Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door JPC
Ik heb mijn cresta/nexus/huger sensors bij kamer temperatuur kunnen controleren tegen een beter. Ze waren allen binnen 0.1 graad nauwkeurig. Maar dat is maar een temperatuur. Dus heb ik het nu bij 0 graden geprobeerd. Heb een liter maatbeker geheel gevuld met sneeuw. De sensor in een waterdichte diepvrieszak erin ondergedompeld. De temperatuur bleef in de ochtend steken op +0.1 graad.
Toen de temperatuur buiten temperatuur begon op te lopen tot iets boven 1 graad. Liep de temperatuur uiteindelijk, tegen het eind van de dag, op naar +0.3 graad. Tegen de avond daalde de temperatuur weer. De temperatuur werd toen weer snel +0.1 graad. De buiten temp was toen onder 0. Deze ochtend was hij 0.0 graad. De buiten temp is vanaf 1 uur vannacht een paar tiende boven 0 geweest. Er was al wel water onderin ontstaan. Ik ga er nu maar vanuit dat 0.0 of 0.1 de 0 graden temperatuur is?
Of doe ik het fout?
Door fotogw
Hallo,

Het lijkt mij dat de 0.0˚ of 0.1˚C érg goed kloppen! De temperatuur van smeltend ijs is per definitie 0˚C volgens mijn natuurkundeleraar van vroeger;-)

Groeten, Gerhard
Door jeroenzwart
JPC schrijft:
Ik heb mijn cresta/nexus/huger sensors bij kamer temperatuur kunnen controleren tegen een beter. Ze waren allen binnen 0.1 graad nauwkeurig. Maar dat is maar een temperatuur. Dus heb ik het nu bij 0 graden geprobeerd. Heb een liter maatbeker geheel gevuld met sneeuw. De sensor in een waterdichte diepvrieszak erin ondergedompeld. De temperatuur bleef in de ochtend steken op +0.1 graad.
Toen de temperatuur buiten temperatuur begon op te lopen tot iets boven 1 graad. Liep de temperatuur uiteindelijk, tegen het eind van de dag, op naar +0.3 graad. Tegen de avond daalde de temperatuur weer. De temperatuur werd toen weer snel +0.1 graad. De buiten temp was toen onder 0. Deze ochtend was hij 0.0 graad. De buiten temp is vanaf 1 uur vannacht een paar tiende boven 0 geweest. Er was al wel water onderin ontstaan. Ik ga er nu maar vanuit dat 0.0 of 0.1 de 0 graden temperatuur is?
Of doe ik het fout?

Slim gevonden om je sensor in een waterdichte zak onder te dompelen!:)
Nu weet ik niet hoe je de zak precies hebt ondergedompeld, maar ik vermoed dat je stralingsinvloeden niet kunt uitsluiten. De gevonden variatie tussen 0,0 en +0,3 gr. C is dus erg nauwkeurig te noemen! Ik zou het als ik jou was dus houden op een afwijking van ca. 0,1 gr. Alleen strikt genomen zou een kalibratie met een hogere temperatuur en lagere temperatuur ook wenselijk zijn. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat als de sensor bij 0 gr. en 20 gr. gekalibreerd is, dat deze dan buiten deze twee meetwaarden ook gekalibreerd is. De afwijking zal inderdaad gering zijn en het zal waarschijnlijk niet de moeite lonen. Voor hobbymatig gebruik dus afdoende gekalibreerd, gefeliciteerd! Ik neem overigens het idee van kalibratie middels onderdompelen van een waterdichte zak van je over! Ik neem aan dat je daarvoor geen kosten rekent?:silly: ;)
Door JPC
jeroenzwart schrijft:
Ik neem aan dat je daarvoor geen kostenrekent?:silly: ;)
Ik heb er patent op aangevraagd:P

