Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Mark9012
Goedemiddag,

graag zou ik van jullie wat advies willen m.b.t. het aanschaffen, plaatsen, en verder op internet publiceren van een weerstation.
Wat is de bedoeling:

ik wil een weerstation plaatsen in de tuin van mijn ouders, en de info op internet publiceren.
voor weerstations had ik al gekeken naar een aantal modellen.
Verder ben ik nog een beginner in deze wereld dus wil ook nog geen super dure stations kopen.

modellen die ik op het oog had.

- TFA Nexus PRO
- Oregon WMR200

verder staat de windmeter nu achter in de tuin op een houten, en daarna gasbuis van ongeveer 6.5meter hoog.
Deze steekt niet boven het huis uit, maar staat wel een eind er vandaan.
verder steekt hij wel boven andere dingen uit.
Ook is als eis, mede ook van mijn ouders, dat de temp,regensensor e.d. niet op die hoogte zitten, zij vinden dat niet erg mooi.
is het dus mogelijk bij beide weerstations, de overige sensoren, stations op lage hoogste plaatsen?
Door wslangerak
Hallo Mark,

Bij beide stations (Nexus i.i.g, WMR200 voor zover ik weet ook) zijn alle sensoren los van elkaar op te stellen. De "ideale" hoogte voor de temperatuursensor is ca. 1.50 m. Direct in de zon mag, maar dan moet hij in een weerhut/radiation shield zitten, anders heb je teveel afwijking naar boven als de zon schijnt.

De plaats van de regenmeter zal je even moeten bekijken: de hoogte maakt niet veel uit, als de bak maar alle regen die valt kan opvangen. Dus zorgen dat hij niet vanuit een bepaalde richting beschut staat. Op de grond mag, maar zorg dan dat niemand hem omver kan schoppen (ook huisdieren en loopvogels niet...).

Ik heb zelf de TFA Nexus en die bevalt redelijk. Als alles werkt is het een prima beginnersstation, maar met de eerste temp-sensor had ik veel last van uitvallen van de draadloze verbinding. De sensor die ik nu al weer enige tijd in gebruik heb valt niet uit (afkloppen...). Anderen schijnen wel eens last te hebben van uitval van de windmeter-verbinding, maar dat heb ik nooit gehad.
En verder doet bij de TFA de luchtdrukmeting wel eens waar hij zelf zin in heeft. En dat heeft dan niet veel meer met de correcte, actuele waarden van dat moment te maken...

Ik hoop dat je er vast wat aan hebt! Succes verder.

Gr,
Door PA7RM
Ik blaas deze topic even nieuw leven in. Net geregistreerd, maar wat een info.

Ik ben op zoek naar een weerstation voor in gebruik bij APRS (in gebruik bij zendamateurs). Dus aan te sluiten op de PC evt. ook de data via een website naar buiten te brengen. Een apart display zou ook wel handig zijn, zonder bv steeds de PC te moeten opstarten. Maar er zijn zo veel soorten en maten en prijzen. Wie heeft hier al ervaring mee. Liefst draadloos. Zijn er ook systemen waarbij je niet de batterij hoeft te vervangen. Of gaan die lang mee. Niet dat je bv elke maand de mast in moet om de batt. te vervangen.
Ik weet dat er veel keus is. Graag een goed merk.

Voor de vliegclub zijn we op zoek naar een weerstation, waarbij het bereik groot moet zijn, zeker 100 a 200 meter. Mooiste is wanneer er ook een groot display aan gehangen kan worden, zodat je gelijk ziet hoe hard en welke richting de wind waait.

Rob
www.pa7rm.nl
Door alex1972
Mark9012 schrijft:
Goedemiddag,

graag zou ik van jullie wat advies willen m.b.t. het aanschaffen, plaatsen, en verder op internet publiceren van een weerstation.
Wat is de bedoeling:

ik wil een weerstation plaatsen in de tuin van mijn ouders, en de info op internet publiceren.
voor weerstations had ik al gekeken naar een aantal modellen.
Verder ben ik nog een beginner in deze wereld dus wil ook nog geen super dure stations kopen.

modellen die ik op het oog had.

- TFA Nexus PRO
- Oregon WMR200

verder staat de windmeter nu achter in de tuin op een houten, en daarna gasbuis van ongeveer 6.5meter hoog.
Deze steekt niet boven het huis uit, maar staat wel een eind er vandaan.
verder steekt hij wel boven andere dingen uit.
Ook is als eis, mede ook van mijn ouders, dat de temp,regensensor e.d. niet op die hoogte zitten, zij vinden dat niet erg mooi.
is het dus mogelijk bij beide weerstations, de overige sensoren, stations op lage hoogste plaatsen?

Ik heb hier nog een splinternieuwe WMR-88 staan.
Voor 100 euro kan je hem hebben.
Bijlagen
weerstation-6cea3e2cf7cb4a17fa7f2e0aad6b29b0.jpg
weerstation-6cea3e2cf7cb4a17fa7f2e0aad6b29b0.jpg (38.44 KiB) 1986 keer bekeken