan 'vreemde effecten' veroorzaken .......
#73543
N.a.v. je foutmelding even op de telenet.be-website rondgekeken.
De Klantenservice is heel helder t.a.v. PHP: niet beschikbaar als webserver-functie.
Je zult dus voor een webhosting met PHP e.d. direct je heil moeten zoeken bij een andere Belgische provider of over de grens.
Google reikte me voor België dit overzicht aan, met deze uitsnede voor goedkope webhosting, maar bedenk dat dit een momentopname is, en een visie van een bepaalde site, dus verder zoeken aan te bevelen met je eigen, specifieke wensenlijstje:
advies/ervaring van belgische forumleden kan daarbij richting geven.
De checks genoemd in mijn vorige bericht zijn ook algemeen geldig voor andere providers dan telenet.be

17Oktober2021:
Vanwege het belang om PHP-ondersteuning te hebben om PWSDashboard te kunnen draaien, opmerkingen toegevoegd in dit eerdere bericht.