Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door weerzoetermeer
Hallo allemaal!

Af en toe schieten er van die dingen naar binnen waar ik maar aan blijf denken zonder er echt uit te komen. Zo ook de volgende situatie die vaak gebruikt wordt door weeramateurs om toch acceptabele metingen te verrichten ten opzichte van hun collega weeramateurs in de directe omgeving.

‘Het plaatsen van een temperatuursensor in de schaduw. Hiermee bedoel ik dus een temperatuur sensor die niet in de zon staat, ook de eventuele weerhut waar de sensor in staat, staat niet in de zon.’

De vraag die in mij opkomt is of dit nou de juiste opstelling is? Een temperatuur sensor dient natuurlijk niet in het directe zonlicht te staan, dat is wel duidelijk. Het beste is een daarvoor een geschikte weerhut te gebruiken die in de handel te verkrijgen zijn of er eentje zelf te maken. Maar waar zet je deze weerhut nou neer? Bij het KNMI staan ze gewoon op het meetveld vol in de zon. Weeramateurs zetten deze weerhutten nog wel eens aan de noord kant van een woning of gebouw neer zodat de weerhut niet in de zon komt te staan. Maar is dit nou de juiste wijze van meten. Het lijkt mij dat op de locatie aan het noorden een verkeerde meting wordt gedaan omdat de directe omgeving niet wordt opgewarmd door de zon en daardoor te koud zal blijven. Zo zal dit ook gelden voor een plek onder een flinke boom.

Mijn stelling is deze is:

Wil je de echte omgevingstemperatuur meten van jouw locatie zal je de weerhut, met daarin je temperatuursensor, in de volle zon moeten opstellen. Uiteraard is het hierbij van belang dat je zorgt voor voldoende lucht verplaatsing op en rond je meetlocatie.

Eens of oneens? Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Gr.
Thierry
Door Snarf2000
Helemaal mee eens.

Daarom heb ik de ISS op 2.5 meter hoogte staan aan de noordkant van mijn woning.
In de winter periode komt de ISS dan nog mooi in de zon te staan.
Als hij op 1.5 meter zou komen te staan, dan stond hij de hele dag in de schaduw van mijn woning.

De temperatuur heb ik geprobeert zo nauwkeurig mogelijk te kalibreren met meerdere termometers op 1.5 meter hoogte.

Na ruim 2,5 jaar ben ik zeer tevreden over de locatie van mijn ISS.
De metingen kloppen met grote regelmaat met stations en waarnemers uit de buurt.

Daarbij heb ik er ook nog een 12V ventilator (processor) boven de temp/hum sensor gemonteerd om een constante luchtsroming te hebben tussen de schotels

Dus wat mij betreft: In de volle zon plaatsen.

Frans
Door Regards
Daar ben ik het ook met je eens Thierry.

Zelf heb ik heb ook in de volle zon staan op ongeveer 2.20m, een half uur na zon's opkomst en een uur voor de zon zakt staat hij continu in de zon te 'bakken' (dit als er geen wolken zijn natuurlijk :huh: ).

Ik heb er ook zelf een PC fan in gemaakt, moet hier alleen iets anders op verzinnen want die dingen gaan zeer snel kaduuk (zijn ze natuurlijk ook niet voor gemaakt).

Voorlopig kan ik daar ff niets aan doen, heb dinsdag een hernia operatie ondergaan, ik slik ook veel pijnstillers dus ik kan her en der wel eens een type foutje hebben daar ik in de 'hogere' zweren ben.

Als je van sommige station's de grafieken in de gaten houd dan zie je duidelijk deze afwijking van wel en dan weer niet in de zon staan.

Zelf gebruik ik als leidraad vliegveld zestienhoven (R'dam) om een beetje te vergelijken, en daar loop ik aardig in mee.
Alleen koelt het bij zestienhoven veel sneller af in de nacht als het helder is en wind stil is, dit geef ik de schuld aan het stad's effect en daar doe je helemaal niets aan.
Ook als de wind uit het Noorden komt dan is het bij mij altijd warmer, lijkt dan wel of ik de warmte van Spijkenisse over mij heen krijg, beste meeting is als de wind uit het Zuiden komt (ik woon ook aan die rand, dus wind komt dan van het platte land).

Gr Rik
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Stellingen zijn heel erg moeilijk, de grote vraag en denk ik de belangrijkste, is:

1. Wat willen we meten,in dit geval Temperatuur.En wat willen we er mee.
2. Welke Temperatuur willen we meten, zijn er stellingen voor ?
3. Als we de stellingen weten,kunnen we hier me aan de slag.

Er is op het net en in het forum heel veel te lezen over temperaturen, maar we moeten het doel niet vooruitschieten en je gek laten maken door allerei adviezen om de professionele status te halen, de hoeveelheid metingen die er in nederland en omstreken gedaan worden is ruim voldoende om er een hele goeie benadering te krijgen.

En het is terug in de tijd. Vooruit kijken is best wel moeilijk zonder geavanceerde apperatuur. En het blijft een Hobby.

