De meethoogte is inderdaad een belangrijk gegeven in het registreren van de afkoeling in de nacht. De hoofdsensor van mijn meetstation bevindt zich op 6 m hoogte (vol in de zon, maar wel geventileerd), uit praktische overwegingen. Tevens heb ik een sensor achterin de tuin op 1,5 m hoogte. Zodra de wind wegvalt en het helder weer is, blijkt de sensor op 1,5 m hoogte veel sneller af te koelen dan die op 6 m hoogte. Onder extreme omstandigheden kan dit temperatuurverschil oplopen tot 3 a 4 °C. In de meeste gevallen blijft de afwijking echter beperkt tot 1 of hooguit 2 graden. Zodra er bewolking komt, zie je dat het verschil weer "bijtrekt": de temperatuur op 1,5 m hoogte loopt weer op, terwijl die op 6 m hoogte dan vrijwel constant blijft of maar heel gering oploopt. Mijn doel is om in de nabije toekomst de 6 m temperatuur te corrigeren, zodat deze bij een sterke temperatuurgradient overeenkomt met de temperatuur op 1,5 m hoogte.

Overdag kan ik dit niet doen, omdat de sensor achterin de tuin niet geventileerd is, waardoor bij veel zon ik daar te hoge temperaturen registreer.:dry: De temperatuur op 6 m hoogte wijkt overdag ook maar weinig af van die op 1,5 m hoogte. Wat wel merkbaar is dat de temperatuur wat vertraagd reageert, de maxima treden duidelijk later op en zijn daardoor ook wat lager (tot ca. 0,5 graden) in vergelijking met de omringende officiele weerstations (Volkel en Arcen). Bij bewolkt en/of winderig weer is er geen verschil waar te nemen.B)
Ik ben het verder daarom ook volledig eens met de stelling van Thierry: de locatie van het opgestelde meetstation is een belangrijk gegeven in de betrouwbaarheid van de meting. Een station dat opgesteld staat aan de noordzijde van bebouwing zal inderdaad bij veel zonneschijn een te lage waarde registreren. Echter een station aan de zuidzijde van bebouwing zal om dezelfde reden juist een te hoge waarde registreren(!). Belangrijk is om te bedenken wat je wilt meten, feitelijk de luchttemperatuur die zich in de omgeving bevindt, locale effecten wil je daarbij uitsluiten. De beste locatie voor een weerstation is daarom naar mijn mening een vrije plek, volledig door de zon beschenen, op voldoende afstand van bebouwing, boven een ondergrond van gras of lage vegetatie en op een hoogte van 1,5 m. Maar zoals terecht in dit topic al is opgemerkt: deze omstandigheden zijn niet voor iedereen te bereiken en het zou zonde zijn om al die stations uit te sluiten voor deelname. Ik denk dat er dan weinig stations overblijven;) . Ik ben echter wel van mening dat het goed zou zijn op één of andere manier te kunnen zien in hoeverre de meting voldoet aan de ideale omstandigheden. Dit vooral om vergelijkingen tussen verschillende meetstation beter inzichtelijk te kunnen maken. Ik heb ooit al eens geopperd om met kleurcoderingen te werken, maar ik sta open voor andere suggesties. Het moet in ieder geval een codering zijn, wat niet als doel heeft om stations te kwalificeren, of juist te diskwalificeren.