Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door woodyf4u
Inmiddels lees ik hier nu enkele maanden mee en ben de laatste weken ook zelf actief op dit forum.
En ondertussen wil ik toch wel graag kijken of ik misschien zelf ook een weerstation kan gaan opzetten.
Uiteraard dan wel met de mogelijkheid om die data ook online te publiceren.

Ik heb al heel veel topics zitten lezen over weerstations, ervaringen en de benodigde software. Sommige van die berichten waren al weer twee jaar geleden gepost.

Nu wil ik graag weten wat ik zou moeten aanschaffen om (betaalbaar) te kunnen starten.

Kan iemand hier een soort boodschappenlijstje als reactie plaatsen.
Ik denk dan aan de meetapparatuur (het weerstation), hoe te koppelen op lokaal netwerk, welke software is nodig, de datalogger, de tools om gegevens te uploaden, enz. En het liefst met globale prijzen, zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Ik weet niet of dat volgens de forum-regels mag, maar misschien kan iemand mij een tip geven over een goede leverancier in de omgeving van Deventer. Als dit niet in een topic mag, dan graag via een PM.

Ik weet dat ik misschien vraag naar de bekende weg, maar voor mij is dit allemaal vrij nieuw. En als ik het ga doen, dan wil ik het graag wel goed doen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Door baroman
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, er zijn veel weerstations te koop tegen schappelijke prijzen.:)
Je kunt dus eens kijken wat voor weerstation er bij je past, en wat je wilt meten.:laugh:
Ik meet zelf met de Weather Monitor II van Davis deze heb ik al 15 jaar echt een geweldig weerstation maar helaas niet meer tekoop. Ik geef zelf de voorkeur aan een Davis weerstation.;)
Voordat je tot actie overgaat wacht even op meer respons, er zijn weeramateurs die precies weten welk weerstation een aanrader is!

Groeten Ronnie..
Door Meteo Delfzijl
@admin: graag verplaatsen naar TOPIC: Wat heb ik allemaal nodig om te beginnen?

Als jet het geld er voor over hebt de VP2 bekabeld. Ik ga er wel vanuit dat je zo lang mogelijk weergegevens wilt verzamelen en delen via het internet. De VP2 is de betere onder de weerstations. Ik heb alvast een handleiding gemaakt wat je allemaal moet doen en waar je op moet letten als je een VP aanschaft. Ik heb hier nog meer informatie over allerlei zaken staan. FAQ: http://www.meteoactueel.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=2911&Itemid=872

Mocht je nog meer willen weten? Mail ff.
Door woodyf4u
Dank voor jullie eerste racties.
Ik heb vandaag (het regende toch :) ) maar eens wat verder het internet afgespeurd.

Ik zie dan prijzen van een paar tientjes tot een paar duizend euro.
Als ik kijk bij de weerstations die ook kunnen communiceren met internet dan liggen de prijzen al in de honderden euro's.

Zelf hoopte ik voor max. 300 euro een heel eind te zijn, maar ik ben bang dat dit wat te voorbarig is.
Ik zag op een website dit lijstje:
-- Datum en tijd
-- Weersvoorspelling
-- Binnen- en buitentemperatuur
-- Luchtvochtigheid binnen én buiten
-- Mogelijk wind- en/of regenmeter
-- PC/internet aansluiting

LaCrosse is duidelijk goedkoper dan Davis, maar ik krijg de indruk dat de Davis ook wel de topper is onder de weerstations.
Maar dan zie ik ook nog Cresta, Oregon, TFA, Bresser, Irox, enz.
En de prijzen verschillen nogal.

Belangrijk is dat de datalogger-optie erbij zit. Ik zag ook dat er bij Davis de mogelijkheid bestaat om rechtstreeks naar een website te uploaden met de IP-software via de router.
Heeft alleen Davis dat, of zijn er nog anderen die dit ook leveren?
Of is het juist wel handig om via de PC te werken, zodat je lokaal ook nog wat met de weer-info kunt?

Veel vragen hè?
Wie helpt mij met met een betaalbaar boodschappenlijstje op weg?
Als het kan, zou de opbouw in modules ook een optie zijn, zodat ik per module even kan sparen en zo langzaamaan de weerstation-set compleet kan maken.
Door petergroeneveld
woodyf4u schrijft:
..................
Als het kan, zou de opbouw in modules ook een optie zijn, zodat ik per module even kan sparen en zo langzaam aan de weerstation-set compleet kan maken.

Losse modules zijn altijd duurder tenminste bij Davis, even langer sparen en dan alles in één koop is natuurlijk goedkoper. ;)
Door weatherservice
klopt als een bus, heb zelf deze vakantie 1700 euro geïnvesteerd om alles direct kwaliteitsvol te hebben.

Boltek LD-250 (stormchase + town)
Davis VP2
Extra beeldscherm LCD 20.1 inch van HP
Gekoelde server om de weerstationgegevens 24/24 te ontvangen etc..

Nu nog een satelliet-ontvanger and i'm done = LOL :D

Cheers