Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door forsurh
Mijn systeem staat naar nijn idee vrij genoeg, maar het komende onweerseizoen moet dat doen blijken. Wat ik wel meet zijn af en toe losse inslagen op de noordzee, vergeleken met blitzortung/strikestar klopt dat ook.

Ook als het rommelt in de buurt van Italie (afgelopen dagen) krijg ik dat mee. De afstand alleen klopt niet helemaal, ze worden iets te dichtbij geplot. Maar ik ben het met marcel eens, ik heb hem voor ca tot 200km, de rest geeft een leuke indicatie.

Doordat ik ook WASP toon op de pagina krijg ik voor verdere afstanden een duidelijk beeld.

Voor wat betreft de constructie. Ik heb voor de voet een 40mm buis gebruikt en deze met bochten in een vierkant gemaakt. Daartussen heb ikn met 2x een t-stuk 40mm een dwarsbalk gemaakt. In deze dwarsbalk(buis) zit halverwege weer een tstuk rechtopstaand zodat ik daar de vertikale buis in kon monteren.

Zo krijg je een voet van ca 40x40 cm met in het midden een mogelijkheid om de verticale buis te monteren.

Dit geheel heb ik verzwaard door vol te gieten met cement , zo'n 10 kilo.

Door het grotere oppervlak kiept ie niet om en het heeft ook nog eens gewicht.

Hoe de rest eruit ziet zie je op de foto's. Halverwege is de UTP kabel via een t-stuk ingevoerd. Het geheel staat ca 1 meter boven het plat-dak. Qua constructie van het antennehuis vrijwel identiek aan die van jou oxize!

Niet vergeten een condensgaatje te maken....:)

Totaal zit ik op 9 meter, we zullen zien wat het deze zomer oplevert!

De antenne is trouwens gemonteerd met tyribs door de behuizing heen, daarna weer afgekit....Kun je wel zien op onderstaande hi-res foto's...

http://webdisk.planet.nl/veld4459/publiek/album/Private/DSC00254.JPG

http://webdisk.planet.nl/veld4459/publiek/album/Private/DSC00255.JPG

@ Marcel;

Dit is wat ik kon vinden over de bliksemdetectie. Volgens mij hetzelfde als boltek, maar dan professioneler.

http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained_subject_detail.jsp?id=3009

http://www.knmi.nl/VinkCMS/news_detail.jsp?id=6191

http://www.knmi.nl/kenniscentrum/klu_bliksemdetectie.html

Mogelijk had je dit al een keer gelezen....:)

Knmi levert de gegevens aan buienradar toch?

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door wsp
@Wisse,

bedankt voor de duidelijke mooie foto.
Inderdaad bij jouw staat die flinkk vrij en wees blij met dat dak he ;-)
Ik heb hier een flink spits dak en d epannen kunnen mijn gewicht niet waarderen, ook door het gewicht, maar ook door dat het een oud huisje is met zeer oude pandakken, di enatuurlijk goed zijn en passen bij oude huizen, maar een vervanger is een naald zoeken in de pannen slopen bedrijfjes ;-)

Daarbij moet ik weer ergens een lange ladder huren of lenen, wat dat betreft zit ik wat slechtjes, daarom hangt bij mij de antennen onder het dak.

Misschien dat ik van de zomer ook zoiets ga maken als jullie, kijken of ik danminder storingen heb.

Daarbij moet ik zeggen dat hier niks geplot wordt als ik zelf iets inschakel, geen TL buis lamp of mixxer van huize mevrouw voor te koken.
dat heb ik gelukkig niet.

Maar toch bedankt voor d einfo's Wisse, ga ze strakjes eens goed door lezen, eerst eventjes gana werken tot morgen vroeg, hahaha en dan met al die gekke op straat, carnaval, handjes vol werk nu.

groetjes.
Door Oxize
Antenne behuizing lijkt precies hetzelfde ja. Alleen me voet is anders. Het is te hopen dat het gewicht kan tegenhouden bij snelle windvlagen, anders verstevig ik hem nog wel even.

