Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door meteobergen
Heb je weer het alombekende verhaal van een koe in zijn kont kijken Willie.
Aldoende leert men....door schade en schande....We wachten het eerste vleugje af!
Al voedselpakketten ingeslagen ??

:woohoo:

Gr Siets Meteo Bergen
Door ws vreewijk
Hi Willy,

ik had al even op je shout gereageerd maar misschien dat er meer mensen ooit tegen dit probleem oplopen,vandaar dat ik het hier ook nog even post.

Je gebruikt oplaadbare batterijen die heb je nieuw in je nieuwe windmeter gedaan echter die dingen moet je eerst eens goed opladen want de zon is in wintertijd niet krachtig genoeg om ze met je solar paneeltje eens goed vol te laden.
Bovendien behalen ze pas de volle capaciteit na een paar keer opladen.

Maar misschien roep ik te snel en had je dat wel gedaan.Zoniet vrees ik dat ze totaal leeg zijn en mogelijk niet op spanning komen.

gr Chris
Door Willie
Het is inderdaad een solar met accu maar er zitten ook nog batterijen in extra zwaar 2900 mHa lithium van MEC en die zijn nooit oplaadbaar. Wel de accu.
Als de accu leeg is nemen de lithium het over en deze zouden het zeker een jaar vol moeten kunnen houden zonder accu, Ik denk dat er zich een storing heeft voorgedaan in de windmeter, maar de mast naar ondernemen heb ik de buurman bij nodig en die is er nu even niet.
Heb de oude windmeter waar alle batterijen en accu uitwaren op een andere plaats tijdelijk gehangen maar daar hangt hij 4 meter te laag en ook verder van de console, maar hij doet het en beter iets dan niets.
Als het weer het weer toelaat( moet op het dak) en de buurman tijd heeft gaat de nieuwe naar onderen en doe ik een reset om te kijken of hij het dan doet en anders zal hij retour Zoetermeer moeten.

Ps is er iemand die weet wat er gebeurd als er twee windmeters gaan werken krijg ik dan twee keer de richting en etz door????
Door Willie
Om even een misverstand uit de weg te ruimen!

TFA Pro heeft een solar cel en die laad een accu op die in de windmeter zit. is aangesloten met een stekker in de batterij ruimte.
De batterijen zijn een backup voor de accu en worden niet door de solar cel geladen.
Lithium batterijen die ik er ook in heb kunnen ook niet opgeladen worden.
Maar hebben tijdens kou een betere prestatie als andere. Tijdens de winter laad de accu even iets minder als in de zomer, omdat de zon lager staat is de licht inval anders is ( scherm licht bijna plat) . Het heeft niets met warmte te maken.
Bij mij werd de accu na 2 jaar ook iets minder. losse accu`s zijn te verkrijgen.
Door ws vreewijk
:) Ja dan is dat zeker niet de oorzaak Willy dan zou die op de gewone batts moeten draaien.
En een goeie buur is beter als een verre vriend :cheer:

In elk geval heb je weer meting , ik hoor vanzelf via de shout hoe het afloopt want ben wel benieuwd naar de oorzaak-oplossing.

gr Chris
Door Hans1960
Heb vanmiddag de windmeter er ook even af gehad omdat ik ook problemen had met het wegvallen van de gegevens , De twee originele batterijen die er nu 2 jaar in hebben gezeten gaven alle bij 1,6 volt aan op de meter, en het accu pakje zelfs 4,2 volt terwijl dat 3,6 hoort te zijn !!
Heb toch de batterijen voor de zekerheid vervangen voor nieuwe duracell,s dus nu maar even weer afwachten .

Hans.
Door hanszzz
Hihi :) toch maar voor de TopCraft batt gegaan zitten er nu in nou ben zeer benieuwd tot over een jaar dacht ik zo met een batt wissel :laugh:

Grt Hans
Door Wietse
Inmiddels ook Energizer Lithium batterijen in mijn sensoren. Hier wel 40 km totaal voor gefietst naar Hengelo en ook nog aardig aan de prijs :(.
Nergens verkrijgbaar, kom ik paar dagen later bij de Action zie ik ze daar ook hangen (2 stuks) €3,99.
Balen, in iedergeval gaan ze lang mee :).

Stukje geciteerd van Weerwoord, waar ook uit blijkt dat Lithium het beste zijn.

Naast Alkalinebatterijen kennen we ook andere soorten batterijen. De goedkoopste coolpix batterij verliest bij afkoeling al gauw haar spanning en daardoor treden er snel storingen op. De Alkaline batterij gaat in dezelfde sensor tussen 9 - 12 maanden mee, daarna geeft de batterij zich op. Bij extreme hitte en kou verliest de batterij eerder zijn levensduur.

De Lithium batterij is het best. Hij gaat 3 jaar mee en geeft bij grote temperatuursverschillen geen lagere spanning. Bovendien wegen Lithium batterijen minder. <- Kan ik inderdaad bevestigen, ik merkte het direct! ->
Om buitensensoren te kunnen voeden is het gebruik van Lithium aanbevolen, zeker als de windmeter hoog geplaatst is. Je hoeft ze veel minder vaak te verwisselen. Ook het gebruik van Lithium batterijen in de console is zinvol.
Dus... Minder ongemak in het gebruik...