Groeten Nol
Meteo Eersel
Door Eckie76
Een zo zonnig mogelijke plek, maar wel op een goed geventileerde lokatie.

Dat het bij Rik minder snel afkoelt dan op Zestienhoven heeft vooral met de meethoogte van 2,20 m te maken.
Hetzelfde effect hebben we in Sint Odiliënberg (meethoogte: 2,40 ) en Montfort ( 1,50 m )
In Montfort koelt het sneller en langer af, waardoor de laagste minima hier meestal optreden, plus Montfort heeft minder last van tuineffect.
Door Regards
Eckie76 schrijft:
Een zo zonnig mogelijke plek, maar wel op een goed geventileerde lokatie.

Dat het bij Rik minder snel afkoelt dan op Zestienhoven heeft vooral met de meethoogte van 2,20 m te maken.
Hetzelfde effect hebben we in Sint Odiliënberg (meethoogte: 2,40 ) en Montfort ( 1,50 m )
In Montfort koelt het sneller en langer af, waardoor de laagste minima hier meestal optreden, plus Montfort heeft minder last van tuineffect.

Heeft niets met de hoogte te maken Olaf.

Ik ben toen op de open dag bij het KNMI geweest en heb het hier met een technische buitenman over gehad, hij zei dat 10 /15 jaar geleden ook het KNMI op 2.50m meete, verschil zal misschien een paar tienden zijn meer niet.
Men heeft de hutten alleen maar op 1.50m gezet omdat men ze dan makkelijker schoon konden maken en voor onderhoud (geen trap meer nodig).

Voor mij is dit gewoon de beste opstelling daar ik nu een goede airflow hebt.
Als ik hem lager zet zit de schutting en de schuur in de weg waardoor ik geen goede doorstroming krijg.
Het verschil met zestienhoven kan zo 2 graden zijn.

Sinds kort is er ook een weerstation bij mij in de buurt bijgekomen (Zuidland) met een Davis, deze staat op een boerderij en dus een open veld, ik heb huizen om mij heen en veel bestrating.
Nu op het ogenblik zie je gelijk het verschil weer hier, is bijna windstil en helder, tussen mijn station en die van Zuidland zit nu een al een verschil in van: 0.9°C (6.2°C bij mij en in Zuidland 5.3°C 7 nov 18:55 uur).
Als je de grafieken van mij en die van Zuidland naast elkaar leg dan zie je bijna geen verschil, dus alleen met helder en windstil weer zie je dit verschil.

Mijn conclusie: stadseffect hier doe je niets aan, en heb hier ook vrede mee.

Gr Rik
Door weerstationhoogeloon
Regards schrijft:
Nu op het ogenblik zie je gelijk het verschil weer hier, is bijna windstil en helder, tussen mijn station en die van Zuidland zit nu een al een verschil in van: 0.9°C (6.2°C bij mij en in Zuidland 5.3°C 7 nov 18:55 uur).
Als je de grafieken van mij en die van Zuidland naast elkaar leg dan zie je bijna geen verschil, dus alleen met helder en windstil weer zie je dit verschil.

Mijn conclusie: stadseffect hier doe je niets aan, en heb hier ook vrede mee.

Gr Rik

Hoi Rik, bij mij id het net andersom. Mijn Vantage VP2 staat bijna 80 mtr van huis in het weiland op kort gemaaid gras (meting op 1,5 mtr hoogte), dus helemaal vrij; sinds kort een (bekabelde) Weather Wizard III. Deze temperatuur wordt gemeten in een sensorhutje van plastic bordjes op 1,5 mtr hoogte. de opstelling is 5 mtr van het huis aan de oostzijde. De bodem is zand met bladeren en hij staat naast ( 1 mtr afstand) een beuken haag van 2 mtr hoog.

Op dit moment 19:40 uur meet ik op de VP2 3.8°C en de WWIII 3.4°C. Dus de temperatuurmeting in het vrije veld ligt 0.4°C hoger.

De WWIII voldoet aan de classificatie stadseffect, maar geeft een lagere meting.

Of zou het toch een afwijking zijn ???

(Keek zojuist nog even 19:53uur: VP2 4.0°C WWIII 3.6°C ook weer 0.4°C verschil, het is overigens nu bijna windstil 3,3 km/hr)

gr. Remie
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hallo beste weercollega’s

Mee eens, wanneer spreek je van voldoende lucht verplaatsing.

Uiteraard is het hierbij van belang dat je zorgt voor voldoende lucht verplaatsing op en rond je meetlocatie
Maar vooral in de weerhut zelf.
Groet,
Hans
Door weerstationhoogeloon
weerzoetermeer schrijft:

Mijn stelling is deze is:

Wil je de echte omgevingstemperatuur meten van jouw locatie zal je de weerhut, met daarin je temperatuursensor, in de volle zon moeten opstellen. Uiteraard is het hierbij van belang dat je zorgt voor voldoende lucht verplaatsing op en rond je meetlocatie.

Gr.
Thierry

In mijn vorige posting vergeten:

Eens De weerhut waarin je de temperatuur meet, moet in de zon staan.

gr. Remie