Zover wat ik uit het verhaaltje uitmaakt van de KNMI onweer detectie, gebruiken hun ook een driehoeks meting. Dat is een soort gelijk iets wat strikestar doet. Ik denk dat de apparatuur van KNMI niet veel verschilt van de onze. Gebruikt dezelfde techniek. Denk dat alleen de hardware iets duurzamer/kwalitatief beter is.

Het voordeel van KNMI-stations is dat deze altijd op een open plek staan zonder invloeden van andere apparatuur. Ze staan meestal altijd buitenaf gelegen, waardoor ze accurate gegevens kunnen behalen.

Als Astrogenic nu ook het probleem van plotten op zeer dichte afstand weet op te lossen in Nexstorm 2 ben ik helemaal blij. Het blijkt dat in de huidige versie zeer dichte inslagen overal op de kaart geplot worden.

Die jongens van Astrogenic zijn echt niet dom, dus ik ben benieuwd waarmee ze komen in Maart/April 2009 (komt de nieuwe versie uit).
Door wsp
forsurh schrijft:
Ja ik ben ook zeer benieuwd naar die Nexstorm 2.0. Waar heb je dat trouwens weg dat hij in maart of april uitkomt Oxize?

Groeten,
Wisse

Ja dat vindt ik ook info waar ik vrolijk van wordt ;-)
Daar houden wij wel van ;-)
Hou mij aub op de hoogte, ik vergeet wel eens wat, hihihi.
Door forsurh
Ik heb er nog eentje.

Mijn antenne staat uitgericht met een magnetisch kompas.

Maar wat is nu de huidige declinatie van Nederland. (Volgens mij ongeveer 0?) En stel je dit dan als + of - in?

Groeten,
Wisse
Door Oxize
Huidige declinatie voor NL is 0.4 graad west. Je kan hem gewoon op magnetisch noord houden. Die 0.4 is bijna niet uit te meten met een kompas.

Over nexstorm 2.0: Relko (Astrogenic) heeft ergens in een topic neergezet dat ie rond april uitkwam.
Door forsurh
Dit is wat er staat op het Astrogenic forum, dus wat de datum betreft heb je wel gelijk.

Kijk vooral eens naar de link, dan ziet het er toch een stuk anders uit.

StormVue 1.x will eventually be replaced by StormVue 2 which is going to be a derivative of the StrikeStar Lightning Tracker (SSLT) applet;
http://www.strikestarus.com/SSLT/sslt.html

In contrast to the click-area-to-zoom sensitive map in SSLT, the new StormVue will support nested zoom levels, so basically you'll be able to decide exactly how many zoom levels, and the individual zoom range of each level.

I'm not going to give you any release time frame or date because I do not want to put any pressure on the development process (i.e. myself) and produce something half baked just to keep a deadline. Development has however started and is ongoing.

Now, there are a lot of things that needs to be done here but my goal is to have the closed beta program going by the end of this year (2008), and the public one at some point at the beginning of next year.

-= Bron Astrogenic =-

Ben verder benieuwd!

Er komt in ieder geval een beta voor strikstar users.

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door Oxize
Voor het StormVue word deze ook uitgebracht. Misschien dat ze StormVue 2 and StrikeStar bedoelen.

Ieder geval verwachten ook nog wel aanpassingen aan nexstorm zelf dit jaar. Of dit in een geheel nieuwe versie komt of via een kleine update het maakt mij niet zoveel uit. Update zijn altijd beter dan niks.

[edit]
I'm currently working on StormVue2 which will be scalable both up and downwards. Not making any promises but I anticipate that the first public beta version should be available no later than March this year.

Bovenstaande zei Relko. Gaat dus om StormVue2 en waarschijnlijk dus ook StrikeStar. Zijn bijna hetzelfde. Niet Nexstorm zelf dus. Maargoed wat ik al zei, ik verwacht daar nog wel kleine updates van.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10