Die +0.3 deed me een beetje twijfelen. Maar de bovenkant van de pastic zak stak boven het ijs uit. Nadat de temperatuur zakte ging hij snel naar +0.1. Daar bleef hij hangen. Hij bleef dat tot 11 uur in de avond. Daarna heb ik niet meer gekeken. Die +0.3 kan dus via de zak zijn gegaan.
En twee punten is inderdaad nog niet genoeg, maar wel genoeg voor mij, vooral omdat hij op die 2 punten zo precies is. En dat voor een cresta sensor!
Heb hem daarna naast mijn hut gehangen (er was geen zon). Ze waren gelijk of weken niet meer dan 0.1 van elkaar af. Dus de Nexus sensor is ook zo goed!
Door Tonnie
JPC schrijft:
Of doe ik het fout?

Je weet nu alleen dat de temperatuur sensoren onderling niet veel van elkaar afwijken. Met een precisie thermometer weet je of de temperatuur klopt in bijna elk bereik.

Bijvoorbeeld deze : http://link.marktplaats.nl/407935886

gr.

Tonnie.
Door Tonnie
JPC schrijft:
Tonnie schrijft:

gr.

Tonnie.

Heeft deze een resolutie van 0.1 graad, of is dat de nauwkeurigheid?

Alle meet instrumenten hebben een afwijking. Je kan spreken over een aflees en een meet nauwkeurigheid. Je mag er van uit gaan dat deze presiesie thermometer onder de meest ongunstigste omstandigheden, een tolerantie heeft van 3x de aflees nauwkeurigheid.

Wil je weten wat zijn meetafwijking is wordt er in de praktijk gecalibreerd. Dit wil zeggen dat de thermometer wordt vergeleken met een substandaard thermometer. Van deze substandaard zijn alle meetafwijkingen bekend tov de standaard thermometer.

Bedenk altijd wat je meet, er zit altijd een fout in je meting. Het is de kunst uit te zoeken hoe groot je fout is. Je waterzak methode is een benadering. Maar laat je niet beinvloeden door het resultaat. Je weet eigenlijk nog steeds niet zeker hoe groot je meetfout exakt is.
Door JPC
Ik ben zelf al jaren werkzaam in de elektronisch kalibratie wereld. (Automatiseer nu elektronische kalibraties). Vandaar de vraag over resolutie en nauwkeurigheid. Dat er aan iedere meting een onzekerheid zit is mij ook bekend.
De meting die ik bij 23 graden deed was met een pas extern gekalibreerde elektronische thermometer (resolutie 0.01 ۫C, nauwkeurigheid weet ik niet meer uit mijn hoofd). Dus de kalibratie was “Traceable”.
We hebben helaas geen klimaatkast, zodat ik geen andere temperaturen kon meten.
Maar ik vindt dit eigenlijk al goed genoeg.
Door Tonnie
Hallo Hans,

Als je bij je metingen je meetonnauwkeurigheid weet te vermelden dan ben je toch eruit?

Door alleen digitaal aflezen heb je al 0,2 C onnauwkeurigheid te pakken omdat je het kantelpunt + of - niet kan aflezen. Is het 0 graden wordt de aflees onnauwkeurigheid zelfs 0,3 C. Bij een "analoog" thermometer kan dat beter worden bepaald.

Daarom is 0 graden meten extra moeilijk en ik hoop dat je niet snel opgeeft. Er zouden meer stations baat kunnen hebben naar een goede ijk methode. De zak in combinatie met water en een preciesie thermometer lijkt me een goede en betaalbare meetmethode om je temperatuur sensor te kalibreren over het 0 tot 40 graden bereik.

groetjes,

Tonnie.
Door JPC
Daar zit nu juist het probleem, hoe komt iemand aan een nauwkeurige geijkte thermometer. Een goede koorts thermometer is misschien te vertrouwen, maar heeft een niet zo een bruikbaar bereik? Daarom gebruikte ik smeltende sneeuw. Dat moet ongeveer 0 graden opleveren.
Maar misschien zijn deze wel te vertrouwen:
Tonnie schrijft: