Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Willie
Hallo heren,
Ik gebruik ook een cresta en een nexus, maar daar naast ook nog een oregon en een kwik maxima minima en een alcohol in de zelfde weerkast.
En er zijn natuurlijk afwijkingen maar die zitten alle binnen een halve graad op de alcohol na.
De meest betrouwbare is de ?? .
De digitale drie (oregon nexus cresta)zitten bij me max 0,3 graad bij verschillende temperaturen van elkaar. Bij hogeretemperaturen is de afwijking het grootst max 0,3 gr.
Rond de nul is dit bij de oregon 0,1 gr hoger dan de cresta en nexus, die staan dan gelijk.
De kwik bijna altijd gelijk met de cresta en Nexus maar deze is moeilijk af te lezen heeft geen tiende er op staan, maar de staafjes( maxima minima) kan ik wel met een schuifmaat na meten, zodat ik zo min mogelijk afwijking heb.
De alcohol wijkt af tot max 1 gr. maar welke nu de beste is ??????:S
Door JPC
Welke goed is, is zo niet te zeggen. Die 0.3 verschil tussen de digitale sensors kan komen door de plaatsing. Vooral als de zon schijnt hoeft de temperatuur niet overal hetzelfde te zijn in je hut. Dus kun je ze eens van plaats verwisselen, en kijken hoe ze dan tot elkaar verhouden. Misschien kom je tot de ontdekking dat alleen de plaatsing het verschil maakt. Maar dan weet je nog niet wat de juiste temperatuur is. (Zelf heb ik, zoals je wel zult begrijpen, wel enig vertrouwen in de digitale sensors van Cresta en Nexus gekregen.)