Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door jeroenzwart
Overijse schrijft:
Alles lijkt gestabiliseerd hierbij de snapshot

Reden : ?????? blijf in de haren krabben.

Grtz
Kris

Volgens mij geeft het snapshot perfect aan wat er hand is(!), zie mijn reactie eerder in dit topic. Vroeg in de nacht is de afwijking het grootst: toen was het helder. Later in de nacht kwam er steeds meer bewolking en verdwijnt dus het effect van de locale ligging. Je ziet prachtig dat het verschil oploopt op het moment dat een opklaring overtrekt (de dippen in de dalende gemiddelde temperatuur) en weer afneemt als de bewolking terugkeert. Mijn weerstation vertoonde afgelopen nacht eenzelfde beeld en dat leverde ditmaal de laagste temperatuur op van alle stations voor vandaag in Nederland. Gisteren was dat ook al het geval, alleen Schinnen gaf toen een lagere temperatuur, maar dat station ligt vermoedelijk ook in een soort kom. De laagste temperatuur trad op vroeg in de morgen (tegen 6.00), daarna werd het bewolkt en liep de temperatuur weer in een rap tempo op. Tegen 8.00 was het verschil met omliggende stations alweer verdwenen...

groet, Jeroen
Door Overijse
Thx voor de antwoorden allemaal en maar goed ook dat ik het in de groep gesmeten heb, anders zou betrokken station onschuldig op --- gegaan zijn.

+ nog een punt bijgeleerd.

Grtz
Kris
Door WeerstationSchinnen
Beste allemaal,

ik werd door Kris op dit topic gewezen omdat het over mijn weerstation gaat. Inderdaad gelegen in Schinnen (daar waar het uitstekende Alfa bier gebrouwen wordt).

Het weerstation ligt inderdaad in een kom, aan de rand van een moerasgebied, redelijk beschut door hoge bomen aan de zuidzijde. Zie onderstaande hoogtekaart.

De verschillen met omliggende weerstations was mij al opgevallen bij www.awekas.at, en daar was mijn conclusie al dat in dit soort omstandigheden een vergelijk met andere weerstations in een te groot gebied mank gaat. Dit varieert in dit geval bij een straal van 25 km in een hoogteverschil van ruim 300 meter en diverse uiteenlopende bodems (zandgronden, heide, klei). In een straal van ca. 1 km van mijn station is het hoogteverschil al ca. 60 meter, waarbij mijn station nagenoeg in het diepste gedeelte is gelegen.

Zo zie je maar weer dat lokaal grote verschillen kunnen optreden.

Groet,
Maurice,
(weerstation schinnen)
Door WeerstationSchinnen
en nu hopen dat het plaatje wel geplaatst wordt :S
Bijlagen
weerstation_schinnen.png
weerstation_schinnen.png (81 KiB) 3278 keer bekeken
Door jango
Hele discussie gevoerd?

Eindelijk zijn we er uit wat de oorzaak is en dat het dus geen verkeerde waarden zijn maar dat gewoon de ligging van het station de oorzaak is dat deze verschillen optreden.

Wat schetst nou mijn verbazing?
De hele dag heeft Schinnen, het station waar dit topic over gaat, het laagste minimum gehad.
Tot aan de avond, en dus om de een of andere duistere reden ineens een ander station het de laagste meting van vandaag heeft , die echter wel hoger is als deze.

Het afwijkings-verschil daar gelaten, het is meer dan 4° vind ik dat op dit station zeker een uitzondering kan berusten, gezien de uitkomst van dit topic.

Ik zie de laatste weken nog bij regelmaat wel stations blijvend op de extreme pagina, die door storingen daar zeker niet thuis horen.

Hiervan melding gemaakt worden ze bij lange na niet alle verwijderd.

Groet Jan.
Door jeroenzwart
jango schrijft:
Hele discussie gevoerd?

Eindelijk zijn we er uit wat de oorzaak is en dat het dus geen verkeerde waarden zijn maar dat gewoon de ligging van het station de oorzaak is dat deze verschillen optreden.

De hele dag heeft Schinnen, het station waar dit topic over gaat, het laagste minimum gehad.
Tot aan de avond, en dus om de een of andere duistere reden ineens een ander station het de laagste meting van vandaag heeft , die echter wel hoger is als deze.

Het afwijkings-verschil daar gelaten, het is meer dan 4° vind ik dat op dit station zeker een uitzondering kan berusten, gezien de uitkomst van dit topic.

