- 18 nov 2010, 13:16
WinRAR.be schrijft:
Wat de hoogte van de mast betreft: in Utrecht had ik een mast van PVC. Die moest echt getuid worden, ik had zelfs dubbele tuidraden, in de top en halverwege. In Milsbeek gebruik ik een aluminium mast, deze is niet getuid. De mast steekt ruim 4 m boven het hoogste bevestigingspunt uit. Het "zwiepen" van de mast is minimaal, in ieder geval acceptabel genoeg. Enig nadeel: aluminium buizen zijn kostbaar...
jeroenzwart schrijft:[knip]
Conclusie: ik zou de meter op 3 a 4 m boven het hoogste dakvlak plaatsen. Invloeden van de omringende bebouwing zullen zichtbaar blijven, maar daar is geen ontkomen aan. Dichter bij het dakvlak meten zullen denk ik teleurstellende resultaten opleveren.
We zullen eens zien hoe ver we komen. Zoals hoger vermeld zou het om onderhoudstechnische redenen een "zwenkmast" worden. De vraag is hoe stevig we die kunnen bevestigigen op de muur. De mast zal dan 3 ... 4 m boven het dak uitsteken. Wat ons wat doet twijfelen (en bijgevolg kiezen voor eerder 2 m) is dat de vlaggemasten redelijk trillen in de wind. Waarschijnlijk zal hetzelfde fenomeen bij de mast met aneometer ook optreden.
Daar alles kantelbaar moet zijn, is het gebruik van tuidraden eerder moeilijk/onmogelijk.[Knip: meten van temperaturen]
Dus toch beter een mast/arm die buiten het dak/muur komt waardoor de temp. sensor in het ijle zweeft?
Wat de hoogte van de mast betreft: in Utrecht had ik een mast van PVC. Die moest echt getuid worden, ik had zelfs dubbele tuidraden, in de top en halverwege. In Milsbeek gebruik ik een aluminium mast, deze is niet getuid. De mast steekt ruim 4 m boven het hoogste bevestigingspunt uit. Het "zwiepen" van de mast is minimaal, in ieder geval acceptabel genoeg. Enig nadeel: aluminium buizen zijn kostbaar...