Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door rseys
bij installatie van VELLEMAN WS1080 (AmbientWeather) weerstation word aanbevolen AA/LR6c te gebruiken (buiten-sensoren en ontvangststation); Kunnen deze probleemloos vervangen worden door de equivalent AA/HR6 oplaadbare accu's ???

mvg
RSEYS
Door meteozwolle
ik ken niet alle ins en outs van dit station maar ik zou zelf niet kiezen voor de oplaadbare versie.
Ander belangrijk punt is: hoe eenvoudig kan je de batterijen vervangen ?
Als het bijvoorbeeld gaat om batterijen voor de buitensensoren en deze hangen (zoals bij mij) op 10 meter hoogte dan zou ik het wel weten :-)

Als het om een console gaat (dus in huis) dan maakt het volgens mij niet zo veel uit

groetjes,

Marcel
Door rseys
@ Marcel
Voor de buitensensoren, die idd in een mast hangen +9 meter, maakt het geen verschil uit ofdat deze batterij of accu zijn, deze moeten toch op tijd vervangen worden.... echter het gaat omwille van de kostprijs/milieu overweging (Alkaline vs NiMH) dat ik de traditionele AA batterijen wil vervangen door de AA NiMH accu variant !!
Door yjb
Hou er rekening mee dat NiMH accu's maar 1.2V leveren i.p.v. 1.5V bij gebruik van een gewone batterij. Daarnaast presteren NiMH accu's over het algemeen slechter bij lagere temperaturen.

Zelf denk ik dat Lithium batterijen de beste keus zijn voor buitengebruik, gaan lang mee en doen het goed, ook als het koud is. Ze zijn over het algemeen wel wat duurder, maar een beetje shoppen (Ebay bijv.) helpt om de prijs te drukken,
Door rseys
@ AenG
...de techniek staat niet stil, had het aangegeven draadje doorgenomen, de test van kassa/vara dateerd inmiddels van 2005....
Heb de specs van den nieuwste Memorex Ready accu's vergeleken en deze blijken de klassieke alkaline batterijen te evenaren en inzetbaar te zijn .

Memorex Ready
Door teesee64
Hallo,

Ik gebruik voor mijn modelvliegtuigen eneloop accu's

Dat zijn de beste oplaadbare batterijen die er zijn. Zijn helaas wel iets duurder maar gaan daarentegen veel langer mee en ze hebben geen last van zelf ontlading.

Heb deze inmiddels ook in mijn weerstation zitten.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=252002

Deze link als voorbeeld, er zijn goedkopere te vinden op internet!

M.v.g,
Theo