Ik zie de laatste weken nog bij regelmaat wel stations blijvend op de extreme pagina, die door storingen daar zeker niet thuis horen.

Groet Jan.

Ben dit met je eens, Jan. Het wordt tijd dat de foute meetdata er automatisch uitgefilterd worden. En, waar ik al eerder voor gepleit heb, het filter dient locatie-afhankelijk te zijn. Enkele stations, zoals dat van Schinnen, maar ook die van mij zelf, vertonen bij helder en rustig weer grote verschillen die wel kunnen oplopen tot 5 graden ten opzichte van de omringende stations. Die verschillen worden vrijwel volledig veroorzaakt door de ligging van het station, dus bepaald geen reden om deze uit de extremenlijst te filteren. Ik hoop binnenkort wat tijd te vinden om een voorstel te doen voor een filter...

Groet, Jeroen
Door Overijse
jango schrijft:
Hele discussie gevoerd?

Groet Jan.

Gewoon om te laten weten dat er op Schinnen geen uitsluiting geweest is, en er ook geen opstaat. Hoe het komt dat hij niet meer bij de extremenpagina verschijnt ??? Misschien het automatische filter die op de extremenpagina in werking schiet.

Grtz
Kris
Door SvenP
jeroenzwart schrijft:

Ben dit met je eens, Jan. Het wordt tijd dat de foute meetdata er automatisch uitgefilterd worden. En, waar ik al eerder voor gepleit heb, het filter dient locatie-afhankelijk te zijn. Enkele stations, zoals dat van Schinnen, maar ook die van mij zelf, vertonen bij helder en rustig weer grote verschillen die wel kunnen oplopen tot 5 graden ten opzichte van de omringende stations. Die verschillen worden vrijwel volledig veroorzaakt door de ligging van het station, dus bepaald geen reden om deze uit de extremenlijst te filteren. Ik hoop binnenkort wat tijd te vinden om een voorstel te doen voor een filter...

Groet, Jeroen

Hallo,

Ik weet niet of hetgeen ik nu opschrijf (wat ik geleerd heb bij de statistiekcolleges) al wordt toegepast, maar zo niet dan zou het misschien een optie kunnen zijn. Of het dat ook is dat is aan jullie :)

Het uitvoeren van een Dixon's Q test waarbij de waarde die uit deze formule komt vergeleken wordt met de t-value. Dit is een methode om uitbijters eruit te halen. Deze t-value is afhankelijk van het aantal (in dit geval) weerstations dat je meeneemt. Deze toets kan dus uitgevoerd worden door bv alle stations binnen 25km mee te nemen in de formule.

Echter, wanneer bv 5 stations binnen 25km 6.0, 6.1, 6.3, 5,9 meten en jij als 5e station 3.9 als gevolg van zo'n bel dat de 3.9 eruit wordt gehaald. Met als reden dat de overige 4 temperaturen erg dicht bij elkaar liggen. Maar dat houd wel in dat wanneer je 5.1, 5.9, 6.7, 7.0 hebt en jij als 5e station 3.9 dat deze waarde wel wordt meegenomen bij de gemiddelde omdat de spreiding tussen de andere 4 waarnemening verder uit elkaar liggen.

Mvg,
Sven
Door tjabine
Ok, maar gaat dit verhaal ook op als het bewolkt is en vrij stabiel?
Kan het dan ook echt zo veel kouder zijn in zo'n put?
Bij was namelijk het verschil aan de grond en op normale meet hoogte vrijwel gelijk.
Bijlagen
grafieken_gemtemp-06bc294678888edea08a093beb4dd279.png
grafieken_gemtemp-06bc294678888edea08a093beb4dd279.png (8.59 KiB) 3278 keer bekeken
Door Snarf2000
Afgelopen 20 uur storing gehad met WD.
Eens per ca 8 uren kwam er een kleine update in de weerdata.
Gelukkig zitten er niet veel verschillen in de T-min en T-max.
Anders was het bij vandaag ook grijs geweest.
Nu draait alles weer door een backup van wdisplay.ini terug te zetten van 2 dagen eerder.
De grafiek geeft maar minimale verschillen voor een uitsluiting.
Pfff, heb ik even geluk.

Hier mijn grafiekje.

Frans
.

Oeps, deze moest in sterren en streepjes topic.
Bijlagen
tempdongjum.JPG
tempdongjum.JPG (41.26 KiB) 3278 keer bekeken