Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door nolversteeg
Hio Kris,
Volgens mij heb je 2 problemen, 1e is de offset van de temperatuur, en 2e is de afscherming voor de zon, als je de 2 lijnen aan het begin op elkaar legt zie je haast een gelijk verloop alleen als het warmer wordt gaat hij aan de haal, kan ook zijn dat er iets aan de hand is met het systeem (zero en span) maar dat is niet op alle programma's in te stellen wat ik weet wel bij VWS.

Gr. Nol
Door relin
Ik denk te weten over welk station het gaat (komt lekker bier vandaan ;) ). Kan de hoogte van de vestigingsplaats ermee te maken hebben? Dorp meetstation +65mtr Nap en bv "naastgelegen" dorp/stad +25mtr Nap.

Groeten Remko
Door jeroenzwart
Is er al gedacht aan het volgende: de situatie van het weerstation? Als het station in een soort kom is gelegen kan de temperatuur bij helder en windstil weer gemakkelijk vele graden lager uitvallen dan van omringende weerstations. Dit heeft te maken met het fenomeen dat de koude lucht de kom niet uit kan stromen, waardoor daar zich koude lucht verzameld. Weerstations als Ell en Wijk aan Zee van de officiële KNMI-stations zijn voorbeelden daarvan. Deze stations laten in de genoemde situatie veel lagere nachttemperaturen zien dan de omringende stations. Het fenomeen kan ook optreden in de buurt van een hoge heuvelrug. Milsbeek (mijn station) is zo'n geval: bij een zwakke zuidelijke wind moet de lucht de heuvelrug op, wat moeizaam gaat. In dat geval verzameld zich koude lucht voor de "berg" en wordt het er windstil. Afgelopen nacht was een perfect voorbeeld daarvan! Het haalde zelfs het RTL-weerbericht. Helga van Leur meldde dat het tot 7,5°C was afgekoeld in Noord Limburg. Milsbeek had een minimum van 7,7°C, terwijl alle omringende weerstations tussen 10 tot 12°C als minimum weergaven!

Groet, Jeroen
Door Overijse
Thx om mee te denken allemaal, we gaan er nog uitkomen.

@ Remko hebben ze brouwerijen dan in NL, dacht dat dat limonade was :blush: :blush:

Grtz
Kris

PS: zal morgen een nieuwe snapshot plaatsen, kan elk er terug zijn op of aanmerkingen op geven.
Door jango
De makkelijkste weg om er achter te komen is misschien wel om het station zelf te vragen.
De beheerder ervan weet waarschijnlijk wel waardoor dit komt.
En om welk station het gaat is via de startpagina wel te vinden.

En kris niet alleen in België maken ze bier maar in Nederland hebben ze ook wel van die goede brouwerijen.

Ze maken hier echt niet alleen paardenzijk.

grt Jan
Door Overijse
jango schrijft:
De makkelijkste weg om er achter te komen is misschien wel om het station zelf te vragen.
De beheerder ervan weet waarschijnlijk wel waardoor dit komt.
En om welk station het gaat is via de startpagina wel te vinden.

En kris niet alleen in België maken ze bier maar in Nederland hebben ze ook wel van die goede brouwerijen.

Ze maken hier echt niet alleen paardenzijk.

grt Jan

Hey Jan,

Ook thx voor je reactie, heb je goede raad opgevolgd en een PM gezonden om meer over de lokale situatie te weten te komen.

OFFTOPIC
Lang geleden dat ik nog bier gedronken heb in NL dan, en in die tijd werd de NL pils altijd in van die kleine glaasjes uitgeschonken naar ik me nog herinner, daarmee de verwijzing naar limonade. Of dit laatste nu nog het geval is kan ik dus niet zeggen.

Wie, wat, hoe, wanneer en hoeveel goede brouwerijen heeft zal mij echter worst wezen, zolang het maar smaakt dat is het belangrijkste.

Grtz
Kris
Door wsEpe
Er zijn meer plaatsen waar de temperatuur 's nachts hard onderuit kunnen gaan. Hier op de veluwe zijn er zelfs 2 met dit verschijnsel en in mindere mate nog 2 andere.
Deze stations liggen door de heuvels ook relatief laag tov de omgeving en in combinatie met zandgrond en dat de wind vaak wegvalt, ze veel uitstraling hebben.
De vergelijking met 10 andere stations is wellicht iets teveel. Zeker hier is een 25 km radius te groot.
Door Overijse
Alles lijkt gestabiliseerd hierbij de snapshot

Reden : ?????? blijf in de haren krabben.

Grtz
Kris
Bijlagen
gemtemp-2fd04ac8b43dd1e31b9623d387b854e3.png
gemtemp-2fd04ac8b43dd1e31b9623d387b854e3.png (8.17 KiB) 3410 keer bekeken
Door fotogw
Hallo allemaal,

Zoals Wilco van WSEpe al meldt doet zich het verschijnsel van het "vollopen" van een laaggelegen kom hier op mijn weerstation ook voor. De afgelopen maanden zelfs nog sterker, doordat mijn meetlokatie rondom in de maïs stond. Vanaf nu zal WSVierhouten wel weer lager meten dan hier. De maïs is gisteren geoogst.
Ik heb me er zelf in het begin ook over verbaasd, maar de verschillen hierdoor kunnen aanzienlijk zijn, tot zelfs meer dan 2 graden. Opvallend is dan dat het verschil tussen de T10cm en de T op 150cm kleiner wordt door het "vollopen" van de lagere grond. En daarbij straalt zandgrond in de nacht de warmte sneller af dan vastere bodems, zoals klei.

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door fotogw
Hier een leuke tool om de hoogtecontouren van je omgeving te zien.

http://www.ahn.nl/viewer

En hierbij de hoogtekaart voor mijn omgeving, net daarin de exacte plek van mijn meetopstelling. Duidelijk is de komvorm in het landschap te zien. Volgens mij de reden voor de lage metingen

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Bijlagen
Schermafbeelding.jpg
Schermafbeelding.jpg (149.26 KiB) 3410 keer bekeken