Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door WeerStationWoerden
Hallo allemaal .
Ik zit al een tijdje te bedenken wat nu het beste is om te doen .
Ik wil namelijk een extra sensor voor de Davis vantage pro 2 aanschaffen.
Of een nieuwe extra weerstation bv de La Crosse

Als ik het goed heeft heb je voor de Davis dit nodig …..
6372OV Wireless Temp. Station ter waarde van 175€ en nog eens 7714 Radiation Shield ter waarde van 75€ .
Dit samen maakt het 250€ ( tja reken knobbel :- ) )

En nu heb ik eens zitten kijken naar de La Crosse WS-2800 en WS-2801 .
Ook deze 2 weerstations zijn draadloos . dus de sensors kan je overal plaatsen
En kost +_ 200-230€
Het is mijn bedoeling om aan de voorkant van me huis ( noordkant ) een sensor te plaatsen op 10cm .
Dit ivb geen last van bv ingebouwd wat ik dus wel aan de achterkant heb (zuidkant )
De temperaturen lopen hier echt zeer hoog op

Wat te doen ??
Ik wil dus niet de Davis voor zetten ( regenmeter +temp en sorar-uv sensoren )
Dit ivb… zit direct aan een drukke weg .. dus iedereen kan er bij
maar een sensor durf ik hier wel aan

Mvg Gert
Bijlagen
PA151190.JPG
PA151190.JPG (127.83 KiB) 2736 keer bekeken
Door jango
Nadeel van de Davis is dat de temperatuurprobe niet op 1 decimaal meet maar met ongeveer 0.6°.
Zou je dus naar een meting willen van 1 decimaal dan moet je een andere probe aanschaffen , welke hiervoor geschikt zijn zou ik niet weten.
Als iemand dit wel weet zou ik dat graag ook vernemen, aangezien mijn +10 meting ook de afwijking van 0.6° vertoond.

Voordeel van de Davis is dat je deze kan gebruiken met het zelfde Display en dus ook in de zelfde software kan laten meelopen.

Nadeel van de WS 2800 en 2801 is dat je voor deze ook een Radiation Shield nodig hebt, omdat de temperatuur unit van deze stations te klein is en daardoor in de zon te veel zal opwarmen en dus te hoge temperatuur metingen geeft.

succes.

grt. Jan
Door weerstation
Gert, je zou ook voor de 6382OV kunnen kiezen. Dit is een temperatuurvoeler met afscherming. Deze kost ongeveer 220 Euro.

@Jan, voor wat betreft de temperatuurprobe.
I.v.m. de aanschaf hiervan heb ik hier kort geleden nog uitgebreid navraag over gedaan. Het antwoord was; Davis levert geen, en zal voorlopig ook geen sensoren leveren met een kleinere marge dan de huidige 0.6°C.
Door ws vreewijk
Hi Gert,

Al eens gedacht aan 1-wire sensoren.

http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelf ... ent-1-wire

Ik vond de uitbreiding op mn davis echt te gek worden en zocht een alternatief,one wire is perfect te combineren.

Kijk eens onder aan mn site daar vind je drie 1-wire sensor grafieken de bovenste is in de davis weerhut ondergebracht dus vergelijk maar eens met de grafieken iets hoger van de davis.

Lees je maar eens in heb je vragen laat maar weten.

de davis met 0.6 gr stappen slaat nergens op trouwens dat is veel te grof/en duur.
Een 1-wire temp sensor kost een euri of vijf bij conrad enb via e bay een euri.
Enige wat je nodig hebt is een 1-wire to usb adapter van ongeveer 25 euri maar daar kan je zo 9 temp sensors aanhangen.
Ikzelf wou er 3 reken maar uit bij davis wet leaf station 209 euri en elke sensor 59 euri.
Nu alles samen minder als EEN davis sensor.
Met wat trucjes kan er dan een resolutie van 0.0625 graden celius worden gehaald, bij een absolute afwijking van max 0.5 graden aldus de specs.

gr Chris
Door WeerStationWoerden
hallo allemaal
bedankt voor de antwoorden
maar het maakt mij er nu niet echt makkelijker op .. over wat te doen
wat Jan al zegt dat de afscherming nu niet echt goed is van de WS-2800-2801
dat is mogelijk … maar ik ben geen expert om daar over te oordelen
maar wel een goed punt is de software ..nu moet je weer alles overhoop halen om 2 stations draaiend zin te krijgen op je pc .. ik weet dat het allemaal kan

en Harry z’n 6382ov ziet er wel goed uit …het is net de 6372OV maar dan goedkoper en gelijk al met een Radiation Shield en is ook draadloos en dat nu net wat ik zocht .
als ik het goed ziet kan je hier ook meer sensoren aan hangen
maar hoe zit het nu met die 0.6 C
moet ik me hier bij voorstelen 0.6°C - 1.2°C - 1.8°C enz… ?? en niet 0.1°C - 0.2°C - 0.3°C

en Chris
dat ziet er wel leuk uit maar hoe sluit je dat aan ??
kom dat aan de Davis of apart aan je pc
(edit net verder gelezen gaat via USB )
alleen het probleem is al het is een snoer.. en om dat om de plek te krijgen waar ik het wilde
moet ik me tegels en een Palissadeband lichten en vanaf de voorkant van me huis naar de achterkant boven zien te komen en dat gaat ook niet meevallen

tot nu toe vind ik de 1 wire wel een goede en goedkopere oplossing alleen word een probleem
met het aanlegen van de kabel

de 6382OV is volgens mij de oplossing voor hier … het is draadloos dus je bent gelijk klaar
alleen hoe zit het met de 0.6°C

Mvg Gert
Door weerstation
moet ik me hier bij voorstelen 0.6°C - 1.2°C - 1.8°C enz… ??

Ja dat klopt maakt inderdaad stappen van ongeveer 0.6.

Dat ongeveer heeft te maken met het feit dat Davis Fahrenheit als meeteenheid gebruikt en dit omrekent naar Celsius.
Door jango
weerstation schrijft:
moet ik me hier bij voorstelen 0.6°C - 1.2°C - 1.8°C enz… ??

Ja dat klopt maakt inderdaad stappen van ongeveer 0.6.

Dat ongeveer heeft te maken met het feit dat Davis Fahrenheit als meeteenheid gebruikt en dit omrekent naar Celsius.

De meting gaat met afwisselend 0.6 en 0.5 dus 0.6 - 1.1 - 1.7 - 2.2 en verder.

Vind het wel raar dat Davis in de weerstations wel kan laten omrekenen naar 0.1° meetverschil en niet in de extra stations die worden geleverd.
Bij Fahrenheit word toch ook gemeten met 0.1 en dan zou je toch aan een meetverschil komen van hooguit 0.2°.

Maar ligt dat meetverschil aan het station of aan de probe die dat veroorzaakt.
Want als het de probe zou zijn dan zou deze toch ook vervangbaar zijn door een probe die wel de 0.1° kan registreren.

Of zie ik dat helemaal verkeerd.

grt. Jan